Linfrö?
Hej!
Läste just följande i "Vegetariska kokboken" av Inga-Britta Sundqvist (grön/vitrutig bok):
"...När man blötlägger linfrö bildas ett slem som är något laxerande och som verkar gynnsamt vid magkatarr. Vid förstoppning däremot skall fröna ätas torra. Allra effektivast blir de om man krossar eller mal dem. Linfrö anses även ha en smörjande effekt på tarmen samtidigt som slemmet ökar omfånget på tarminnehållet. Hela linfrö går praktiskt taget oförändrade genom kroppen varför innehållet av näringsämnen saknar betydelse....
Krossade och malda linfrö härsknar mycket lätt tack vare den höga halten av fleromättade fettsyror. De bör helst inte förvaras längre än någon vecka i kylskåp. Linfrö innehåller linamarin som med hjälp av ett enzym som finns i fröet kan brytas ned till vätecyanid (blåsyra). Av denna anledning bör man inte äta mer än 30-50 g malda eller krossade linfrö per dag..."
Måste nog slänga mina krossade linfrön som gick ut 6/6.... Tror att det står på paketet att man inte bör käka mer än 2-3 matskedar om dan, så det är nog lugnt det där med vätecyaniden. Jag har också alltid hört att man helst ska äta dom uppblötta i nånting, så jag blev lite komfunderad av att dom skulle ätas torra vid förstoppning (jag käkar två niferex järntabletter om dan... då blir man ordentligt trög i magen...).
/GG