Inlägg från: Mamali |Visa alla inlägg
  • Mamali

Får man säga neger?

helenuz, det finns många saker jag "är" som jag inte vill bli kallad för pga de dåliga vibbarna kring ett ord. T ex f-i-t-t-a eller kärring, trots att ursprungsbetydelsen är helt ok! Att säga att svarta skulle ha dåligt självförtroende för att de tar illa vid sig av att bli kallad neger är ett rätt märkligt resonemang. Hört talas om rasism? Slaveriets historia? Etnisk diskriminering?

Dessutom heter "folkslaget" negroid och inte neger... . Det är för övrigt ganska ointressant vad ett ord har för ursprungskonnotation, det är vad som tillskrivs det IDAG som är relevant.

Jag vet inte själv vad jag tycker om ordet neger och det är egentligen fullständigt ovidkommande vad jag tycker. Det är mörkhyade människor själva som ska avgöra om det är OK eller inte. Så länge det finns minst en mörkhyad person som tar illa upp så använder jag det inte. Det finns många andra bra ord som inte är lika stigmatiserande.

• Mamali

tenderness, tycker att vi överlåter den historiska tolkningen av och förhållningssättet till slaveriet åt de som drabbades och deras efterlevande! Dvs, svarta, mörkhyade, afro-amerikaner et c!

• Mamali

Det handlar väl inte om att gå vidare?! Har man ett traumatiskt minne, individuellt eller kollektivt, vill man väl inte bli påminnt om det i parti och minut? Det kan väl vara skönt att slippa även om man "gått vidare"?

Märkligt vilken twist denna tråd har tagit! Svarta, mörkhyade afro-amerikaner ska tydligen "gå vidare", glömma sin historia et c medan vi svenskar ska få vältra oss i nationalromantik... . Logik? Konsekvens?

• Mamali

PS: Jag åsyftar förstås det eviga snacket om att man inte "får" sjunga nationalsången eller hissa svenska flaggan... .

• Mamali

petra82 m fl, det är inte den som säger ordet neger som ska ha tolkningsföreträde, utan den som blir kallad det (och nu åsyftar jag även grupper).

Svar på tråden Får man säga neger?