• Bebis sugen

Nervös inför första ul

Har fått tid till ultraljud om 2½ vecka, och jag börjar vara riktigt nervös. Oroar mig för att fostret ska vara dött, något fel på fostret, att det ska vara 2 st (fast det vore ju fantastisk iofs).

Hur har ni känt inför ert första ul?
    Några råd hur jag ska bli mindre nervös?
    Mkt tacksam för svar!

• Svar på tråden Nervös inför första ul
  • Blåsippan84

jag var jätte orolig innan... hade haft sån mensvärk, trött men annars mått ganska bra. jag kommer ihåg att en kollega sa att jag ej behövde oroa mig eftersom jag mått så bra, så länge man ej har ont i magen... (hade ej sagt om mensvärken till henne)... och klart svetsade det sig fast och jag trodde ngt var fel... min sambo och jag såg fram emot ul.. jag mer för att se att allt verkligen var bra, medan han ville se det lilla livet.. jag är nog mer pessimist och han optimist.

• bolaboll

hustomten:

Tycker du det vore det SÅ hemskt att vänta två?
    Jag väntar två friska barn (av allt man kan utröna,som med alla barn innan dom kommer ut). Har ALDRIG tyckt eller tänkt "uscha". Är nyfiken på hur du tänker.

• bolaboll

...Kanske ska tillägga att jag fick reda på tvillingarna i v. 13+4, men var lika nervös på rutin UL som du Bebis sugen. Tänk om en eller Båda har dött(!!) :S Men det gick bra och var fantastiskt att få se dom!! :)

• Helena D

Jag var jättenervös inför rutinultraljudet, mest därför att jag nojade över att det skulle visa sig att jag inte var gravid. Hade inte gjort något VUL eller extra gravtest hos barnmorskan utan hade "bara" plusset på stickan, en viss rondör på magen och en enorm trötthet att gå efter. Fasade inför att de inte skulle hitta något foster, att bebisen skulle vara död, sakna inre organ, ja, det var världens skräckfilm som rullade upp i mitt inre. När UL-personalen sedan började undersökningen med ett "ojdå, jag måste nog hämta en kollega" höll jag på att dö. Men det visade sig vara glada nyheter: två bebisar levde om inne i magen! Jag hade knappt tänkt på tvillingar innan, men nu är jag överlycklig och oavsett om UL visar en, två eller rentav tre bebbar kan jag lova att du kommer känna dig betydligt lugnare efteråt. När man sett vad som döljer sig inne i magen kan man börja knyta an till barnet/barnen på ett helt annat sätt. Åtminstone var det så för mig.

Jag tror att nästan alla är nervösa inför UL, man vill ju att ens bebis ska må bra, men de allra, allra flesta ultraljud slutar med ett lyckligt fånleende. Och två bebisar behöver som sagt inte alls vara hemskt och jobbigt. Well, jobbigt förmodligen men otroligt spännande och roligt. Jag blir helt varm i hjärtat när jag tänker på hur mina små leker med varandra därinne.

• Soffian

hm..jag mådde riktigt dåligt en hel vecka innan ul. Jag tänkte det allra värsta hela tiden, att fostret dött, ja, jag lyckades nästan övertyga mig själv! Usch vilken jobbig vecka det var. hade inte fått någon mage,hade inga symtom, trodde mig inte ha känt sparkar...
    men det var ett fullt friskt liv där inne ändå!

• Snart vår tur

Usch ja, vad många tankar man har innan ultrat. Jag har mitt om exakt 2 veckor. När man läser gravid-böcker ser man ofta en bild på en mamma som ligger med en rejäl kula i v.18 och få se sitt barn på bilden. De ser sådär fånigt lyckliga ut! Jag vill oxå ha sån mage och få positivt besked!! Två veckor går ganska fort...hoppas jag.

