nomana skrev 2008-12-08 07:14:03 följande:
fru fogeby skrev 2008-12-07 14:04:08 följande: Bara baksidan i fleece och det uppsugande i frotté eller flanell (och ytskiktet också i flanell). Baksidan av fleece ska finnas som spärrskikt under det uppsugande och också gå ut som vingar. Här finns en länk till en bild, två av bindorna är gjorda som jag beskriver, och en har flanell på vingarna också (rekommenderas inte den är tjock som en madrass):
www.familjeliv.se/hem/nomana/galleri.php?cur_...På bilden finns en binda med fyra lager flanell och det tycker jag räcker fint, men för den som blöder mer kanske det är bättre med fler. De uppsugande kärnorna har jag gjort med inspiration av "Adahy's clothpad patterns" (
shewhorunsintheforest.googlepages.com/). Läs under pantyliner om hur hon vänder ut och in på trosskyddet när hon syr. Den övre delen av troskyddet använder jag som uppsugande del och syr fast på fleecebaksidan. Innan jag syr ihop troskyddet (och vänder ut och in på det) så syr jag fast så många lager flanell jag vill ha i mitten (vanligtvis två så att det totala antalet uppsugande lager blir fyra). Sedan syr jag ihop trosskyddet, utan att sy i de två bitarna i mitten, och vänder sedan ut och in på kalaset. Efter det syr jag fast troskyddet på baksidan. Det här låter jättekrångligt, men det är det inte egentligen. Man måste bara tänka till en gång extra innan man börjar. Lycka till och säg till om du undrar något, Adahy kan vara lite klurig att förstå ibland (för att inte tala om det jag skriver)!
tack så mycket!
jag fatatde vad hon menade, men det jag inte fattade var det du skrev om dom extra bitarna som du inte syr i??