• mojsig

En liten gåta till den klipska!

Har inte möjligheten att lägga in bilder så jag hänvisar till min blogg där ni kan få chansen att lösa en svår gåta, kanske nån som har lite tråkigt? :-P

www.idabuchardt.blogspot.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-03 00:19
    Om du inte vill veta svaret så bläddra inte neråt i tråden

• Svar på tråden En liten gåta till den klipska!
  • Weeiii
    mojsig skrev 2008-12-03 00:07:15 följande:
    Varför då?
    Eftersom nummer 3 inte svarar måste ju de två framför honom a olika färg på hatten, alltså har han (nummer 2) inte samma färg som nummer 1 och vet då vilken färg han själv har.
  • lokisse

uch vad slugt...

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • mojsig

Rätt!! du va me en klipsk en Tog mig ett bra tag innan jag listade ut detta..

Så nu kan alla somna gott utan att grubbla vidare på denna gåta

Pelargonen skrev 2008-12-03 00:08:33 följande:
    Fånge nummer två. Eftersom trean inte säger något så måste ettan och tvåan ha olika färger. Tvåan har således inte samma färg som ettan varav han kan räkna ut vilken färg han har.
  • Pelargonen
    mojsig skrev 2008-12-03 00:10:07 följande:
    Rätt!! du va me en klipsk en Tog mig ett bra tag innan jag listade ut detta..Så nu kan alla somna gott utan att grubbla vidare på denna gåta
    Tjohoooo!! Vad vinner jag för pris?
  • namera

Tack, jag hade legat sömnlös om jag inte fått reda på lösningen. :)

• dålli

för att den ser de två framför och gissar att färgerna är varannan på personerna. svart,vit,svart,vit..ingen aning...känndes mest logiskt...eller nått...

lovemyboys skrev 2008-12-03 00:08:26 följande:
    Jamen berätta varför.....(jag kommer bli tokig av detta....)
  • Escher

Logiskt är det #2. #3 kommer inte att säga någonting vilket betyder att #2 och #1 har olika färg på mössorna. Eftersom #2 kan se att #1 har en svart mössa vet #2 alltså att mössan han bär är vit.

Lite mer ingående om det inte var glasklart:
    Det finns två svarta och två vita mössor. Om #1 och #2 hade haft vars en vit mössa hade #3 vetat att hans var svart och tvärt om, men eftersom #2 och #1 har en svart och en vit mössa kan #3 inte veta.
    Detta inser #2 givetvis som inser att han och #1 har olika färg på mössorna och eftersom #1 har en svart mössa måste han, #2, ha en vit.

• mojsig

inboxa din adress till mig så får du nå skoj på posten om några dagar

Pelargonen skrev 2008-12-03 00:10:38 följande:
    Tjohoooo!! Vad vinner jag för pris?
  • Pelargonen
    mojsig skrev 2008-12-03 00:14:33 följande:
    inboxa din adress till mig så får du nå skoj på posten om några dagar
  • Escher

Lite klurigare blir det om det istället är tre fångar på rad och fem mössor, tre vita och två svarta.

Svar på tråden En liten gåta till den klipska!