• Ankissen

När ska man ringa förlossningen istället för gyn?

Vid vilken vecka går gränsen för vart man ska ringa för frågor och problem?

Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090417
  • Svar på tråden När ska man ringa förlossningen istället för gyn?
  • Gnom

v.22 har jag fått sagt till mig. Kanske olika i landet, jag bor i sthlm.

• Cia o krabaten

24 tror jag
    På vårt sjukhus hemsida står det vad som gäller där.

• Eliama

Efter UL har de sagt till mig, så omkring v 20 antar jag.

• ängelfrånhelvetet

jag ringde min barnmorska på mvc fram till veckan innan min dotter föddes. tror det kan variera lite från person till person, hur dom märker att man mår på kontrollerna och så..

• Dollars matte

Är det inte akut så är det alltid din vanliga bm som gäller i första hand. Annars är det olika mellan landstingen när man kan börja ringa förlossningen så kolla om det står något på hemsidan eller fråga din bm.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • Ankissen
    Dollars matte skrev 2008-12-01 20:09:22 följande:
    Är det inte akut så är det alltid din vanliga bm som gäller i första hand. Annars är det olika mellan landstingen när man kan börja ringa förlossningen så kolla om det står något på hemsidan eller fråga din bm.
    Jo, det är klart att jag ringer mitt mvc i första hand hela graviditeten. Det var mest i allvarliga fall jag syftade på, typ en blödning på kvällstid eller så. Inte för att det är aktuellt än, men jag har gjort 20 fulla veckor i morgon, så det är ju skönt att vara förberedd...
    Mamma till Elliot 051112 och Myggan bf 090417
  • ängelfrånhelvetet

är det akut, som du säger tex en blödning, så är det ju akutmottagningen som gäller!! en som började blöda när hon var i 12e veckan, och hon ringde sjukvårdsupplysningen som näst intill skällde på henne för att hon inte hade åkt in med en gång!!

• HNA

från v.24 där jag bor iaf.  fostret räknas som barn f.o.m v.24

• Linastrumpan

Hos oss är det efter 24 fullgågna veckor. Förlossningen i första hand och de kan sen hänvisa vidare till spec mvc på sjukhuset vid midre akuta saker.

• Dollars matte
    Ankissen skrev 2008-12-01 20:13:15 följande:
    Jo, det är klart att jag ringer mitt mvc i första hand hela graviditeten. Det var mest i allvarliga fall jag syftade på, typ en blödning på kvällstid eller så. Inte för att det är aktuellt än, men jag har gjort 20 fulla veckor i morgon, så det är ju skönt att vara förberedd...
    Man vet aldrig med folk här inne, inget personligt menat. Har sett trådar där de har ringt förlossningen i tid och otid för småsaker som lätt hade kunnat vänta till morgonen, eller nästa vecka till o med.
    Men är det riktigt akut så är det bara att ringa någon av dom, akuten/ev gynakut eller förlossningen. Man slussas vidare om man skulle råka hamna fel, det är inte hela världen. Bättre att ringa någon än ingen alls! Men vi får hoppas att du inte kommer att behöva det.
    Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
Svar på tråden När ska man ringa förlossningen istället för gyn?