Inlägg från: Einstein |Visa alla inlägg
  • Einstein

Är skånska en vidrig dialekt?

Aleathiel skrev 2008-12-01 16:00:08 följande:
    Jag flyttade till Skåne för ett drygt år sedan (är från norra Sverige) och jag måste erkänna att jag inte tyckte Skånska var speciellt vackert innan jag flyttade hit (jag har dock aldrig tyckt att det varit den värsta dialekten i vårt land). Nu har jag dock blivit lite "skåne-fierad" och kan faktiskt tycka att skånskan har sin charm den också, så jag röstade "Nej, den är trevlig". Däremot har jag fortfarande svårt att förstå vissa personer p.g.a. dialekten... lite jobbigt, speciellt eftersom en av dem är min pojkvän
    haha! Inte lätt när man inte förstår pojkvännen!

Själv har jag lite svårt att förstå vissa skåningar, men som nordvärmlänning så ska jag nog vara tyst!
  • Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:06:43 följande:
    Jag tycker värmländska är en av de svåraste dialekterna att förstå...!
    Nähä! Det kan jag faktiskt förstå! Jag gillar Frödings mening som bara har vokaler - Å i åa ä e ö. Sedan var det ju en bonde i Bonde söker fru (men han kom inte med) från Östmark och jag tror inte att många förstod vad han sa!
  • Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:16:21 följande:
    Precis, hoppades att han inte skulle "gå vidare" för jag förstod knappt ett ord! Tycker Stefan Holms pappa är svår att förstå... värmländska kan vara så oartikulerat.
    Holms pappa har jag inte tänkt på hur han pratar, men jag tror att värmländskan är svårare att förstå än skånskan. Fast värst är nog dalmål! Det är ju som ett eget språk! Däremot har jag väldigt svårt för danska och det är jag nog inte ensam om. Därför tror jag att skånskan får ta stryk av det.
  • Einstein
    Ragnar skrev 2008-12-01 16:25:55 följande:
    Eftersom jag själv är skåning har jag givetvis inget emot skånskan. Jag här ännu inte träffa på någon svensk dialekt som jag har haft svårt för att förstå. Fast jag erkänner att jag ännu inte hört alla norrlandsdialekter. De fulaste dialekterna i mina öron pratas i Stockholm och Örebro.
    Har du hört någon prata på grov nordvärmländska?
  • Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:28:56 följande:
    Hihi Jag är från Småland så för mig är skånska och danska inte så främmande...
    Fast det är väl STOOOOOOR skillnad på småländska och danska?
  • Einstein
    Ragnar skrev 2008-12-01 16:30:18 följande:
    Svar på #99 Har faktiskt ingen aning eftersom jag inte vet riktig vad som är vad av många dialekter. Fast jag har en hel del vänner från Värmland och de har jag aldrig haft problem med att förstå.
    Det är stor skillnad på dialekten kring Karlstad (där jag bor nu) och dialekten i norra Värmland. Det finns en grupp som heter "Bröderna Dobermann" som sjunger på den dialekten.

www.brodernadobermann.se/iframes/musik/dAr_Aljaan_kommer_ifrA.Mp3
  • Einstein
    spöke skrev 2008-12-01 16:32:40 följande:
    Ja, men danska verkar lättare än värmländska ibland... hihi.
    Haha!
  • Einstein
    SigridA skrev 2008-12-01 16:36:10 följande:
    Nej! I love skånska! Fast inte Malmöskånska utan mer Helsingborgskånska Angående Värmländska så kan jag som är född och uppvuxen i Karlsta ibland ha svårt att förstå vissa värmländska dialekter, speciellt de uppåt norge, typ Eda...
    Fast i Eda så pratar de ju norska!
Svar på tråden Är skånska en vidrig dialekt?