Jag var jättenervös inför rutinultraljudet, mest därför att jag nojade över att det skulle visa sig att jag inte var gravid. Hade inte gjort något VUL eller extra gravtest hos barnmorskan utan hade "bara" plusset på stickan, en viss rondör på magen och en enorm trötthet att gå efter. Fasade inför att de inte skulle hitta något foster, att bebisen skulle vara död, sakna inre organ, ja, det var världens skräckfilm som rullade upp i mitt inre. När UL-personalen sedan började undersökningen med ett "ojdå, jag måste nog hämta en kollega" höll jag på att dö. Men det visade sig vara glada nyheter: två bebisar levde om inne i magen! Jag hade knappt tänkt på tvillingar innan, men nu är jag överlycklig och oavsett om UL visar en, två eller rentav tre bebbar kan jag lova att du kommer känna dig betydligt lugnare efteråt. När man sett vad som döljer sig inne i magen kan man börja knyta an till barnet/barnen på ett helt annat sätt. Åtminstone var det så för mig.
Jag tror att nästan alla är nervösa inför UL, man vill ju att ens bebis ska må bra, men de allra, allra flesta ultraljud slutar med ett lyckligt fånleende. Och två bebisar behöver som sagt inte alls vara hemskt och jobbigt. Well, jobbigt förmodligen men otroligt spännande och roligt. Jag blir helt varm i hjärtat när jag tänker på hur mina små leker med varandra därinne.