Inlägg från: Sniglar och Krut |Visa alla inlägg
  • Sniglar och Krut

Polis övergrepp

Anonym (Realist) skrev 2008-12-22 18:52:39 följande:
    En undran bara... Många skriver att det finns bra poliser men att många är as osv... Har ni verkligen träffat poliser så många ggr? Jag har träffat många i samband med jobbet och det känns lite konstigt att jag inte träffat på så många as. Har just jag haft sån tur att få ha träffat de som är trevliga? Visst, ett fåtal har haft attityd men det har jag sett i de flesta yrken.. Privat (om man bortser från den jag känner) så har jag nästan aldrig varit i kontakt med någon polis. Ett inbrott för några år sen och några trafikkontroller.. Här låter det som att folk träffar på poliser var o varannan dag och på så sätt kan avgöra hur många som är trevliga o hur många som inte är det. Låter lite konstigt i mina öron, då man på sin höjd ser en polisbil ett fåtal ggr/år... Jag tror att polisen i sig provocerar många utan att egentligen göra så mkt... Ex: Satt på en krog i somras då det kommer 2 st patrullerande poliser. En står kvar utanför krogen och den andra går in. Brevid mig hör jag ett gäng som kommenterar poliserna och säger "Kolla på hans om gick in. Måste han gå så jävla bredbent som en jävla broiler?" " O kolla på han som står står där o håller handen i bältet.. Så jävla tyken han ser ut". Den ena polisen lånade toaletten (gick kanske bredbent för att han var bajjenödig eller ngt) och den andra bara stod där. De gjorde ingenting men trots det så hetsade sig ett helt sällskap upp sig över dem och började spekulera i hurvida de tror att de är ngt osv.. Polisyrket är ngt som inte många är insatta i men som ändå intresserar många... Jag skyddar inte asen som jag oxå tror att det finns där som överallt. MEN jag tycker många är lite väl hårda i sin bedömning och generaliserar lite väl grovt..
    Jag skriver under på det här.
    Och jag har också haft en jäkla tur i mina dagar då tydligen för jag har träffat väldigt många poliser genom jobbet, och ingen var ett as. Konstigt kanske när majoriteten tydligen är det

Och nyss fick jag en alldeles ny erfarenhet.
    Jag stod i köket när det plötsligt ringde på dörren, innan jag han fram för att öppna så slets den upp och jag ser bara poliskläder. Jag hinner tänka att helvetes jävlar och satan i gatan det kommer en POLIS och stormar in här, vad faaan händer!?
    Jag blev så jävla rädd.
    Det var sambon. Han hade glömt ett datakort hemma idag som han behlver så dom svängde förbi här när dom var i närheten. Jag kopplade aldrig att det var han innan jag verkligen såg det, jag var övertygad om att här kommer det en polis och min första tanke var HELVETE, och min första känsla var att jag blev skiträdd.

Många människor möter polisen med den attityden om dom blir stannade för en rutinkontroll eller liknande. Och då är det VÄLDIGT lätt att lägga det där hos polisen i fråga istället för att faktiskt se att ens reaktion hjälper till en hel del.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    romani princess skrev 2008-12-22 20:19:48 följande:
    fast det är väldigt stor skillnad i vilken situation man träffar på dem. När jag träffar dem på jobbet är de nästan alltid hur himla bra som helst, och min förväntning är ju dne också, vi är ju på "the same side" s a s. Jag tycker inte de är jävliga för de stoppar min man mycket då han är ute o kör, oftast är de ändå schyssta mot han för han har ju inte gjort nåt, men det är lite irriterande att vara med om det OFTA, medan andra aldrig verkar bli drabbade av detta. O sen så blir man ju visst rädd ibland, har själv varit med om att polisen stormat in här o gjort husrannsakan pga en falsk anmälan, jag vet inte alls vad jag sa till dem då, inte var det rationellt iaf.
    Men dom förväntade sig nog inte att du skulle duka fram bullar och sätta på kaffepannan då heller. Det är ju liksom okej att man blir rädd och att reaktionen är att man blir arg.
  • Sniglar och Krut
    romani princess skrev 2008-12-22 20:43:55 följande:
    hehe..jo..dessutom låg jag o sov o de bulta på dörren jättehårt, de ringde inte ens på som vanligt..sen var de civila o jag trodde de var några albaner som var ute efter min karl då jag såg dem genom fönstret så jag våga inte öppna, o så låser de bara upp dörren o stövlar in ..liiite chockad (lååång historia varför albanerna skulle bråka me  oss, men det hade med den falska anmälan att göra iaf..står i min blogg allt, orkar inte dra upp det här) Fast de var schyssta då de var här, hade med en kvinna som prata med mig i lugn o ro medan de andra kolla om mannen va hemma..fast jag svara helt psykstört på frågorna, kom ut saker som var osanna..var kortslutning typ
    Usch, jag kan knappt föreställa mig hur det skulle kännas om det kom ett gäng poliser för en husis. Obehagligt på alla sätt och vis. Antar att deet ordnade sig då anmälan var falsk, hoppas allt gick bra!
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-22 21:36:09 följande:
    Fanns inget med mig eller min son som påvisade brott, de va bara för o jävlas
    KNAPPAST bara för att jävlas. men det är ju intressant att folk på allvar tror att det kutar omkring poliser i lekparker som haffar folk för att jävlas

