Inlägg från: Kantarellen |Visa alla inlägg
  • Kantarellen

Älskade tygbindor

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor
  • Kantarellen

Förra tråden www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35679005-1.html

I början av denna tråden finns massa recensioner: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m21329031.html

Några svenska länkar till tygbindor.
    Ecosoft - Bomullsflanell med spärrskikt i pul
    www.nyttadesign.nu
    www.eilas.se
    pippilotta.jetshop.se
    www.amandasintima.se

ImseVimse -AIO helt i flanell, eller pockets med spärrskikt i pul
    www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    www.ekogarderoben.se/Shop/Index.php
    www.imsevimse.se/
    www.minimundus.se/valkommen.htm
    www.tantgronsgarderob.se/shop.asp
    www.mimmis-ebutik.se

Babyheavens bindor - Flanell eller fuskmocka överst, spärrskikt av pul
    www.babyheaven.se

Mother of Eden - microfleece överst, spärrskikt av pul
    www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    www.tygblojor.nu

Popolini - pocket, helt i ekologisk bomull
    babyboden.jetshop.se/

Sckoons - helt i bomull, fina mönster
    www.lagerstedtcompany.e-butiken.se/
    www.amandasintima.se

Moonbows från Fussybutt
    www.barnshop.se

Mommy's Touch (i brokadtyg)
    www.barnshop.se.

Procraftination - bindor med pul eller fleece som spärrskikt, ytlager av flanell och kärna av frotte och flanell.
    www.procraftination.se

Magdalenanehm ? Bomullsflanell överst, kärna av hampa och ekologisk bomull, spärrsikt.
    www.magdalenanehm.com

Lunette trosskydd ? Bomullsflanell överst och laminerad polyuretan som spärrsikt.
    www.amandasintima.se

Demalebes tygbindor ? Bomllsflanell överst, kärna av microfiber och PUL som spärrsikt.
    www.demalebe.se

Sataysoft ? finns även i stringmodell.
    www.staysoft.se

USA & England
    Punkypads
    www.punkyspads.com/
    Saucytots
    www.saucytots.com

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.pinkgreen.se/
    www.diapershop.com
    www.wazoodle.com

Tygbindor/trosskydd lämpliga till string
    Hilivinksis www.kuukuppi.fi/
    Lunapads har Lunapanties i stringmodell www.lunapads.com

Guldgruva med länkar till mönster med mera!
    www.baranara.se

Forum om tygbindor
    tygbindor.egetforum.se/forum/

• Kantarellen

Hehe, märks vilken kategori jag brukar läsa... Skall genast be att få tråden flyttad.

• Kantarellen

Ny tråd, några har fått medelanden i gästboken men efter några medelanden blev jag spärrad...
    hoppas alla hittar hit i alla fall.

• Kantarellen

De som skrivit till och med sid 20 i gamla tråden har jag medelat - om jag inte missat någon. Har tyvärr ingen lista på vilka som fått medelande...

• Kantarellen

imsel skrev 2008-12-02 22:13:19 följande:

Okej, de flesta borde ha fått då.Annars kan jag ju kolla i deras gb om där finns nåt från dig
    Hm, räknat bakifrån... Altså har de 19 första sidorna inte fått någon länk. (och förlåt om jag missat)
  • Kantarellen

Eftersom jag reser mycket och bor på hotell när jag arbetar så vill jag ha så lite packning som möjligt med mig vilket inneburit två perioder med engångsbindor och det är bra mycket bökigare! Insett att det är enklare med tyg. Och fy vad engångs luktar... Nä tacka vet jag sköna tygisar.

Sköljer inte mina utan de får torka som de är i en korg under handfatet vilken ja sagt till sambon han inte skall bafatta sig med (han är lite kinkg) och precis innan tvätt bara blöter jag upp dem ordentligt i kalt vatten. Klart! Och så mycket enlare än engångs.

• Kantarellen

blåstjärna skrev 2008-12-08 07:31:02 följande:

Ursäkta om jag lånar tråden lite, och jag har inte läst igenom hel tråden så det kan hända att ni redan har diskterat detta. Men jag skulle ändå villa tipsa er som använder tygbindor att också testa på menskopp. Den har alla fördelar som TS nämner att tygbindor har och dessutom är den väldigt bekväm. Jag har använt menskopp i två år och har bara varit nöjd.
    Vi är ett gäng här som även testst menskopp men föredrar tygbindor. Jag tycker inte alls att menskoppen har de fördelarna tygbindorna har. Jag får ont vid sex perioden efter jag använt menskopp och jag blir väldigt irriterad i slemhinnorna av menskopp.
  • Kantarellen

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-30 13:28:52 följande:

Nu har TS undanbett sig miljösnack i tråden så jag svarar bara kort att jag läst och funderar om jag ska starta egen tråd.
    Vad har jag sagt? Eller någon annan?

Ytterligare en miljöaspekt är transporterna.
  • Kantarellen

Lizard skrev 2009-01-15 15:47:05 följande:

Hittade förra tråden med recensioner nu, jättebra!Ecosoft verkar ju jättebra och mother of eden de första dagarna. Men jag hittade ingen resension på imsevmses
    Just de två jag skulle rekomendera. ImseVimse är inte specielt omtyckta av de som prövas så jag skulle nog undvika dem.
  • Kantarellen
    mymamasaid skrev 2009-02-05 18:31:59 följande:
    Är ecosofts bindor något att ha? De verkar så tunna, blöder man inte igenom dem lätt? Nån som testat?
    Eckosoft är toppenbindor! Igenom blöder du inte eftersom de har ett spärrsikt. Möjligen kan det "rinna över" om du har dem tillräckligt länge - men det gäller ju allabindor.
  • Kantarellen

fru fogeby skrev 2009-02-05 19:02:21 följande:

men jag HAR  blödit igen.. det har lixom kommit igenom i mitten av bindan inte på sidorna,el där med men det kan man ju förstå..jag blöder rätt mycket dom 2 första dagarna..
    Låter som om det är något
  • Kantarellen

fru fogeby skrev 2009-02-05 19:02:21 följande:

men jag HAR  blödit igen.. det har lixom kommit igenom i mitten av bindan inte på sidorna,el där med men det kan man ju förstå..jag blöder rätt mycket dom 2 första dagarna..
    Nytt försök...
    något fel på tyget i dina bindor. Skulle kontaktat och bett få reklamera för det skall inte gå att blöda igenom pul bara så.
  • Kantarellen

Aldrig att jag sett någon skriva "jag har köpt en ny variant av Libresse, hoppas mensen kommer snart".

Svar på tråden Älskade tygbindor