Inlägg från: Full av förhoppning |Visa alla inlägg
  • Full av förhoppning

Får man säga neger?

Neger är variant på ordet Negro som betyder svart... alltså inget nedsättande...
    Färgad tycker jag låter dumt... som ett påskägg... ser gult med lila prickar framför mig....vadå färgad... det finns många färger...

När jag föddes var jag SVART!
    När du föddes var du RÖD!
    När jag växte upp var jag SVART!
    När du växte upp var du VIT!
    När jag fryser är jag SVART!
    När du fryser är du BLÅ!
    När jag mår illa är jag SVART!
    När du mår illa är du GRÖN!
    När jag svettas är jag SVART!
    När du svettas är du RÖD!
    När jag dör är jag SVART!
    När du dör är du GRÅ!
    Och du kallar MIG FÄRGAD

• Full av förhoppning

"Små barn kan slänga ur sig en hel del roligheter. En kollega till mig
    frågade sin dotter vad hon gjort på dagis. Hon svarade att hon bland annat lekt med en "konsumbanan". I pedofiltider som dessa blev fadern lite orolig
    och frågade en av fröknarna vad flickan kan ha menat. Först såg hon först
    lite fundersam ut men sken plötsligt upp och sa: - Nämen, det har börjat en ny pojke här och han är Kosovo-alban!"

Därifrån kommer ordet Konsumbanan... så det är inte menat som något nedsättande... bara en rolig felsägning av ett litet barn .-D

• Full av förhoppning

"visst, de blev behandlade som skit, men det var av oss... så vilka är det som är skitarna egentligen? jo det var vi, de visade bara en himla massa tolerans och både psykiskt och fysiskt medan vi satt och latade oss i våra dyra kläder."

Vi? Jag har då aldrig behandlat någon illa på grund av färg eller ras.... Tycker inte heller att VI ska ha någon skuld för att vi har samma hudfärg som de som hade slavar.
    Lika lite ska vi belasta dagens tyskar för Hitlers idioti.

• Full av förhoppning

Då får man alltså inte säga bög och lesbisk heller då? För tredje gången så betyder neger (negro) svart, och är en benämning på hudfärgen... men den är ju snarare brun egentligen.. och vi kallas vita, inte fan är vi vita heller.

Jag är så antirasistisk man kan vara, men jag ser inget fel i ordet neger. Däremot om man gör om det till Nigger (vilket är rasisternas variant) DÅ kan jag hålla med, absolut.
    Men negerboll är ju då alltså lika med svartboll....

Är det även rätt att vi ska sluta hissa svenska flaggan, sjunga nationalsången etc... för någon kan ta illa upp..... Jag tror att vår överdrift och vårt konstlade beteende utav rädsla för att inte vara politiskt korrekt, gör ordet till något negativt laddat....
    Slappna av....

• Full av förhoppning

Men varför är det ok att säga svart om en mörkhyad person, men inte neger? Neger (försvenskat Negro) betyder svart ....
    Jag säger inte neger TILL en person och jag säger inte ofta ordet överhuvudtaget, men det händer när jag beskriver en händelse med en mörk person....
    jag tycker att mörka människor är vackra och lyckligt lottades om inte behöver ligga och kämpa med solbrännan på sommaren.... och för mig är inte ordet nedsättande eftersom jag ALDRIG har tänkt i de banorna... eftersom jag tycker att rasism är sjukt och löjligt.

Tänkte bara förklara hur jag tänker...

• Full av förhoppning

Kagi, då vissa bryr sig och andra inte bryr sig så måste det ju tillämpas vid olika tillfällen...
    alltså säger man inte ordet neger till de som inte gillar det och säger det till de som gillar det enligt ditt argument

• Full av förhoppning

Neger enligt SAOB
    BETYDELSE: manlig individ tillhörande den människoras som är inhemsk i Central- o. Sydafrika o. som bl. a. kännetecknas av mycket mörk (stundom chokladbrun) hy, ulligt, krusigt hår, bred, platt näsa o. tjocka läppar; äv. (utom i ssgr numera bl. i icke fackmässigt spr.) allmännare, med inbegrepp av andra mycket mörkhyade folkstammar

• Full av förhoppning

Du har ingen rätt att hoppa på mig Kagi...
    Du verkar heller inte ha läst mina inlägg där jag klart och tydligt uttrycker att jag avskyr rasism.

Tråden skapades för att få folks olika åsikter, eller hur?

Sade även att jag INTE kallar folk för varken neger eller vit, eller hur?

Lugna ner dig och bete dig inte så nedlåtande mot folk, för då är du den siste att tala om för folk vad de borde och inte borde kalla folk för att det kan såra.

Jag skrev vad JAG tyckte i en fråga där man blev ombedd att skriva sin åsikt, jag bad INTE om att bli påhoppad av dig för det.
    Jag är känslig nog som det är av min graviditet!

• Full av förhoppning

Ok.. menade du inte det som ett påhopp så får jag väl tro dig....
    Är dock för känslig för det här så jag lägger ner ändå ....
    Lev väl...

Svar på tråden Får man säga neger?