• Nirosha

Sri Lanka Adoption

Nån som har erfarenhet av adoption från Sri Lanka? Tacksam för all information......

Mvh

//Ulrika

• Svar på tråden Sri Lanka Adoption
  • Cerdrica

Det förmedlas i stort sett inga adoptioner därifrån i nuläget tyvärr. Jag vet en familj som kom hem med barn för snart två år sen (om jag minns rätt) men annars ingen på senaste. Jag tror inte ens man skickar ansökningar men jag är osäker.

• Nirosha

Jodå det gör man, enl. bfa är det en familj som har sina handlingar där nu. Från BFA adopteras det ca 2 barn om året, det är iofs inte mycket men iaf nåt =)
    Och eftersom jag själv är adopterad därifrån så har jag tydligen förtur. Vet inte om det gäller hela världen eller om det bara är de från Sverige som vill adoptera därifrån.
    Tack för ditt inlägg!

Mvh

//Ulrika

• Cerdrica

Nirosha skrev 2008-12-04 10:37:13 följande:

Jodå det gör man, enl. bfa är det en familj som har sina handlingar där nu. Från BFA adopteras det ca 2 barn om året, det är iofs inte mycket men iaf nåt =) Och eftersom jag själv är adopterad därifrån så har jag tydligen förtur. Vet inte om det gäller hela världen eller om det bara är de från Sverige som vill adoptera därifrån. Tack för ditt inlägg! Mvh//Ulrika
    Så spännande! Hoppas du får möjlighet att adoptera från ditt ursprungsland. Om du PMar mig en mailadress kan jag fråga familjen jag känner till om de vill dela med sig av sina erfarenheter?
  • Ahlona

Hej, vi blev tillfrågade av BFA att skicka våra handlingar till SriLanka i våras/somras. Detta fick viveta av BFA då; Det hade just kommit ett bb. Det är endast BFA som för tillfället skickar handlingar till SriLanka, och de skickar endast nya ansökningar i samband med att de fått ett nytt bb. Det är mellan 1,5-2 års väntan i landet. Endast en ansökan i landet åt gången. Ca ett barn vartannat år kommer således till Sverige via BFA numera.

Vi tackade nej till att skicka till SriLanka endast pga den oro som råder i landet. Då vi redan har ett barn som måste följa med på "hämtresan" kändes det alldeles för osäkert för oss. Terrordåd och självmordsbombare har ju varit många de senaste åren. Om jag förstått det rätt är det också därför de övriga organisationerna med auktorisation för SriLanka har valt att invänta ett mer stabilt politiskt läge innan de återupptar samarbetet.

Take care!

• Nirosha

Usch då, det lät ju inte så positivt... Får la hoppas på att det har förändrat sig tills det är dags för oss. Vi är ju trots allt bara under utredning än så länge...

• Konichiwa

Visst är det oroligt i här och där och till och från i Sri Lanka. Men det känns som att många länder som organisationerna samarbetar med har samma tendenser. Indien, Thailand, Colombia... Man får väl helt enkelt känna efter vad som känns bra för en själv, vad man känner sig trygg med. Jag personligen är väldigt intresserad av Sri Lanka!

• Nirosha

Håller med dig. Jag ska ju tillbaks till Sri Lanka nu i februari o då kommer man ju verkligen kunna kolla läget. Vi får hoppas på det bästa =)

• mammamys06

Så spännande att du ska åka till Sri Lanka Och så snart! Vill höra allt om resan sen! Kram

• meimei

Jag tycker att det är jätte bra om ni får förtur till barn från Sri Lanka, eftersom du kommer där ifrån! Du har inte möjligtvis dubbelt medborgarskap, då kanska ni kan adoptera i kvoten "inhemsk" adoption? eller kanske ni kan göra det i alla fall!
    Jag hoppas att du skall ha lite favör av ditt ursprung i det här fallet, det skulle jag önska att mina adopterade barn skulle ha om de i framtiden skulle vilja adoptera från sina födelseländer!

Jag hoppas att ni snart får skicka era papper! Lycka till med tillbaka resan och ha en underbara semester!

Svar på tråden Sri Lanka Adoption