• Granada

Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??

Vâr pojke föddes den 20 oktober och fick nyföddhetsgulsot och är fortfarande lite gul. Ska pâ nästa kontroll pâ fredag men jag börjar fâ panik över att jag inte ser nâgon klar förbättring sedan förr kontrollen för över en vecka sedan. Han ska var i ljus och sol och det är han sâ ofta det gâr men här har varit mulet och regn mesta tiden sen han föddes. Nâgon som varit med om liknande? Hur gick det för er? Är orolig att nâgot ska vara fel pâ honom.

• Svar på tråden Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??
  • Bums

våraan bebis hade också gulsot när den föddes, men inte tillräkligt mycke för behandling, men om det inte blev bättre eller om det blev värre så skulle vi åka in igen, vi fick åka in igen för att det blev värre och han blev så slö, så dom tog prover och det hade ökat men dom måste upp till sånna enorma höjder innan dom behandlar så vi fick åka hem igen, men gulheten höll i sig länge, spec det gula i ögonen på våran.
    Men visst är man lite nojig.
    Men bättre att fråga en gång för mycke än en gång för lite.

• Bums

juste, det räcker med att du ställer honom vid fönstret i dagsljus, för han ska ändå inte ha solen direkt på sig, utan det är dahsljuset han ska ha.
    Lycka till

• 3trean

Det är helt normal min lilla tös var gul lääänge(säkert 2mån) och som sagt försvinner ju färgen i ansiktet sist. Vi lyckades att alla 3 barn fick gulsot så vi har blivit lite som "proffs" hehehehe

• Emma0709

min son föddes 16 okt med gulsot, fick sola 2 dagar sen hem. han va slö när vi kom hem o första bvc mötet hade han gått ner ännu mer. han va ganska så gul. blev jätte ledsen! fick då väcka honom varje timme o ge mat. mer amning får bort det gula snabbare. dt försvinner ju nerifrån först. idag mår han bra, någon nyans mörkare än andra barn o pytte lite gul i vitan. men det tar tid. va jätte nojjig i början. men så länge dom käkar o bajsar o mår bra så är d lugnt. dt försvinner ska du se

• Granada

âhh vad skönt att höra att vi inte är ensamma om detta. Nu kan kan jag slappna av dâ jag vet att det flera som varit med om detta. För andra jag vetat om har gulheten försvunnit inom en vecka typ sâ det har ju kännts som sonen är den enda i hela världen som drabbats av denna lângvariga gulhet.

• Flickan och kråkan

Vi fick sola ett dygn. han var lite tidig även om han inte var prematur. När värdena var ok så att säga så var han ändå lite morotig ett bra tag till. Efter solningen gick värdena ner säkert men saaaakta. Alldeles normalt. Föddes precis innan jul så inte mycket naturligt ljus direkt.

• Cina2008

Vår kille födde tre veckor för tidigt och hade gulsot ett bra tag. Presis som någon innan skrev, så försvinner det i ansiktet sist. Var också orolig och tror att det hängde i sig i ca 6-7 veckor, men sakta men säkert försvann det. Ett tips är att trycka lite försiktigt under fötterna eller på benen. Om märket som blir kvar är vitt så har det börjat gå ner. Jämför sedan längre upp på kroppen. I vilket fall så skulle jag fråga en extra gång hos barnmorskan, de kan ju förhoppningsvis det de gör.

• stoltmamma87

hej. min andra son föddes 2v för tidigt han var gul i 2½månad sen så försvann det efterhand!tror inte du behöver vara orolig men förstår att du är det. jag blev vettskrämd när min son hade detta, för min korkade bvc sköterska skrämde upp mig och sa att försvinner det inte kan det behöva bli att han måste ha blodtranspantation jag blev så rädd att jag började gråta, men som sagt det var inget som var farligt med honom!

• Granada

stoltmamma87 skrev 2008-12-04 12:28:23 följande:

hej. min andra son föddes 2v för tidigt han var gul i 2½månad sen så försvann det efterhand!tror inte du behöver vara orolig men förstår att du är det. jag blev vettskrämd när min son hade detta, för min korkade bvc sköterska skrämde upp mig och sa att försvinner det inte kan det behöva bli att han måste ha blodtranspantation jag blev så rädd att jag började gråta, men som sagt det var inget som var farligt med honom!
    [/citat]

Kan tänka mig att du blev skrämd!! I mitt fall tittar de typ med allvarlig blick och säger, ja han är lite gul fortfarande!!!som om för att pâpeka att det borde vara borta för lánge sedan. Sedan när man läser om detta sâ stor det att det kan bero pâ fel pâ lever, cystik fibros och gud vet allt sâ dâ blir man ju orolig torts att de sagt att det är normalt och han är jätte pigg och gàtt upp superbra i vikt hela tiden.
    Cina2008 skrev 2008-12-04 12:05:30 följande:
    [citat]
    Vår kille födde tre veckor för tidigt och hade gulsot ett bra tag. Presis som någon innan skrev, så försvinner det i ansiktet sist. Var också orolig och tror att det hängde i sig i ca 6-7 veckor, men sakta men säkert försvann det. Ett tips är att trycka lite försiktigt under fötterna eller på benen. Om märket som blir kvar är vitt så har det börjat gå ner. Jämför sedan längre upp på kroppen. I vilket fall så skulle jag fråga en extra gång hos barnmorskan, de kan ju förhoppningsvis det de gör.
    Jag bad barnmorskan titta pâ honom när han var 3 veckor dâ vi var tvugna att göra om pku-testet och hon sa att han sâg sâ fin ut i färgen. En vecka senare säger läkaren att han är gul!! Sâ bm litar jag inte pâ.
  • Cina2008

ok, finns ju säkert barnmorskor man inte känner sig trygg med, men insistera i så fall på att man gör ett test för att kolla hans värden. Vi fick göra det på bb tre gånger.

• Granada

Imorgon bitti har vi tid hos barnläkaren sâ dâ fâr vi se vad han säger. Tror dock inte att de gör nât test dâ han "bara" har gulhet kvar i ansiktet.

• Cina2008

men då ska det ju inte vara någon fara, om det brar hänger kvar där...så hade vår kille med...han är frisk och kry som få!

• siamusen

Granada skrev 2008-12-04 13:55:04 följande:

Imorgon bitti har vi tid hos barnläkaren sâ dâ fâr vi se vad han säger. Tror dock inte att de gör nât test dâ han "bara" har gulhet kvar i ansiktet.
    Tror inte det är nagon fara alls
  • Granada

siamusen skrev 2008-12-04 14:33:44 följande:

Granada skrev 2008-12-04 13:55:04 följande:
    Tror inte det är nagon fara alls
    Nej det tror inte jag heller tack vare alla era svar Tack för att ni tagit er tid allihop!
  • Granada

Om nâgon undrar sâ har vi varit hos barnläkaren nu. Han sa att gulheten är sâ gott som helt borta. Anledningar till att gulheten kan hänga sig kvar är ammningen, ämnesomsättnigsfel som man upptäcker genom pku-testet(testet var normalt) eller urinvägsinfektion. Läkaren trodde inte att det var nâgot dâ sonen gâr upp sâ bra i vikt och är sâ pigg men för säkerhets skull sâ ska vi göra ett urinprov. Känns skönt att ha pratat med läkaren och veta att ser OK ut.

Svar på tråden Gulsot hos nyfödd. Hur länge kan det hâlla i och anses "normalt"??