• calabazita

Förvara citronjuice??? Behöver hjälp!

Ska använda skalet till ca 20 citroner till limoncello som måste göras i dagarna för att bli klar lagom till jul. Saften av dessa vill jag använda till att göra en massa lemoncurd att ge bort, men den ska jag inte göra förrän veckan innan jul.

Hur förvarar jag saften av citronerna tills dess? Ska jag pressa ur och frysa in kanske? Håller det då?

• Svar på tråden Förvara citronjuice??? Behöver hjälp!
  • Karlsson

Jag vet att man förut kunde köpa fryst citronjuice, den var jättegod. Så det borde ju gå att frysa den....

Är lite nyfiken på vad det är du ska göra. Har du något recpet?

• calabazita

Åhhh, absolut, det blir citrontema över de hemmagjorda julklapparna i år!

Kopierar in recepten!

Limoncello

15 min + cirka 3 veckors lagring
    INGREDIENSER
    1 flaska vodka (70 cl)
    7 citroner
    5 dl strösocker
    6 dl vatten
    GÖR SÅ HÄR
    1 Tvätta citronerna med en borste för att få bort vax, bekämpningsmedel och smuts. Torka dem väl och skär av skalen med en potatisskalare. Se till att inget av det bittra vita kommer med.
    2 Blanda citronskalen med hälften av vodkan i ett rent glaskärl som du kan försluta med tätt lock. Låt blandningen dra i minst 10 dagar, gärna längre. Ju längre desto mer smak ger skalen ifrån sig. (Dock högst en månad.) Sila sedan bort skalen.
    3 När tiden är inne blandar du socker och vatten och kokar upp under omrörning. Sjud tills allt socker är upplöst. Låt svalna och blanda med vodkan.
    4 Tillsätt resten av vodkan. Låt blandningen mogna i flaska på en mörk och sval plats i ytterligare några veckor.

Lemoncurd
    Ingredienser
    Portioner: 8

2 ägg
    2 dl strösocker
    saften av 2 citroner (ca 1 1/2 dl)
    75 g smör

Gör så här
    Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker i en tjockbottnad gryta. Tillsätt saften av 2 citroner (ca 1 ½ dl) och vispa ytterligare någon minut. Rör i 75 g smör skuret i småbitar.

Sjud blandningen i vattenbad tills konsistensen är som en tjock kräm. Rör kraftigt hela tiden. Häll up curden i en väl rengjord glasburk och förslut. Den håller sig ett par veckor i kyl.

Citronkola
    5 1/4 dl socker
    rivet skal och saft från tre citroner
    125g smör
    350g vit choklad
    225 g cocosfett
    Koka upp sockret med saften och skalet från citronerna. Sila eventuellt lagen. Koka tills temperaturen uppgår till 144grader. Pensla samtidigkastrullens kanter med vatten för att förhindra kristallisering av sockret.
    Tillsätt smöret och låt koka vidare till 119grader. Rör ner den vita chokladen och rör om ordentligt tills chokladen smält.
    Rör därefter ner kokosfettet lite i taget så att det blandar sig ordentligt med smeten.
    Häll smeten i två avlånga brödformar, klipp gärna ut lite bakplåtspapper och lägg i botten har lättare att lossna från formen då. Låt stelna i kylen ca ett dygn. Förvara kolan inplastad när den är färdig. Jag brukar oftast bara dela kolan i två halvor på varje, och klä in kolan i brunt bakplåtspapper och något fins snöre och ett bokmärke, när jag ger bort dem, så får man skära sina egna bitar själv, eller så skär man kolan i småbitar och klär med papper.

Gör eget citronsalt
    Citronsalt gör du genom att blanda flingsalt med rivet citronskal. Lägg i en fin burk eller påse och ge bort. Fräsch smaksättare till julens mat.

Man blir ju sugen...

Svar på tråden Förvara citronjuice??? Behöver hjälp!