• Lizzyy

HJÄLP!! Hur gör man en liten tvåa? Spelar det roll om den är uppe eller nere??

Behöver eran hjälp!

Skriver ett PM.

Ska skriva den kemiska formeln för Svavelväte H20 men tvåan ska ju vara nedsänkt. I word så hittar jag bara upphöjdt.. spelar det roll?

Snälla hjälp! Ska lämnas in idag/kväll!!!

• Svar på tråden HJÄLP!! Hur gör man en liten tvåa? Spelar det roll om den är uppe eller nere??
  • Spegellandet

Du menar S2O, antar jag? Längst till höger på knappraden finns en pil som pekar nedåt. Trycker du på den frå du fram ad or remove buttons. Välj Formatting och klicka för subscript.

• raspberryrevolution

Om du markerar 2an och klickar på format och tecken, så kan du välja nedsänkt

• Lizzyy

Ja jag menar S2O... Klantigt att skriva fel.. men men

Jag hittade! Stämde inte riktigt för jag har WORD 2007... men jag hittade iallafall tack vare dig!

Tack!
  • Lizzyy

en till fråga, spelar det roll om den är uppe eller nere? det vill jag veta nu Är nyfiken... Blir det en annan kemisk formel då?

• raspberryrevolution

vad jag vet så är det bara om man inte sänker dem som det kan bli fel. men jag har kanske fel för mig

• ThisIsMe

Det spelar stor roll eftersom det betyder två helt olika saker. I Word 2007 hittar du ikonerna för både upphöjd och nedsänkt precis bredvid varandra under fliken Start.

• Spegellandet
    Lizzyy skrev 2008-12-02 14:35:16 följande:
    en till fråga, spelar det roll om den är uppe eller nere? det vill jag veta nu Är nyfiken... Blir det en annan kemisk formel då?
    Nersänkt innebär i det här fallet att det är en kemisk formel och en multipel av en typ av atom. Upphöjt innebär att det är matematiskt upphöjt, alltså multiplicerat med sig självt lika många gånger som siffran anger. S2O innebär två svavelatomer och en syreatom. 2^3 (två upphöjt till tre) = 2 x 2 x 2 = 6. Upphöjt och nedsänkt används inte alls på samma sätt. S^2O skulle alltså inte betyda något.
Svar på tråden HJÄLP!! Hur gör man en liten tvåa? Spelar det roll om den är uppe eller nere??