• Bluebird6

Studerande i sluttampen

Hejsan!
    Tjej i mina bästa år som väntar 1:a barnet alldeles snart.
    Är i v. 36 nu.

Jag tänkte höra om det finns någon mer där ute som är i slutfasen av både graviditet & studerande? Sitter & gnuggar mina små geniknölar febrilt dagligen men det går segt med C-uppsatsen

Jag ska absolut inte klaga för jag mår toppen och vi visste om att när det var dags att skriva så skulle jag vara i slutfasen.
    Det är bara lite svårt att koncentrera sig med en mage som knappt passar in under skrivbordet & en ninjakicker där inne.

Dessutom är jag så fokuserad på grynet så inget annat känns liksom viktigt. Jag fattade aldrig att det skulle bli så intensivt på något sätt så allt annat förbleknar;) ¨

2 veckor till deadline (med arbete, grynet beräknad till nyår)

Någon mer?

• Svar på tråden Studerande i sluttampen
  • lillabebben

Jag sitter och skriver på min D-uppsats och har just nu ångest för jag har insett att jag inte kommer hinna klart. Deadline är 31/12 (!) och BF den 26/12. Har haft jättesvårt att koncentrera mig hela terminen och har bara blivit stressad. Trodde det skulle vara en bra idé att plugga under graviditeten men det har inte riktigt gått som jag tänkt. Kommer alla ni att hinna klart med era uppsatser?

• lina822

Har inte följt heta tråden men jag skulle också bli klar med min C-uppsats den 20 december.....
    BF 4/1
    Jag trodde att det skulle inte vara några problem alls. Men jag mådde så dåligt pga foglossning så jag var tvungen att avbryta med allt.
    Dessutom så tänkte jag bara på bebisen och kunde knappt koncentrera mig.
    Har också upplevt mycket stress under hela terminen.
    Jag trodde också att det var jätte bra idé att plugga under graviditeten. Men jag tycker nu att det var jätte dålig idé.

• Bluebird6
    Svar på #22
    Jag håller mer er båda fullständigt..

Jag vet inte om jag hinner klart.. Just nu är jag i fas med mitt eget schema (inlämning den 15:e) men det är segt. Det går inte sitta längre stunder. Dels får inte magen plats under skrivbordet längre & sen så är jag med precis så ofokuserad som ni skriver om här idag..

Det enda man tänke rpå är bebis & så ska man tänka vetenskapligt.. Jag satt i säkert 2 1/2 vecka o typ skrev samma meningar känns det som.. Lossnade lite i torsdags äntligen så jag har fått iväg lite för godkännande hos handledaren..

Rädd bara att han kommer säga att det är rena svamlet för ibland känner jag att :vad skriver jag egentligen??? ;)
  • Lula

Här är en till!
    Känner verkligen igen mig när jag läser era inlägg! Jag har pluggat i 4,5 år nu och har precis lämnat in min examensuppsats. Lämnade också in en 7,5hp hemtenta i samma veva (vilken jag inte har fått tillbaka ännu. Hoppas innerligt att jag har klarat den!)

Jag har bf den 20 januari och har slutseminarium med opponentskap den 13 januari. Hoppas därför att bebisen inte har bråttom ut!
    Jag håller verkligen med om att det stundtals har varit svårt att vara disciplinerad och koncentrerad. Man surfar gärna runt och läser här på fl, planerar för bebisen och allt annat som inte har med skolan att göra!

Lycka till med uppsatser och barnafödande!
    Kram till alla er tappra!

• Emsiy

Hej!
    Är själv snart i vecka 31, och sitter och grämer mig över mitt examensarbete. På måndag har vi provopponering och jag känner bara att tröttheten tar över hela tiden. Jag trodde jag var helt ensam i detta men ser nu att det är många som sitter i samma jobbiga sits. Ser att många av er ska få barn väldigt snart och jag måste verkligen säga vilka kämpar ni är!!! Jag tycker det är riktigt jobbigt att sitta still i långa perioder och jag har inte bf förrän 24/2. Med en mysig foglossning som ger sig till känna hela tiden är uppsatsskrivandet ett rent helvete. Jag har dock bara ett par sidor kvar att skriva, är nästan klar med diskussionen sen är det bara sammanfattning, abstract, innehållsförteckning och framsida kvar. Jej..

Kämpa på nu tjejer!! Vi fixar detta!

Häls
    Emilia i Kalmar

• sararara11

Hej!!

Jag pluggar till sjusköterska och väntar mitt första barn i mitten av juli. Ni som sitter hemma och pluggar nu, med stooooora magar - rekomenderar ni mig att plugga vårterminen ut (jag har 10 veckors praktik  och sedan 8 veckor teori....vetenskaplig metod...suck! där på slutet innan sommaren)

Klart att det är svårt för er att säga om jag kommer att klara det eller ej - men hur skulle ni ha gjort??!?!

Tycker redan nu att det är svårt att koncentrera mig när hela huvudet är fullt med bäbis och när det finns så mycket roliga grejer att kolla på på nätet!!

Kram!

• tesse66

Hejsan!
    Jag har bf 2 mars som då är mitt i min 5:e termin (av 7). Jag har tänkt att plugga hela den terminen (med pappan hemma som pappaledig). Han får följa med till skolan ;) Sedan blir jag ledig över sommaren o kör sen termin 6+7.. Hoppas på att det går.. men allt går med lite vilja och stöd!
    Kram på er o lycka till med allt!

