• Anonym (*)

Polis övergrepp

Anonym skrev 2008-12-26 13:42:08 följande:

Jag kan ju känna att det skulle kännas kränkande om min man blev tagen till polisstationen för att man misstänkte att han var drogpåverkad. Jag är en kritiskt och logiskt tänkande vuxen människa så jag förstår att även poliser kan göra misstag. Hellre en gång för mycket än en gång för lite!Jag fick blåsa en gång när jag var gravid samt visa körkorteT, bad poliserna ta fram min väska från baksätet då jag inte nådde den och de stod länge och diskuterade med varandra och sa sedan till mig att de måste vara försiktiga för det händer att folk har ilska hundar i sina bilar. Vi har mörka tonade rutor i vår bil så de kunde inte se in. Jag kunde ha blivit kränkt av detta, men jag valde att inte bli det.
    Till saken hör att polisen inte gjort något misstag. POlis har rätt att ta in folk för provtagning om man misstänker drogpåverkan etc. Visar det sedan negativt så är det iallafall inget misstag utan polisen har gjort sitt jobb.
  • Anonym (*)

Anonym (Realist) skrev 2008-12-27 08:18:07 följande:

Virriga Vera: Jajjamen! Välkommen till verkligheten Resursbrist.. No Way.. Är bara en undanflykt från polisens sida för att kunna åka runt o jävlas med folk som en form av hämnd för att de var mobbade som barn o nu lider av mindervärdeskomplex!Jag har sett fler trådar som liknar denna där folk skriver (oftast vad deras polare varit med om) och där man drar i princip hela poliskåren över en kam för att man träffat en som inte var bra.. Undrar om det är ngt som de själva tycker är ok när det gäller deras egna yrkesgrupp?? Eller är det ok att generalisera på samma sätt när det gäller andra saker? Tycker en person som generaliserar grovt om polisen att det är ok att tex säga att "Jo, jag har träffat flera st invandrare som var kriminella svin så nu vet jag minsann hur sveriges invandrare är"..Jag försvarar INTE dom som betett/beter sig illa men jag är ändå övertygad om att de är i klar minoritet!Jag är oxå tacksam över att det finns folk som utför den typen av arbete med allt vad det innebär för den summa pengar varje mån!Har fått höra en hel del historier från han jag känner o såvida han talar sanning så fy f*n vad många människor beter sig.Inte ovanligt att en del blir vansinniga o kallar dem för idioter osv när de riggat en nykterhetskontroll för att de nu blir sena till jobbet eller vart de nu ska. Kommentarer som "Ja, visst är det bra att ni försöker ta rattfyllon, men måste ni stå just här" är en av många intelligenta kommentarer..Jätteroligt o åka till en arbetsplats där folk kallar dig för nazist, faschist, gris osv var o varannan dag (folk som du inte ens pratat med)eller står o pekar finger åt dig, kastar snöboll på vindrutan när de kör fort o är på någon utryckning osv...Undra hur många som hade "accepterat" o mått bra av att ha det så på sin arbetsplats...O om du får stryk (vilket är väldigt vanligt inom polisen) så är det ofta som personen kommer undan med det för att det finns omständigheter i lagen som säger att polisen ska "tåla mer än andra". Jag kan göra listan lång med saker som göra att man ska vara glad över att det finns några som ens vill gå till en sån arbetsplats...
    Jo, listan kan göras lång med vad vi som arbetar inom polisen får stå ut med och självklart ska vi försöka att bemöta det på bästa sätt. Ibland rinner dock bägaren över. Vi är ju trots allt helt vanliga människor, trots att många anser att "vi" ska stå ut med vad som helst.

Men självklart finns det även skitstövlar inom polismyndigheten. De finns överallt.
  • Anonym (*)

Anonym (Realist) skrev 2008-12-27 11:31:34 följande:

Anonym (*)Visst är det så.. Självklart ska polisen ha större tålamod med många saker men en del verkar kräva att de ska vara maskiner som tål allt.Virriga Vera. Jag tror inte det bara är i hastighetskontroller som kommenteren"har ni inget annat att göra" kommer.. Den dyker nog upp i många fler situationer..Sen kan man ju ha i åtanke om man skulle bli sur att polisen har krav från högre instanser att ta hastighetsöverträdare.. Så blir man förbannad över att man åkt på en hastighetsböter när "de borde vara ute o fånga riktiga bovar" så kanske man ska rikta sin ilska mot våra beslutsfattare här i landet o inte mot polisknegaren som står ute i kylan.. Liksom inte han som bestämt det..Håller med dig att man inte heller kan kräva att polisen ska kunna lagboken utan o innan. De läser 2 år o de flesta kapitlen i lagboken är inte polisiära, utan civilrättsliga eller annat.Inte ens en domare med sin utbildning är ens i närheten av att kunna lagboken helt..Tycker oxå att många borde läsa lagboken lite oftare så de vet vart de ska vända sig o rikta sin ev ilska mot nästa gång!
    Riktiga bovar?

De som kör för fort är ju också bovar och hastigheten är ju den största anledningen till att människor dör i trafiken.
  • Anonym (*)

Anonym (Realist) skrev 2008-12-27 11:44:55 följande:

Jag menar att det är många som åker dit för hastighetsöverträdelse men som resonerar att det inte är ett brott.De menar då att polisen borde va ute o ta "riktiga" bovar ist för hederliga svensson som bara kört för fort...
    Jo, jag vet. Har hört alla varianter.
Svar på tråden Polis övergrepp