• DaCiss

Era bästa tips MOT bananflugor!?

Huset svämmar över av dessa hemska små äckliga flugor. Jag blir tokig Jag har testat med lite olika grejer men vill gärna höra era allra bästa tips så jag kan välja och vraka och kanske förhoppningsvis bli av med dem för gott!

Tack i förhand!

• Svar på tråden Era bästa tips MOT bananflugor!?
  • Karpet

Är det blomflugor som du menar? I så fall kan man strö på lite snus på jorden i krukorna så försvinner de. Håller flugorna till runt fruktskålen så är det nog så att du har någon frukt däri som bör kastas bort.

• MrsHawkins

Ta en kopp/liten skål o fyll med äppelcidervinäger och nån droppe diskmedel. Ställ på valfri plats. Tex diskbänken.

• ebben

*Rensa bort all gammal eller skadad frukt.
    *Skölja o ta bort gamla öl burkar o mjölkpaket
    *Ta en gul skål el. dyl o sätt en del vatten+en del äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger + en droppe diskmedel.Låt det stå över natt o dag så ska de dras dit o drunkna.

• Norahs mamma

tändstickor i jorden (minns inte om det ska vara oanvända eller inte)
    Om du inte är säker på att dem är bananflugor....

Är själv livrädd att jag ska andas in dem j*vlarna jämt...

• ebben

Glömde att du ska ta diskmedel o tvätta i diskhon o håligheterna där,de lägger ungar i sånt!

• DaCiss

Nej alltså det är fruktflugor. Fast de är väl samma sak bara olika benämningar. De håller inte till i krukorna utan i köket trots att jag inte har nått där! Jag såg några i trapphuset också, tror de bara trivs här i dessa lägenheter. Men jag vill ha bort dem!

• mammutten81

Sätt tändstickor upp och ner blomkrukorna, de gillar inte svavel!

Och spraya lite sopavatten på så dör dom inom ett par dagar!

• ebben

Det ÄR skillnad på blomflugor o bananflugor!!
    Blomflugor är mörkare,svarta .
    bananflugan är brunröd! O lite randig om man tittar NOGA ser man det!

• DaCiss

Tack för tipsen!

Jag tordes inte säga att jag användt vittvinsinäger och diskmedel för vad jag hört ska det var äppelcidervinäger och fick för mig att folk skulle tycka jag var bra lustig om jag användt nått annat Vad fånig jag är!

Men då jag använde vittvinsvinägern så var det bara i en enda av skålarna det drunkade flugor, inte en enda fluga i någon annan av skålarna! Fattar inte, de satt på kanten av skålarna som om de hade syjunta men gick som aldrig ner mot ytan så de kunde drunka.

Alla mina knep har de synat. Verkar ha smarta bananflugor här jag

Ska testa igen med vittvinsvinägern.. Och skölja diskhon ordentligt med diskmedel!

Tack för tipsen

• bumbi wilmas mamma

ställ fram ett glas med apelsinjuice.. efter nått dygn ligger dom där, så gott som allihopa och har drunknat!!

Svar på tråden Era bästa tips MOT bananflugor!?