• Vasen

Polis övergrepp

Har inte polisen skyldighet att ingripa om de misstänker att någon som är drogpåverkad sätter sig bakom ratten? De kan ju inte veta om personen verkligen är påverkad utan att testa med urin- och blodprov.

• Vasen

Anonym (vänta nu) skrev 2008-12-03 09:35:16 följande:

men ser på en person om den är drogpåverkad eller inte och personens uppförande
    Man kan inte avgöra om någon är drogpåverkad genom att titta på dem, däremot kan man misstänka att någon är drogpåverkad, vilket verkar var fallet här. Att sen misstanken inte stämmer är ju alldeles utmärkt naturligtvis, men det är inget övergrepp att bli misstänkt och friad. Hur skulle det annars gå till i praktiken?
  • Vasen

Poliser agerar väl olika beroende på situation, och kanske stad. Vid den enda incident där jag har varit inblandad blev jag förvånad över hur omisstänksamma de var, och trevliga. Jag hade då kört mot rött en tidig söndagmorgon på väg hem från jobbet och krockat med två bussar. Det hela är mycket pinsamt att tänka på.

Krocken skedde alldeles utanför Polishuset och medans jag stod där och skämdes kom tre polisbilar åkande, jag tror det var precis vid något vaktbyte. Jag fick blåsa i alkomätaren förstås, ge mina uppgifter också, sen hjälpte poliserna mig att skjuta min bil till trottoarkanten, provsvängde lite på ratten och sa "ja, bilen verkar ju ok, den kan du köra hem i". När jag satte mig bakom ratten igen och tittade i backspegeln såg jag att jag var rödögd, med uppspärrade ögon, håret stod på ända, kläderna var skrynkliga och smutsiga (jag hade de gamla arbetskläderna på mig under jackan). Så här i efterhand är jag förvånad att de inte tog in mig för blodprov .

• Vasen

Anonym skrev 2008-12-22 09:30:50 följande:

Min kompis tog polisen för att han kissade på fel ställe.. det sista de gjorde när de slängde in honom i fyllecellen var att drämma batongen över ryggen på honom.
    Jag tycker ju inte att poliser ska slåss helt obefogat, men det känns lite uppmuntrande att folks okynnespinkande får konsekvens ibland.
  • Vasen

Jag har också mest träffat på trevliga poliser. Eller mest, bara trevliga poliser. En gång som "brottsling", några gånger som utsatt för brott, och vid något tillfälle som vittne.

Jag har blivit rädd för polisen en gång, då var jag i min atelje, som låg i en källarlokal i ett ganska slitet gammal industriområde här i Malmö. Jag hade musik i hörlurar och inne i det jag gjorde. Helt plötsligt slängs dörren upp och ett mindre gäng stormar in i lokalen. Det visade sig vara polisen som gjorde en husrannsakan. Ett mcgäng hyrde lokalen bredvid min som lager och de sökte igenom hela den gamla industrin, för säkerhets skull vad jag förstår. Jag tror att pulsen var uppe i 180 när jag såg dem storma in genom dörren, och polisen körde mig faktiskt hem när de var klara för de tyckte att jag såg så skakig ut .

Svar på tråden Polis övergrepp