Nej, det kanske inte fanns nånting med dig som tydde på nånting. Mer än att du kan ha varit lik den dom egentligen letade efter. Det kan finnas tusen anledningar som man aldrig får veta av olika orsaker.
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-22 22:07:40 följande:
    Ehm, var du där? Hände det dig? Ne just de, det var ju jag som var utsatt Sniglar och Krut skrev 2008-12-22 22:02:50 följande:
    Nej, jag var inte där. Men man behöver inte ha varit på plats för att förstå att dom inte ringer till piketen för att jävlas.
    Tror du verkligen det på största allvar?
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-23 07:01:08 följande:
    Såg att du inte är partisk så inte lönt att diskutera Sniglar och Krut skrev 2008-12-22 22:34:04 följande:
    Inte partisk? Du syftar på att jag knullar med en polis. Ja, men han är inte polis i mina ögon, han är min sambo. Att han sen har valt att jaga rånare på betald arbetstid är hans val. Jag skulle aldrig i helvete tänka tanken själv.

Och att jag har en polis hemma ger mig kanske en del inblick som många saknar. Bla så vet jag att det du säger är inget annat än rent jävla skitsnack.
    Piketen skulle ALDRIG komma farandes till en park för att slita i en barnvagn för att JÄVLAS. Tror du det så är det ju synd om dig. Då har du en s vriden bild av verkligheten att det är oroande.
    Piketen finns på tre platser i landet, att dom bara finns där har sina förklaringar. Att dom inte skickas ut för att JÄVLAS med folk som är ute på barnvagnspromenad tillhör sunt förnuft.
  • Sniglar och Krut

Alltså, här har vi ett väldigt bra exempel på hur det kan gå när folk TROR att det går till på ett visst sätt, när det faktiskt inte gör det.

Mycket populärt att tro att poliser håller varandra om ryggen och därför kommer undan.
    Hur får man ihop den matten med anmälningar som det inte blir något av?

Tror du att om du anmäler en polis så får en polis den anmälan och tittar på den och tänker "Aha, en polisanmälan mot en polis, den åker i papperskorgen!"
    tror du det?
    Ja, det tror du tydligen eftersom du hänvisar skrotandet av fallet till att poliser håller varandra om ryggen.

Det är åklagaren du ska rikta ditt agg emot. Och åklagaren och polisen är inte samma sak. Långt ifrån. Poliser och åklagare tycker OFTA väldigt olika. Åklagare beslutar och polisen får skiten eftersom folk i det här landet inte begriper hur systemet fungerar.

Ang leget din pojkvän såg men inte han läsa på. Det är inte meningen att man ska hinna läsa vad polisen i fråga heter och när han är född. Det är meningen att man ska förstå att man ska göra som man blir tillsagd när man ser att människan visar ett leg där det står polis. Och det behöver man knappast titta noga för att se. Polisbrickan upptar hela ena sidan av leget, och på den andra sidan där ID-kortet sitter står det POLIS med feta röda bokstäver.

Verkligheten är inte en Beckfilm och verkligheten är verkligen inte en amerikans polisfilm. Det där med ett samtal på stationen är på film.
    Din pojkvän ringde ju dig när han kom ut från stationen, vad är problemet?

