• N1klas

Polis övergrepp

Hey.

Jag har varit med om en liknande grej men jag blev ganska bra behandlad.
    Var påväg hem efter en hockeymatch. Jag hade varit på den tillsammans med min flickvän.
    Jag hade jobbat på morgonen från kl 6 och jag började 6 dagen efter (gick upp kl 04:45). På vägen ner i trappen från tunnelbanan mot bussarna skyndar en man förbi mig och tittar konstigt på mig. Han liksom lutar sig framför mig och tittar mig i ansiktet. Plötsligt trycker han upp en polisbricka i ansiktet på mig. Efter ett tag dyker det upp ett antal civilklädda poliser. Minns inte riktigt men de var 4 - 5 personer. De trycker in mig i en hiss för att "det är mindre folk som ser". I hissen blir jag förhörd. Det tar ganska lång tid och det pratas om att jag är röd i ögonen och de tror därför att jag tagit droger... jag var astrött av förklarliga skäl. Klockan var kanske 23 på kvällen. Jag var torr i munnen också vilket betydde att jag hade knarkat. (jag var täppt i näsan pga förkylning). Jag fick visa vad jag hade i fickorna. Diskutera vissa saker om och om igen (de kollade väl om jag var påverkad). När jag blev upprörd för att de ställde samma frågor hela tiden så blev de irriterade på mig för att jag blev irriterad. Efter ett tag så ska de gå och se "vad vi ska göra med dig". Jag svarade att de förstås skulle låta mig åka hem och sova eftersom att jag skulle upp och jobba tidigt och efter mycket om och men fick jag åka hem med en senare buss. Jag kom hem en timme senare än vad jag räknat med och fick vara astrött på jobbet. Hade de tagit med mig så hade jag antagligen inte kunnat komma till jobbet. Kul att förklara det på morgonen.

En rolig grej var att de ville lukta på mina fingrar för att se om jag rökt något.

Kan tillägga att jag absolut inte hade tagit några droger eller druckigt någon alkohol. Sure, de gör sitt jobb men att lägga så pass lång tid, 4 - 5 poliser... på lilla mig. Det kändes lite mycket. Trots det har jag fullt förtroende för polisen.

• N1klas

Jag blir lätt röd i ögonen vid trötthet men jag har inte varit med om några fler poliskontroller sen den jag beskrev... "Oj, nu är jag trött. Nu tror folk att jag är knarkare." Kändes jättebra så där direkt efter.

• N1klas

­

Anonym (Hemskt) skrev 2008-12-16 14:41:51 följande:
    Folk kan säga vad dem vill men det finns tyvärr EXTREMT många SVINIGA poliser.. Det finns även många bra.. Tyvärr är det så..
    ­
    Jo, poliser är ju också människor.
  • N1klas
    Anonym (Hemskt) skrev 2008-12-17 15:09:30 följande:
    N1klas skrev 2008-12-16 14:42:59 följande: Det är inte OK.. Kan man inte lägga band på sig har man inte där o göra!
    Att de också är människor?
    Det finns svinigt folk inom ALLA yrken.
    Sen vad de har där att göra, det är en helt annan femma.
  • N1klas
    Anonym (Hemskt) skrev 2008-12-19 18:18:13 följande:
    N1klas skrev 2008-12-17 15:40:13 följande: klart att det finns svin överallt MEN det är ingen ursäkt det är den sista platsen för sviniga människor.. Dem som skall sköta "lagen". Nu var det ju så att det var poliser tråden gick ut på och det var nu detta jag komenterade.
    Javisst. Eftersom att det finns svin inom alla yrken så finns det även inom polisen. Hur skulle man kunna sätta stopp för det? Det letar sig in folk överallt. Försöker inte ursäkta något/någon.
  • N1klas
    Anonym (Hemskt) skrev 2008-12-20 22:41:35 följande:
    N1klas skrev 2008-12-19 22:10:50 följande: Jo det gör du faktiskt du försöker skylla på att det finns svin överallt men det är ingen ursäkt! Min kompis blev av med sin bästa vän pga att tre poliser blev sura och dem misshandlade sönder honom och lämnade honom livlös på akuten han blev av med sitt liv för att dem ville visa "sin" makt.. Det är hemskt och i 8 av 10 fall där jag stött på polisen så har dem varit svin detta är dem vi skall "överlåta lagen" till lägga den i deras händer?! Kan inte stoppas?! Vad sägs om hårdare utbildning'?psyktest? Jag vill inte ha mina barn mördade av "lagens män " . POLISEN skall skänka trygghet.. Min släkting är polis.
    Skylla på? På vilket sätt menar du då?
    Det är fakta. Att det smyger sig in skithål överallt är ingen nyhet.
    Det går heller inte att stoppa förutom när det upptäcks men jag vågar lova att folk inte drar sig för att anklaga polisen för det ena och det andra vilket leder till att de "riktiga fallen" blir svårare att uppmärksamma. Jag har haft väldigt lite kontakt med polisen och de få gånger jag haft det så har det inte varit några problem eller otrevligheter. Jag vet dock att det finns folk som blivit utsatta. Jag vet också att det finns två sidor av historierna.
  • N1klas

Det är som att moderera i ett forum kan man säga. Vi kan ju ta FL som ett exempel. Moderatorerna får inte ta upp enskilda ärenden i forumet och inte medlemmarna heller men när det görs så tas mycket ofta ur sitt sammanhang och det är moderatorerna som framstår som svin.

Moderatorerna kan dock inte svara eftersom att de inte får uttala sig om enskilda fall öppet i forumet så moderatorerna framstår som riktigt taskiga i många fall och då har folk bara fått höra den ena delen av berättelsen men ingen bryr sig om att det kan finnas en annan sida av det hela.

Jag kan tänka mig att det också förekommer inom många yrken och även inom polisen. Om någon anser att en polis betett sig svinigt så får jag bara höra den personens historia. Man utelämnar gärna information som kan vara negativt för den egna personen. Jag kan välja att tro på det eller prata med båda parter och bilda mig en egen uppfattning (vilket skulle bli mycket svårt).

• N1klas
    Anonym (Hemskt) skrev 2008-12-22 12:05:10 följande:
    N1klas skrev 2008-12-20 22:47:04 följande: Med tanke på det andra du skrev så tycker inte jag att du skall gå in i fler diskutioner!
    Hur tänker du då?
Svar på tråden Polis övergrepp