kan man byta vc??
jag vantrivs ordentligt på min vc och har provat alla läkare och litar inte på nån.
Måste jag flytta eller kan jag byta till en annan ändå?
jag vantrivs ordentligt på min vc och har provat alla läkare och litar inte på nån.
Måste jag flytta eller kan jag byta till en annan ändå?
Du kan alltid byta! Alltid alltid!
tack, bra. hur gör jag då??
HIttade detta på nätet:
Vanliga frågor om ökade valmöjligheter
1. Kan jag nekas att välja annan Vårdcentral?
Nej, du har alltid rätt att fråga om de har utrymme att ta emot dig hos familjeläkare X eller på vårdcentral Y.
Det är inte alltid som ditt önskemål kan tillgodoses då det kan saknas bemanning på en del av tjänsterna, eller att det helt enkelt inte finns plats för fler patienter för tillfället.
Om det för närvarande inte finns utrymme kan man ställa sig i kö på den önskade vårdcentralen eller hos önskad läkare.
2. Hur gör jag om jag vill byta?
Du vänder dig till den vårdcentral du vill tillhöra och ber att få byta. På vårdcentralen får du en blankett att fylla i.
Du kommer att tillhör din gamla vårdcentral till dess du får meddelande om att du fått plats på den önskade vårdcentralen.
Kan jag välja olika vårdcentraler, t ex en för läkaren och en för distriktssköterskan?
Nej, väljer du en läkare har du också tillgång till distriktssköterska, sjukgymnastik, arbetsterapi, socionomresurs, barnhälsovård samt mödrahälsovård.
3. Kan jag få hembesök om jag väljer en vårdcentral som inte ligger nära mitt hem?
Ja, men om avståndet till den valda vårdcentralen är stort kan du inte räkna med hembesök av vårdgivare från den valda vårdcentralen.
Om det däremot rör sig om en närliggande vårdcentral inom t ex en tätort kan det vara möjligt.
Om du kommer att ha behov av återkommande vård i hemmet underlättar det om du väljer att byta till en vårdcentral nära dig.
4. Kan min pappa som skall flytta in på ett särskilt boende behålla sin familjeläkare?
Ja, det kan han. Men, han erbjuds att lista sig hos den läkare som har ansvar för det särskilda boendet. Patienten kan lättare få hembesök vid tillfällen som läkaren kommer till det särskilda boendet och personalen har färre läkare att ha kontakt med.
5. Om jag arbetar i stan och bor på landet kan man då få tillfällig hjälp av en vårdcentral nära arbetet?
Ja, du kan fråga om de har möjlighet att ta emot dig.
6. Kan jag under sommarvistelsen få göra ev återkommande kontroller eller få återkommande åtgärder, te x omläggning, sjukgymnastik tillgodosett på vårdcentral som finns nära sommarvistet?
Ja, du kan fråga om de har möjlighet att ta emot dig.
7. Måste jag först vända mig till vårdcentralen innan jag söker vård på sjukhuset?
Nej men om du först vänder dig till vårdcentralen kan du därefter, om så behövs, få en remiss till sjukhuset. Av remissen framgår vad du behöver för ytterligare undersökning eller behandling. Mottagningen kan då bättre bedöma hur snabbt du behöver hjälp.
Det blir inte dyrare om du först vänder dig till vårdcentralen.
8. "Vem är ansvarig läkare"?
Ansvarig läkare är patientens läkare på den vårdcentral patienten tillhör eller en läkare på den närmaste mottagningen som patienten i första hand skulle få hjälp på.
9. Kan jag vända mig till en privat vårdgivare?
Ja, om den privata vårdgivaren har avtal med Landstinget (du bor i) eller ett annat landsting.
Kostnaden för utförd vård hos privat vårdgivare med avtal med annat landsting ska debiteras Landstinget (du bor i) av det landsting som har tecknat avtalet.
Ett landsting kan genom avtal nyttja privata utförare för att tillgodose sin befolknings behov. Det är den privata vårdgivarens skyldighet att kontrollera att det landsting som man har avtal med godtar att en utomlänspatient kan få vård inom den volym avtalet gäller.
10. Vad är mer omfattande vård?
Omfattande vård är kostnadskrävande åtgärder, dvs en samlad vårdåtgärd över ett halvt basbelopp (år 2002, 19 300 kr). Om du söker för mer omfattande vård krävs ett godkännande (betalningsförbindelse) i förväg av Landstinget (det du bor i).
11. Hur vet jag att det jag söker för är omfattande vård?
Vänd dig till den närmaste mottagning som du skulle få vård på. De är också där du kan erhålla ett godkännande om så behövs.
Ansvarig för sidan: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2003-01-23
Landstinget Västernorrland (gäller i hela landet)