Berättade dom inte var han befann sig? Fattade han inte var han var, förde dom honom till stationen med förbundna ögon? Trodde han att han blev kidnappad och förd till ett hemligt hus för pissprov?

Anonym skrev 2008-12-25 09:59:10 följande:
    Tyvärr får de behandla folk hur de vill. Min pojkvän brottades ner av två civila poliser pga de hade fått för sig att eftersom han hade sina gothbyxor på sig hade han tagit knark. min pojkvän blev livrädd och trodde att han blev kidnappad eftersom den ena vägrade visa led och den andra lät honom titta på sitt leg i ca två sekunder så min pv inte hann se vad det stod på det. Jag har anmält det och naturligtvis kom dem undan med det. poliserna talade heller inte om för min pv var han befann sig utan slängde bara ut honom från polishuset när de var klara med honom. Chockad utan att veta var han var ringde han mig. Han fick nämligen inte ringa någon på polishuset. Jag satt hemma och undrade var han var. poliser är inte värda mkt i mina ögon längre. En polis trakasserade en familj nere i Skåne i somras, han blev anmäld av familjen och kom undan med det. Anmäl det men det är stor risk att polisen kommer undan med det. Poliserna håller varandra om ryggen. Jag har tappat allt förtroende för poliser. Förut kände jag mig trygg runt dem men eftersom även jag har gothkläder får jag numera ont i mage bara av att se en polisbil. Anonym (Kränkt) skrev 2008-12-03 08:50:16 följande:
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-24 06:38:20 följande:
    Oj oj oj, du skulle bara veta hur poliser kan jävlas med folk Men visst , tro du att dom inte jävlas. Jag vet att dom gör det Sniglar och Krut skrev 2008-12-23 11:53:44 följande:
    Du säger två olika saker.
    Först säger du att dom bara gjorde det för att jävlas. Sen säger du att du fick en förklaring av en trevlig man.

Att man kan bli tagen av misstag för att man liknar någon är inte otroligt, men då får man en förklaring och sen är det bra med det.
    Du säger att det inte fanns nånting sånt, poliserna hoppade på dig och sen ringde dom till piketen för att jävlas.
    Du har en enorm övertro till din egen person om du tror att piketen åker ut för att jävlas med dig när du går på promenad.

Du har fått det hela om bakfoten. Det var inte piketen som var där, det kanske var en buss, vilket folk har en förmåga att kalla för piketen.
    Piketen är dom med tunga vapen och svarta hjälmar som du har sett på bild i Aftonbladet några gånger.
    Vilken jävla polis som helst kan inte gå runt och jävlas med folk i parken och sen ringa till piketen och ge order om utryckning för att det går en kille med barnvagn på promenad som man ska jävlas med.

Det är lika sannolikt som att jag eller du skulle kunna ringa till piketen och be dom jävlas lite med nån vi ser utanför fönstret.

Vakna.
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-26 09:28:11 följande:
    du är pinsamt rolig att läsa inlägg från. Sniglar och Krut skrev 2008-12-25 12:08:11 följande:
    Nånting sånt hade jag faktiskt väntat mig från ditt håll nu. Att fortsätta hävda att piketen kom farandes efter dig i parken börjar väl kanske kännas en aning pinsamt, även ör dig.

Piketen.
    Haha!
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-26 20:50:19 följande:
    Ah, tro du det. Välkomnar dig til verkligheten där kling och klang inte existerar Anonym (Realist) skrev 2008-12-26 19:33:35 följande:
    Precis. I verkligheten kommer piketen farandes för att jävlas med småbarnsfarsor i parken.
    Rå verklighet vi lever i 2008.
  • Sniglar och Krut
    Anonym (FFL) skrev 2008-12-26 20:57:45 följande:
    Du skulle bara veta hur det står till utanför datarummet ditt Sniglar och Krut skrev 2008-12-26 20:52:24 följande:
    Nej, usch. jag skulle bli livrädd om jag fck upp ögonen för den verklighet som du lever i.
    Skulle jag få för mig att gå ut med hunden så skulle säkert piketen komma hit från Sthlm i en jävla fart, för att jävlas med mig.
    Jag håller mig inne i hemmets lugna och trygga vrå undertiden som sambon jobbar på att jävlas och du berättar om verkligheten.
    Det blir bäst så.
Svar på tråden Polis övergrepp