Inlägg från: fru fogeby |Visa alla inlägg
  • fru fogeby

Älskade tygbindor

ha ha ha..tack för länken men du bör nog flytta den ja

Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    Plutteli skrev 2008-12-04 10:00:02 följande:
    Har tittat fram å tillbaka på tygbindor nu..vad tycker nu är bäst, pocket eller allt i ett??
    jag älskar allt i ett
    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    imsel skrev 2008-12-05 11:51:45 följande:
    Tack Yamit! Har inte direkt sagt det nånstans, förutom i nån tråd där andra är gravida.Är oxå därför jag inte frågat så mycket mer än om trosskydd, dom jag väl måste köpa fler av..snart, efter jul antagligen.Måste bara kolla (säkert frågat förut) om nån vet vars det finns trosskydd i bomull ist. för flanell? Procraft vet jag har, men det tar för länge att få..Sen ska väl jag oxå fundera på bindor till avslaget.. men har fått för mig att många använder bb:s engångs, och sen kan man ha nattbindor? Fast alla har ju olika nattbindor, hur vet man vilka man ska ha?
    *pssst* kolla min press
    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    imsel skrev 2008-12-05 12:49:55 följande:
    Fast du kanske tänkte mer på nattbinada..Det fanns ju båda iaf
    jag tänkte mest på trosskyddet som finns i bommull.. men nattbinda finns ju med
    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby

iiiih är så glad!
    är hos min mna just nu i eskilstuna och fick se att det fanns kilotex här..så vi gick in och spanade och det slutade med att han köpte 8 st nya tyger till mig!!
    en massa häftiga som jag bara längtar till att få lägga upp bilder på och sy i..
    lite info finns redan upplagd men på måndag kommer det bilder oxå..
    ska bli sååå kul att få sy lite nya bindor igen!

Tygbindeberoende!
  • fru fogeby

kunde lägga upp bilder snabbare än väntat då jag är hemma igen.. så nu ligegr det bilder under nyheter  på dom enligt mig mycket fina tygerna

Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    Yamit skrev 2008-12-07 07:00:05 följande:
    Fru Fogeby - kollade under nyheter och sag att det stod 'Microfleece som uppsugningskärna'. Ar inte microfleece det oversta lagret som vätan snabbt ska ga igenom? Alltsa inte ett uppsugande lager utan ett som ska halla ytan torr och darfor vara lattgenomtrangligt? Har jag helt fel?
    nej du har rätt.. har tänkt fel bara..
    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    imsel skrev 2008-12-06 23:51:24 följande:
    Å, fina!Dom där brocad-tygerna, vars i bindan har man dom?
    baksidan håller på med en sån nu så bilder komemr snart
    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    nomana skrev 2008-12-07 12:21:00 följande:
    fru Fogeby:Kan du inte erbjuda fleece som spärrskikt också? Det är nämligen det jag vill ha! Då kan du också göra en helt ny modell (om du vill): gör en uppsugande del av vad du än vill (jag skulle föredra flanell överst och flanell eller frotté som uppsugande) och gör sedan vingarna av fleece. På så sätt har i alla fall mina bindor blivit tunna och dessutom är fleecen lite strechig så att bindan sitter bra oavsett vilken sorts trosa den sitter i. Om du nappar på idén så kan du (om du vill) få lite sytips -- jag är supernöjd med mina, de är de bästa jag har! Längre bak i förra eller förförra tråden finns bilder på dem, men jag har inte tid att leta rätt på länken nu, vill du så fixar jag det senare.
    åh det vore kanon.. menar du då som att hela bindan ska vara i fleece och sen uppsugande i frotté el flanell?
    el vill du bara ha baksidan i fleece?
    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    nomana skrev 2008-12-08 07:14:03 följande:
    fru fogeby skrev 2008-12-07 14:04:08 följande: Bara baksidan i fleece och det uppsugande i frotté eller flanell (och ytskiktet också i flanell). Baksidan av fleece ska finnas som spärrskikt under det uppsugande och också gå ut som vingar. Här finns en länk till en bild, två av bindorna är gjorda som jag beskriver, och en har flanell på vingarna också (rekommenderas inte den är tjock som en madrass): www.familjeliv.se/hem/nomana/galleri.php?cur_...På bilden finns en binda med fyra lager flanell och det tycker jag räcker fint, men för den som blöder mer kanske det är bättre med fler. De uppsugande kärnorna har jag gjort med inspiration av "Adahy's clothpad patterns" (shewhorunsintheforest.googlepages.com/). Läs under pantyliner om hur hon vänder ut och in på trosskyddet när hon syr. Den övre delen av troskyddet använder jag som uppsugande del och syr fast på fleecebaksidan. Innan jag syr ihop troskyddet (och vänder ut och in på det) så syr jag fast så många lager flanell jag vill ha i mitten (vanligtvis två så att det totala antalet uppsugande lager blir fyra). Sedan syr jag ihop trosskyddet, utan att sy i de två bitarna i mitten, och vänder sedan ut och in på kalaset. Efter det syr jag fast troskyddet på baksidan. Det här låter jättekrångligt, men det är det inte egentligen. Man måste bara tänka till en gång extra innan man börjar. Lycka till och säg till om du undrar något, Adahy kan vara lite klurig att förstå ibland (för att inte tala om det jag skriver)!
    tack så mycket!
    jag fatatde vad hon menade, men det jag inte fattade var det du skrev om dom extra bitarna som du inte syr i??
    Tygbindeberoende!
Svar på tråden Älskade tygbindor