• PetraD

basvaror

börjar tömmas ur i skafferi/kylskåp/frys här hemma nu.. så behöver storhandla
    skulle vara kul att veta vad ni alltid vill ha hemma. både ur matväg kryddor, osv....
    både det som håller sig i skafferi, kyl och frys... t.ex. grönsaker, kött, fisk, mejerivaror, konservburkar osv

• Svar på tråden basvaror
  • Lena

skafferi:
    havregryn, müsli, risgryn, mannagryn, vetemjöl, pasta, ris, ströbröd, potatismjöl, brunsåspulver, vaniljsocker, bakpulver, socker, krossade tomater, popcornsmajs, grahamsmjöl, en bib vin.

• Lena

frys: köttbullar, majskolvar, något kött, bacon, glass

• PetraD

majskolvar i vanliga storleken menar du? hur länge klarar de sig där??

Lena skrev 2008-12-03 23:08:45 följande:
    frys: köttbullar, majskolvar, något kött, bacon, glass
  • Lena

kyl: mjöl, creme fraich, youghurt, skinka, ost, juice, lingonsylt, äpplemos, buljongtärningar, smör, ägg

• PetraD

ska man ha buljongtärningar i kylen?? jag brukar ha dem i en vanligt rumstempererat skåp. håller sig längre i kylen???
    vanlig "frukostyoghurt" eller naturell....

Lena skrev 2008-12-03 23:16:54 följande:
    kyl: mjöl, creme fraich, youghurt, skinka, ost, juice, lingonsylt, äpplemos, buljongtärningar, smör, ägg
  • PetraD

extra svårt ibland eftersom en av mina pojkar är allergisk mot ägg, mjölk, fisk, nötter, soja
    och en av pojkarna mot ägg

om man vill göra fisk t.ex så blir ju inte så kul alternativ kanske med korv/köttbullar till han.... men sen inte superkul heller att laga mer än en rätt
    fast han äter mat i skolan så vardagar får man passa på att äta sån mat/lunch då (är mammaledig)

• Lena

PetraDeliu skrev 2008-12-03 23:16:36 följande:

majskolvar i vanliga storleken menar du? hur länge klarar de sig där??
    Ja de i vanlig storlek, de håller väl typ ett år.
  • Lena

PetraDeliu skrev 2008-12-03 23:19:01 följande:

ska man ha buljongtärningar i kylen?? jag brukar ha dem i en vanligt rumstempererat skåp. håller sig längre i kylen??? vanlig "frukostyoghurt" eller naturell....
    Jag har ingen aning jag är uppväxt med att ha dem i kylen.
    Frukost youghurt.
  • Lena

PetraDeliu skrev 2008-12-03 23:21:06 följande:

extra svårt ibland eftersom en av mina pojkar är allergisk mot ägg, mjölk, fisk, nötter, soja och en av pojkarna mot ägg om man vill göra fisk t.ex så blir ju inte så kul alternativ kanske med korv/köttbullar till han.... men sen inte superkul heller att laga mer än en rätt fast han äter mat i skolan så vardagar får man passa på att äta sån mat/lunch då (är mammaledig)
    Vi gör alltid extra portioner av middagen och fryser in och har till lunch. Du skulle ju kunna använda en sådan extraportion till pojkarna om ni ska äta något de är allergiska mot.
  • Lena

kallskafferi: kaffe, te, olja, äpplecidervinäger, honung, sirap, potatis, lök, morötter, saft

• Lena

kryddor: salt, svartpeppar, ingefära, spiskummin, kanel

Svar på tråden basvaror