• Lula
    Svar på #26
    Sararara11: Det går säkert jättebra att plugga i vår om du ska ha i mitten av juli, då är du ju hemma när det blir som tyngst.

Jag har faktiskt mestadels tyckt att det har varit rätt så lyxigt att plugga och vara gravid samtidigt eftersom man kan styra sin tid rätt så bra själv (under förutsättning att det inte är mycket schemalagda obligatoriska föreläsningar etc.) Men att det stundtals kan vara väldigt svårt att fokusera på det man måste göra det är klart. Men det kan också vara rätt så skönt att avdramatisera pluggandet en aning och "inse" att det absolut inte är det viktigaste som finns. Man får helt klart andra prioriteringar när man har en liten i magen!!

Jag tycker att du ska köra på så länge du orkar. Det du har gjort har du gjort (som delkurser osv.).

Lycka till!
  • sararara11

Lula!
    Tack för ditt råd!
    jag tror jag kommer att köra på och hoppas att jag får må riktigt bra ända tills sommarlovet!
    ha en bra dag!

• SofiaSystem

Jag håller också på och pluggar och är höggravid. BF 30 januari. Pluggar 7e terminen på en lärarutbildning, inriktning gymnasium. Hade vfu (praktik) i stort sett hela november men har nu en delkurs som framförallt har frivilliga föreläsningar och ett par seminarier. Än så länge känns det som om det inte kommer vara några problem alls. Kursen slutar 16 januari (inlämning av hemtenta) och det är ju 2 veckor innan BF, så hoppas på att bebisen inte väljer att komma ut tidigare, men då blir det i värsta fall omtenta och det är ju inte hela världen.

Min plan sen är att vara föräldraledig vårterminen, men om jag har tid och ork och vilja så kommer jag skriva C-uppsats i historia. Min sambo pluggar också så han kommer också ha en massa "fri" tid, vilket gör att ingen av oss blir lika bundna som om ena jobbat heltid.

Sen är planen att han ska vara hemma de två följande terminerna om det räcker med dagar och så. Medan jag pluggar på.

För mig har det inte alls varit problematiskt att fokusera på studierna, å andra sidan har jag haft en väldigt lätt graviditet hitintills. Men hellre plugga än att jobba heltid, som student har man ju (iallafall på lärarutbildningen) mycket egen tid och chans till vila och så.

• Vogeltje

Här kommer en till...

Har BF den 28 mars.
    Är nu inne på T5 på sjuksköterskeprogrammet. Tar uppehåll hela T6, med undantag för skrivande av C-uppsats och för att ta igen gamla tentor som hänger efter. Då har jag bara 13 v kvar på sista terminen när jag återupptar mina studier.

Hade kanske kunnat börja på T6 om det inte var för att vi flyttar i mitten av januari då min fästman blivit antagen till högre studier på annan ort än där jag studerar. Så till råga på allt ska jag försöka bli antagen till ett helt nytt universitet nu i sluttampen. Men jag tänkte ha uppehåll i 1-1,5 år, så det hinner nog ordna sig på vägen. Jag är iaf hoppfull.

Vad studerar ni alla som hänger här?

• Bluebird6
    Svar på #31
    Hejsan..
    Skoj att se att det finns fler som pluggar på.

Här har jag lämnat in mitt C-uppsats äntligen (igår)Det var en pärs...
    Nu är det bara att invänta handledarens kommentarer men idag så njuter jag bara.. Klappar magen och undrar när bebis behagar kika ut ( 2 veckor kvar idag)

Jag har heller inte haft några problem att plugga tidigare under graviditeten utan det kom nu de sista 4 veckorna. (lagom tills sluttampen med arbetet så klart)

Trodde inte man blev så insnöad på sig själv & bebis men det blir man. Och lusten att plocka, baka & dona har varit överväldigande;)

Lycka till allihop.
  • sorrelina

Hej!

En till som pluggar här. Går nu min 6e termin av 11. Terminen slutar med tenta den 17e januari och sen hoppas jag få några veckors vila innan bebisen ska ploppa den 1 mars . Blir lite avundsjuk på er som är inne på er sista termin redan nu, men förstår att det är tungt att sitta med C-/D-uppsatser och dyl dessa sista veckor. Vad kommer ni ha för mammapeng till våren? Jag har lägsta å min sambo pluggar också så det blir ett litet fattiglapps-barn här i ett par år, men det får gå!

Hoppas alla mår bra!

• SofiaSystem

jag får helt okej föräldrarpenning för innan jag började plugga jobbade jag heltid i ett år och i och med att jag har tagit csn under hela min studieperiod så då räknas min sgi från tidigare mitt tidigare arbete. Det blev en positiv överraskning, från början var jag inställd på fattiglappsbarn (även sambon studerar) men det visade sig att vi slapp det :)

• Ms Clint

Här är en som lämnade in sin c-uppsats igår!!! Har Bf 24/12. Fick svar redan idag på att jag blir godkänd. Ska bara jobba färdigt också. Har sista arbetsdagen på fredag (bara kontorsjobb, inget ansträngande) Var hemma i 5 veckor förra grav och bara väntade på att bebisen skulle komma och det var såå tråkigt. Denna gången ville jag vara sysselsatt för att tiden skulle gå fortare. Jag har doch väldigt bra och förstående lärare och jag har fått lov att sköta vissa delar via e-mail istället för att närvara, annars hade det aldrig gått.

Svar på tråden Studerande i sluttampen