• yoursforever

Vill verkligen ha barn!

Hej, jag hoppas jag får bättre förståelse här..
    Men såhär är det... jag är 16 år och har en underbar pojkvänn. Det jag önskar mest av allt är att bli gravid och få ett barn.. Jag skulle bli hur lycklig som helst..

Grejen är den att alla jag har sagt det till säger att det är så osmart och att jag borde gå ut gymnasiet först och skaffa ett jobb m.m. Visst det kanske skulle vara bra att ha ett jobb först.. Men jag vill så gärna..

Har varit gravid tidigare men eftersom jag bara vad 13 år så blev det som de blev..

Men jag känner att jag verkligen är mogen för att skaffa ett barn nu men jag får ju höra hur dum jag är hela tiden som tänker så :( gud vad ska jag göra..?? Ska jag följa min egen vilja eller lyssna på andra ? :(

• Svar på tråden Vill verkligen ha barn!
  • solfrost

Kan ni försörja ett barn?

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • yoursforever
    Svar på #1
    Ja det kan vi, båda har jobb men jag pluggar också.
  • yoursforever
    Svar på #1
    Kan lägga till att När jag skrev i inlägget att det är bra att ha ett jobb först mena jag ett mer "riktigt" jobb med heltidsanställning.
  • Caranlachiel

Jag vill egentligen inte argumentera emot dig utan tycker att man får bestämma själv. Men däremot blir jag fundersam när så unga tjejer och killar så gärna vill ha barn. Jag kan inte låta bli att undra över vad det är man egentligen vill ha. Någon som älskar en? Någon som behöver en? Någon som är "min"? En känsla av att vara självständig, vuxen, att klara något själv?

Om jag vore du så skulle jag ta en allvarlig funderare på om du vill ha ett barn för att fylla ett behov som du skulle kunna fylla på annat sätt. Det är inte rättvist mot barnet att födas för att fylla ditt behov.

Vecka 25 - and counting! (BF 21 mars)
  • solfrost
    yoursforever skrev 2008-12-02 10:09:42 följande:
    Svar på #1Ja det kan vi, båda har jobb men jag pluggar också.
    Jag tycker att du ska gå på din egen känsla, med tanken att det kanske kommer moralpredikningar och förm,aningar.
    Det är viktigt att man har ett stort kontaktnät med folk som kan /vill ställa upp om det skulle behövas.
    Jag pluggar själv med barn så det är inte omöjligt.
    Kan man försörja ett barn( som inte barnbidraget täcker), har fast relation och bra vänner/familj så varför inte.
  • Maria V

Jag anser att bara man kan försörja sig själv och ett barn, man är trygg i sig själv och känner att man verkligen kan ta hand om ett barn. Det är ju ett livslångt uppdrag. Då kan man skaffa barn.
    Själv är jag 27 och har två barn. Är utan jobb men är hemma och är mammaledig. Funkar för oss.
    Men försök att gå ut skolan innan ett barn födds. Det har du igen senare så att du slipper plugga upp betyg.

Wilma 070313 Hjalmar 080724
  • twinmamma

Jag tycker absolut du ska tänka över det..Att vara förälder vid 16 är väldigt tufft. Jag ser bara till mig själv. Vid 16 års ålder gillade jag att vara ute med kompisar och festa, sova länge..väldigt länge..Vid 25+ kände jag inte ens för barn för då hade jag varit barnflicka ett tag och visste nu hur det var..Först vid 29 års ålder fick jag tvillingar och jag är glad att jag väntade för bara detta har gjort att mitt liv ser inte ut som det har gjort. Går upp 6 varje morgon.Planering av mat,frukost och blöjor ska inköpas. Jag tycker det låter väldigt oklokt!

• solfrost
    Caranlachiel skrev 2008-12-02 10:11:50 följande:
    Jag vill egentligen inte argumentera emot dig utan tycker att man får bestämma själv. Men däremot blir jag fundersam när så unga tjejer och killar så gärna vill ha barn. Jag kan inte låta bli att undra över vad det är man egentligen vill ha. Någon som älskar en? Någon som behöver en? Någon som är "min"? En känsla av att vara självständig, vuxen, att klara något själv?Om jag vore du så skulle jag ta en allvarlig funderare på om du vill ha ett barn för att fylla ett behov som du skulle kunna fylla på annat sätt. Det är inte rättvist mot barnet att födas för att fylla ditt behov.
    Ja det är också viktigt att tänka efter innanGlad
    Fast skaffar inte alla barn av egoistiska skäl? jag gjorde det iallafall, de berikar mitt liv på ett sätt som ingen annan kan.
  • Caranlachiel
    solfrost skrev 2008-12-02 10:14:54 följande:
    Ja det är också viktigt att tänka efter innanFast skaffar inte alla barn av egoistiska skäl? jag gjorde det iallafall, de berikar mitt liv på ett sätt som ingen annan kan.
    Man kan ju resonera som så att allt man någonsin gör under hela ens liv är egoistiskt på ett eller annat sätt. Men klart att man skaffar barn för att man gärna vill ha barn, och det kan ju ses som egoistiskt. Vad jag menar är ju att man inte ska skaffa barn för att fylla ett behov som inte har med barnet att göra.
    Vecka 25 - and counting! (BF 21 mars)
  • solfrost
    Caranlachiel skrev 2008-12-02 10:16:41 följande:
    Man kan ju resonera som så att allt man någonsin gör under hela ens liv är egoistiskt på ett eller annat sätt. Men klart att man skaffar barn för att man gärna vill ha barn, och det kan ju ses som egoistiskt. Vad jag menar är ju att man inte ska skaffa barn för att fylla ett behov som inte har med barnet att göra.
    Ja det är ju viktigt så som du sklriver att ta reda på innan  "varför".
    Om man är beredd att gå upp före 6 i kanske 8 år (mitt fallHemlis)
    Inte kunna gå på den nyårsfesten, bion, vara hemma från jobb/skola med sjukt barn.
    Vakna 1-8ggr /natt .
    Tvätta 4-8 maskiner tvätt/veckan
    Byta blöjor, köpa blöjor/kläder till den lille och hoppa den snygga jackan för 3000...
    Oroa sig för kompisar till barnet..mm
Svar på tråden Vill verkligen ha barn!