• solblomma

Straff eller ej?

9-åringen har just med hjälp av en domkraft vält vår murade grill. De två understa delarna är i stort sett hela. Den "viktiga" där man sätter gallret och som funkar som både väggar och tak på grillen är i många delar.
    Jag känner mig så himla ledsen bara. Jag köpte den i födelsedagspresent till sambon för två månader sedan.

Ja som sagt, hur hade ni hanterat situationen med killen som alltså är 9 år?

• Svar på tråden Straff eller ej?
  • Atikin65

Definitift är det värt ett straff i mina ögon.....eftersom det inte handlar om någon olycka, utan att han med vilja har haft sönder något som betyder mycket för er....har han någon månadspeng du kan dra in tills skadan är betalt?

• A73H

Håller med Gela: Han är 9 år och förstår ju att han har gjort fel! Dessutom fattar han antagligen mycket väl konsekvenserna av att ge sig på saker med domkraft - då går de sönder! Dra in på något han tycker mycket om, eller som sagt - ta veckopengen i x antal veckor! Trist!!!

• solblomma

Då är jag inne på rätt spår. Det är, tack och lov, inte varje dag man hamnar i den här situationen. Det jag känner som ett trix är att sonen bor mest hos sin pappa. Känns som att vi måste flytta över en del av straffet dit. Just för att han ska känna av det ordentligt ett tag.
    Känns otroligt jobbigt att han fyller år om 4 dagar, ska man iaf låta honom få en fin födelsedag eller är den utan presenter?
    Usch vad svårt, men tack för att ni bollar idéer med mig!

• FiaFågel

Tänk så här - om sånna "stora" saker går ostraffat förbi, vad blir det då nästa gång?
    Vad ska hindra honom från att välta TVn om han inte får ett ordentligt straff för detta?
    Det måste finnas en gräns för bus och skämt!

Tycker dock inte att ni ska straffa honom på födelsedagen. Hellre då utebliven veckopeng/ ingen tv/tvspel på en månad eller liknande. Det ska kännas (ej fysiskt då..)

• cyklat

kan det vara så att han är sur för att du köpt grillen till din sambo istället för hans egen pappa. ta reda på orsaken. om du nu beslutar dig för ett straff tycker jag det är viktigt att han förstår innebörden av det. sen det här att ta med straffet till hans pappa verkar smått hysteriskt, hans pappa har väl sitt eget sätt att fostra och närma sig sonen. fö tycker jag att han är värd en fin födelsedag trots att han gjort detta.

• Sicali

Tycker också att han ska få straff men inte på födelsedagen,
    den är så speciell och händer ju bara en gång om året.

• Sicali

Tycker ändå det är viktigt att även hans pappa
    tar en del av straffet, det är viktigt att ni uppfostrar
    på någorlunda lika sätt så han inte tycker han får
    göra mer hos pappan än hos dig.
    Låter rörigt, men hoppas du förstår tanken.

• Atikin65

Tycker inte att straffet ska inverkar på födelsedagsfirande!

• mamzen

inga presenter är ju att ta i,men visst ska han ha ett ordentligt straff.

• solblomma

Cyklat: orsaken var att han experimenterade med domkraften, grillen var ett perfekt "offer". Vi har ingen anledning att tro att han är svartsjuk gentemot någon i de nya familjekonstellationerna.

• solblomma

Nä jag ska absolut låta födelsedagen bli bra! Jag är inte ute på något sätt efter att påminna honom till döddagar, utan att bestämma en konsekvens och så följer vi den och sen är det överspelat. Sen om det är ekonomiskt så kan det ju ta en tid.

Jag tror som flera av er skriver att det är viktigt att visa att vi menar allvar. Jag vill försöka att det inte blir någon nästa gång liksom *ler*.

Jag vet inte hur hans pappa kommer se på det här, men jag vet att vi har lika uppfattning om hur sonen ska uppfostras. Vi berättar alltid saker för varandra som händer. Ja inte ALLT men sånt som är av vikt.

Hur vi väljer att göra får ta ett par timmar till att avgöramen klart är att han får delta i försöket att laga grillen. Sambon verkar hoppfull men så är han pyssligt lagd också *ler*. Det kommer bli ett hästjobb hehe.

• cyklat

om mitt barn bara hade exprimenterat som du säger att din son gjorde skulle straff överhuvudtaget aldrig komma på tal. det var ju inte avsiktligt då. var det hans domkraft?

• Qetesh

Har han veckopeng?
    Dra in den då ett par veckor som "avbetalning".

• syster mini

Har det hänt hos dig och sambon så är det en sak mellan er och sonen, inte mellan pappan och sonen.

Så länge han inte gjort det i illvilja så tycker inte jag heller att han ska straffas. Det är ju genom att testa och experimentera som man lär sig. Har han veckopeng kan ni dra av på den, om ni sedan väljer att se det som straff eller avbetalning är upp till er

...det är i alla fall hur jag skulle ha resonerat om det var min åttaåring som kommit på en sådan sak.

• solblomma

Cyklat: Jag känner att de flesta som svarat tänker i samma banor som jag själv. Du och jag ser nog olika på saker och ting och jag respekterar det.

• solblomma

Syster mini: Straff låter så hårt, men någon form av markering anser jag krävs. Det handlear ändå om att dela på ansvaret nu. Vi kan ju naturligtvis inte be honom köpa en ny grill. Då tror jag att det kommer kännas rejält bara att hjälpa till att laga den. Det är nog det det handlar om, att nu vara delaktig i att fixa saker tillrätta....

• syster mini

Solblomma:
    Att låta honom hjälpa till att laga tycker jag låter bra.

• Sicali

Kan inte riktigt hålla med om att bara
    för att han exprimenterade ska han slippa straff.
    Han är ju så stor att ha måste ha vetat att den
    troligtvis skulle gå sönder.
    Dessutom är det viktigt att markera att det inte är
    okej att exprimentera med vissa saker,
    nästa gång han vill exprimentera kan det ju
    annars bli något ännu viktigare som går sönder.l

• cyklat

syster mini
    skönt att höra din inställning

• Karra1

TS: min första tanke var "Han är inte dum som kommer på en sån idé"

Visst ska han få veta att det inte är rätt att öra så, men frågan är om det var för att förstöra eller för att se om det fungerade (inte alltid man tänker på alla konsekvenser som kan ske utifrån ens handlande).

Födelsedag ska han ju få ha iallafall - kom honom en exprimentlåda i kemi eller elektronik - han verkar ju var påhittig.

Svar på tråden Straff eller ej?