• Tingeling83

på  mina första UL har jag känt både oro o förväntan

• LillaFlingan

Var också toknervös innan.. mådde superdåligt i över en vecka innan.. kunde inte sova om nätterna.. hade ont i magen pga nervositeten..
    Var på vul i v9 och då levde den .. men mycket kan ju som sagt hända, och med 5mf i bagaget så nää jag mådde skit!:(

MEN.. bebis levde och har det riktigt skönt i magen mig :)
    Det första jag frågade var "Lever den????!!!".. bm skrattade och sa "Ja men du ser väl att den rör sig?".. ;)

Hela ul.et var jag sååå fokuserad på om huruvida den levde eller ej.. ;)

Så jag förstår dig ts! Hade också en oro ang tvillingar, är själv tvilling..
    Och kände/känner att jag inte vill få tvillingar första gången jag ska få barn, tycker att allt är tillräckligt förvirrande ändå! ;)

(Självklart skulle man bli glad om det hade varit 2 och accepterat det till fullo! För visst har jag en nära relation till min tvillingsyster men ändå.. )

• colanappen

håller med alla själv nojjar jag mkt över att jag misstagit mig och itne alls är med barn har oxå bara stickan inget ytterligare test... kommera tt vara skitnervös när det väl är dags...

• littlepixiegrl

Jag har ul 18/12 och pendlar mellan oro och förväntan. Det ska ju bli jätte spännande, men smatidigt är jagorolig för att det inte ska se bra ut. Jag har lyssnat på bebisen med min angelsounds ett par gånger, så jag vet att hjärtat slår, men ändå! Tvillingar är inget jag oroar mig för, eftersom jag gjorde ett vul i v 9+2. Dessutom kan det kvitta om där så är tre bebisar där inne, bara de mår bra!´  Skrattande

• mittlivnu
    Svar på #13
    Hej till bolaboll:
    förlåt inte sett att du skrev till mig.. ja min fasa va faktiskt att få 2 st bebbar. jag vet så väl att alla som sen vänjer sig vid tanken älskar sina barn och allt det där, men skräcken inför det va jättestor faktiskt, hemska tanke va allt jag kunde tänka men nu va det bara en så jag slapp oroa mig hur eller hur gällande det. räcker med en bebb för mig mer än nog .

MVH hustomten
  • Mem3

Vi ska på vårt första UL i morgon och jag e super nervös, man har ju som alla skriver en skräckbild framför sig, men jag tro att jag känner buffar där inne, jag gick in i vecka 19 idag så jag tycker att det borde va den lila som buffar lite men det märker vi väl imorgon hur det är med den saken... Usch jag vill inte att min sambo ska jobba inatt vill ha han här så vi kan ligga och titta på tv och så men han bara måste ju jobba, Vill inte!!! JAG VILL ATT HAN SKA VARA HEMMA! Ja det hörde inte till saken men ja jag är nervös haha

• Hallowed

Hej hej!

Jag ska på UL på måndag 15/12. Det är första barnet och jag har inte gjort nåt VUL, hört några hjärtljud eller nåt sånt alls.

Jag är nervös naturligtvis, vem vet det kanske är en liten trebenad alien som ligger därinne? *ler* men samtidigt så har vi sett fram emot detta sen vi fick tiden för sju veckor sedan. Jag kommer vara i vecka 19. (BF 13/5)

• Mem3

jag gjorde ett vul i vecka 7 tro jag det va och då såg vi hjärtat slå men efter det så har vi inte hört elelr sett något... precis som du hallowed

• Hallowed

Poopcorn visst är det en lång väntan? Men det ska bli roligt!!

Hihi, undrar hur bra jag kommer sova söndag natt;)

• MyggaMygg

Tror nog de flesta är grymt rädda för ul av rädsla för olika saker.
    Jag med ska på Ul nu den 22:e dec och skapligt nervös för det, rädd dom ska säja det är fel på den elelr något annat helt enkelt.
    Sen har jag vanligt rutin ul den 13/1-09

Svar på tråden Nervös inför första ul