• Anonym

Compeed munsårsplåster? Hur funkar de?

Jaha, så vaknade jag upp med en gullig liten herpesblåsa på läppen imorse Så deppig för jag vet ju vilka trista dagar som väntar...Nu har jag köpt munsårsplåster Compeed, men aldrig testat dessa innan (kört Anti el. Vectavirkräm). Någon som har erfarenhet av Compeedplåstren? Är de bra? Bättre än kräm?

• Svar på tråden Compeed munsårsplåster? Hur funkar de?
  • strojes

Har inte heller testat plåstren än... *nyfiken* hoppas det trillar in nått svar.

Jag brukar använda Zovirax och tycker den är bra. Men om plåstren funkar så bra som reklamen säger är det ju kanon!

• Anonym

skydiver : Ja, eller hur!? Men man vet ju inte..Har satt på ett plåster nu och det syns faktiskt inte. Och inte heller blåsan syns. Nu får vi se hur det verkar.

• strojes
    Anonym skrev 2008-12-03 14:54:37 följande:
    skydiver : Ja, eller hur!? Men man vet ju inte..Har satt på ett plåster nu och det syns faktiskt inte. Och inte heller blåsan syns. Nu får vi se hur det verkar.
    Hur lång tid ska plåstret sitta? Hur känns det? I reklamen säger de ju det känns precis som vanligt utan blåsa, stämmer det?
  • Anonym

Det står att plåstret ska sitta tills det trillar av, brukar sitta i ca 8 timmar står det. Det finns 15 plåster allt som allt i förpackningen. Och man ska sätta på ett nytt när det lossnar. Man ska alltså ha plåster dygnet runt tills blåsan är borta.
    Jag tycker att det känns som om jag hade en lite tejpbit på läppen.Men det syns ju inte.
    Det som verkar bra är att det tydligen förhindrar spridning, så att det inte kommer fler blåsor...Men jag vet ju inte...

• strojes

Har en skorpa nu som minne av ett nyligt munsår Ledsen Och innan den så hade ett precis hunnit läka Skrikandes
    Men det värsta jag varit med om var för några år sedan då jag hade tre bredvid varandra halva överläppen var uppsvullen.

• Anonym

Usch alltså! Du vet,vid mitt första skov för några år sen så blev mina läppar helt översållade med blåsor! Jag såg ut som ett monster - du kan ju tänka dig när de började skorpa sig. Jag hade en scarf lindad om mig upp till hakab när jag gick till VC.
    Detta virus är ett riktigt gissel!

• Anonym

skydiver : Hur lång tid brukar det ta för dig, från början tills det försvinner? Och får du också en illande röd färgskiftning där blåsan/blåsorna suttit som du får dras med nån vecka sen?

• Anonym

Ja..här kan ju vi sitta och undra på...Ingen som är insatt i hur och om Compeedplåstret funkar??

• strojes
    Anonym skrev 2008-12-03 15:15:04 följande:
    skydiver : Hur lång tid brukar det ta för dig, från början tills det försvinner? Och får du också en illande röd färgskiftning där blåsan/blåsorna suttit som du får dras med nån vecka sen?
    Nej, inte denna gång iaf. När skorpan föll av syntes det en liten färgsiftning men den försvann efter nån dag. Innan denna omgång så var det nått år sedan jag hade blåsor.
  • Anonym

Puffelipuff! Här sitter jag med mitt plåster. Funkade utmärkt att sova med, höll hela natten. Bytte imorse och jag tycker att blåsan faktiskt ser mindre ut men...ingen hör som vet mer om hur plåstret funkar??

• prickig

compeed.se finns en lite förklaring till hur de funkar.

Jag provade själv dem i oktober och var (till min förvåning) mycket nöjd. Såret syntes inte riktigt lika väl (typisk nog dök det ju upp 2 dagar innan vi resa bort för att träffa släkten och gå på stort fint bröllop) och det gjorde inte lika ont.

Jag brukar alltid få mina munsår precis i mungipan och sårskorpan som bildas brukar däför spricka flera gånger varje dag när jag rör på munnen/gapar/äter. Tack vare plåstret blev det aldrig någon hård skorpa som kunde spricka och därför läkte såret faktiskt lite snabbare än det brukar. Om inte annat så kändes det bättre.

• Anonym (Hej)

Jag har prövat plåstren de senaste gångerna och är mycket nöjd.
    Som ovanstående skrev så blir det ingen skorpa och såret blöder inte som det brukar göra. Mina har också läkt snabbare. Så jag har bara gott att säga

• tempo21

Har också använt dem och är mkt nöjd. Jag brukar vanligtvis få som ett köttigt sår på halva läppen men med de dära plåstrena slapp jag det.

• strojes

Det låter ju absolut som att plåstren är nått att prova nästa gång blåsorna dyker upp.

• Anonym

jag brukar oxå har mina i mungipan och har undrat om dessa plåster fungerar ändå.
    går de at stänga munnen med ett plåster?
    eller är de att ha vanliga tjep där?

prickig skrev 2008-12-04 14:43:36 följande:
    compeed.se finns en lite förklaring till hur de funkar.Jag provade själv dem i oktober och var (till min förvåning) mycket nöjd. Såret syntes inte riktigt lika väl (typisk nog dök det ju upp 2 dagar innan vi resa bort för att träffa släkten och gå på stort fint bröllop) och det gjorde inte lika ont. Jag brukar alltid få mina munsår precis i mungipan och sårskorpan som bildas brukar däför spricka flera gånger varje dag när jag rör på munnen/gapar/äter. Tack vare plåstret blev det aldrig någon hård skorpa som kunde spricka och därför läkte såret faktiskt lite snabbare än det brukar. Om inte annat så kändes det bättre.
  • tempo21

Anonym skrev 2008-12-06 00:07:07 följande:

jag brukar oxå har mina i mungipan och har undrat om dessa plåster fungerar ändå. går de at stänga munnen med ett plåster? eller är de att ha vanliga tjep där?
    De är väldigt följsamma så jag tycker absolut att du kan prova med ett plåster. De är nog mjukare än tejp
Svar på tråden Compeed munsårsplåster? Hur funkar de?