Inlägg från: Anonym (jurist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jurist)

Polis övergrepp

Anonym skrev 2008-12-03 09:09:58 följande:
    Jo tyvärr finns det poliser som älskar att visa vilken makt dom har.Jag tyckte själv att jag blev illa behandlad av en polis som gav mig en böteslapp för en krock, själva böteslappen va det inget fel på eftersom det var mitt fel (egentligen halkans, men det var ju jag som körde bilen), men hon polisen frågade vad jag kommer få för lön nästa månad. Eftersom jag nyss börjat jobba tyckte jag det var märkligt att fråga vilken lön jag kommer at få, en lön som jag då aldrig sett spåter av ännu. Tog kontakt med en bekant som är polis och han kollade upp med sina kollegor, och hon polisen som gav mig böteslappen hade gjort fel enligt vännens kollegor. Dom skall ydligen räkna enligt föregående halvårs inkomst, inte det som man kommer att få. Så jag överklagade och har ännu inte sett röken av böteslappen, detta var för ett år sedan.
    nej, man går efter aktuell inkomst så länge den är någorlunda bestående.. dessutom gör man ofta en taxeringskontroll och den blir ju på föregående år... dock är det så att polisen inte får utfärda dagsböter utan endast penningböter, och penningböter är fasta belopp för förseelser som inte har ett dugg med inkomst att göra.. så förmodligen är ditt bötesbelopp helt korrekt och felet som polisen gjorde va att hon frågade om inkomst fast det inte spelar nån roll vid smärre förseelser..
  • Anonym (jurist)

han fick ju en förklaring, nämligen att hans ögon var röda och att han skulle in för att ta blod- och urinprov för droger... tycker polisen verkar ha gjort helt rätt!!!

• Anonym (jurist)

står inget i ts om att de skulle ha tagit i särskilt hårt, det har du nog läst mellan raderna... själv läser ja mellan raderna att ts är väldigt lättkränkt...

• Anonym (jurist)

ja, d e lustigt, på nyheterna rapporteras om att man gnäller på polisen för att de inte fångar tillräckligt många rattfyllerister, men när folk själva blir stoppade av polis då blir det ett jäkla liv... man måste stoppa ganska många medelsvensson också för att kunna få tag i brottslingarna....

• Anonym (jurist)

Anonym skrev 2008-12-03 18:54:10 följande:

Kan förstå att folk blir kränkta när man blir misstänkt för något man inte gjort men polisen måste göra sitt jobb. Däremot är det fördjävligt vilken nedlåtande attityd vissa poliser har mot befolkningen. Har varit med om poliser som skrikit folk rakt i ansiktet utan anledning, fällt spydiga kommentarer mm.
    för att inte tala om vilken nedlåtande attityd vissa i befolkningen har mot poliser... bara att läsa denna tråd... tyvärr så är det nog så att det blir en ond cirkel av det hela...
  • Anonym (jurist)

Efterlyst skrev 2008-12-03 20:07:14 följande:

Min erfarenhet är att jag blir trevligt bemött i nio fall av tio. Många blir ju nervösa när man stoppar dom för någon kontroll osv, vissa har bråttom och kan känna sig pressade, men väldigt få är otrevliga.Dom som är otrevliga har oftast haft med oss att göra på fel sida av lagen förr och blir irriterade för att dom vet att dom snart åker dit för det ena eller det andra pga dom tex har tagit droger.Jag har inte jobbat som polis hela livet, jag jobbade på byggen innan jag utbildade mig och har hört det mesta om poliser jag också. Jag hade också hört om poliser som misshandlar, poliser som gör det ena och det andra. Poliser som håller varandra om ryggen osv.Nu är jag polis och vet att det inte alls går till så. Det är precis tvärtom.Ingen polis som är maktkåt kommer speciellt långt med det, för ingen inom polisen vill ställa sig bakom sånt. En gång har jag varit med om att en polis gick för långt, han brukade inget våld men han var otrevlig över alla gränser, och han anmäldes direkt. Av kollegor.Vi har inget som helst intresse av att åka runt på stan och hoppa på oskyldiga medborgare, vi har tillräckligt mycket att göra med dom som inte är oskyldiga. Och det handlar inte om att hoppa på, det handlar om att vi vaknar hemma i sängen på morgonen som alla andra och går till jobbet. Men alla känner nån som känner nån som blivit misshandlade av poliser, även dödade. Det är ju väldigt vanligt i det här landet att polisen misshandlar folk.En stor missuppfattning är att poliser kan ta sig stora friheter. Det kan vi inte, tvärtom. Det är väldigt reglerat. Jag kan inte ens kroppsvisitera en människa utan ett beslut från befäl. Ännu mindre kan jag börja spela allan och säga till folk att göra ditten och datten. Vi har klara och tydliga regler, går vi över gränsen så ska det anmälas.I vår egen tidning som vi får hem en gång i månaden deklareras brott som poliser blivit anmälda för samt påföljd. Ingen försöker sopa nåt under mattan.Är det lagarna man är missnöjd med så är det politikerna man ska vända sig till, inte polisen. Som polis har man hört allt. Jag vet att många tycker att jag är en idiot bara för att jag finns. Det rör mig inte i ryggen.Jag vet varför jag är polis och jag trivs riktigt bra med mitt jobb. Ett jobb som jag gör bra, men som jag trots det kommer få skit för så länge jag lever. Det gör inget. Väldigt många är glada över att vi finns också.
    jag tex, är väldigt glad över att du finns =D
Svar på tråden Polis övergrepp