• Sogu

Bugaboo tråd nr 16

Hej hej!
    Har precis upptäckt Bugaboo och är väldigt intresserad av att skaffa en sån till barn nr 2. Vad är det för skillnad på Frog och Cameleon? Når man bör tänka på..?
    Tänkte spana in begagnat-marknaden då vi inte vill lägga så mycket pengar på en till ny vagn... (köpte en Phil & Ted Vibe för några månader sen). Viben kommer vi självklart behålla, älskar den och den är ju syskonvagn oxå men vill byta vår Teutonia till en Bugaboo...

Hoppas nån vill berätta lite...
    Tack!

• Sogu

Vad är maxlängden på ett barn för att det ska kunna sitta i sittdelen på cameleon/frog/gecko? Alltså hur lång kan man vara utan att slå i suffletten?

• Sogu

panzermensch skrev 2008-12-20 10:05:30 följande:

dottern är 1 meter och börjar väl smått peta på sufletten i cam i allafall med mössa
    Okej, det bästa är väl att gå till en återförsäljare o låta barnet provsitta. Blir nog imorgon... Camen känns som den ultimata vagnen, vill haaa... hoppas bara jag gillar den irl oxå
  • Sogu

Hej hej!
    Funderar fortfarande på att köpa en bugaboo... möjligen begagnad... jag har förstått att cameleon är störst och kan därmed användas längst av barnen? Men lite frågor:

1. Hur mycket större är cameleon än frog och gecko? Tänker på längden på liggdelen och höjden på ryggstödet på sittdelen.

2. Vilket år kom cameleon? Och vilket chassi var det som var från början..? Har förstått att chassit bytt nämligen. Var chassit upphöjningsbart från början? Och vilket år ändrades chassit?

Kommer nog på nån mer snart...
    TACK för svar!!

• Sogu

Hej! Läser här en del och har frågat lite innan.... men nu måste jag fråga igen.
    Rekommenderar ni det gamla chassit framför det nya? Bytte de inte chassi för att det gamla krånglade? Vad var det som krånglade med det gamla chassit med vingmuttrar och vad är det som krånglar med det nya chassit? TACK för svar. Kollar begagnatmarknaden nämligen...

• Sogu

Shoegirl skrev 2009-01-06 10:23:33 följande:

Det gamla byttes ut då de aldrig var nöjda med formgivningen på vingmuttrarna. De nya snäppfästena är mer i vagnens övriga formgivning. Tyvärr så har de problem med deras robusthet då de fallerar lite väl ofta.Det enda "problem" som fanns med gamla vagnen var att folk pumpade hjulen för hårt så de exploderade. (ska vara 1 bar dvs vanligt lufttryck)De passade alltså på samtidigt att byta ut hjulen till foamhjul samt lite annat (se blogg)Men det fanns inga problem med gamla chassit som skulle rättas till.
    Okej tack så mycket, men finns problemet på det nya chassit även om man inte behöver "förlänga" handtaget så att säga..? Om man har handtaget längst ner, vill det ändå åka upp när man drar den uppför en trappa eller liknande.. för det är väl det som händer va?
  • Sogu

Shoegirl skrev 2009-01-06 10:56:23 följande:

Om fästet inte tar ordentligt spelar det ingen roll i vilken höjd handtaget är ställt.Garanti gäller endast den första ägaren varför jag inte skulle köpa nya chassit begagnat. Men det är ju jag det.
    Mm okej, nä det blir nog i så fall det gamla chassit... om det inte blir en splirrans ny... men det vet jag inte om mannen går med på...

Hur blir en fleece-suflett om det regnar på den? Tål den regn eller blir den ful, läcker igenom?
  • Sogu

Shoegirl skrev 2009-01-06 11:06:24 följande:

Svar på #1768Fleecen tål regn
    [/citat]
    Stargirl skrev 2009-01-06 11:06:45 följande:
    [citat]
    Fleece är vind och vattentätt inga problem med snö eller regn.
    Låter kanon, den röda är så fiiin!
  • Sogu

Nu har jag oxå blivit ägare till en Bugaboo Cameleon. Far iväg typ 16 mil igår och köpte en jättefin begagnad från en vagntokig tjej. Den är från 2006 men jättefin, syns inte att den är använd tycker jag. Och fick med riktigt mycket grejer oxå. Vad tycker ni om 7000 kr för detta:

Vagn inkl ligg- och sittdel (och det som alltid hänger med - regnskydd och myggnät, servicekit och det)
    Röd åkpåse
    Grön åkpåse
    Lammfäll
    Rött parasoll
    Svart fleecetopkit
    Beige bas (varukorg och sittdel, ej liggdelen)
    Gul suflett
    Travelbag
    Vinterhjul - oanvända
    En sydd sittklädsel

Tror jag fick med allt... längtar till bebbe nr 2 kommer om 4 månader nu så man kan börja använda den... kanske smygstartar med pojken så länge... *funderar*

• Sogu

Sogu skrev 2009-01-07 19:30:49 följande:

Nu har jag oxå blivit ägare till en Bugaboo Cameleon. Far iväg typ 16 mil igår och köpte en jättefin begagnad från en vagntokig tjej. Den är från 2006 men jättefin, syns inte att den är använd tycker jag. Och fick med riktigt mycket grejer oxå. Vad tycker ni om 7000 kr för detta:Vagn inkl ligg- och sittdel (och det som alltid hänger med - regnskydd och myggnät, servicekit och det)Röd åkpåseGrön åkpåseLammfällRött parasollSvart fleecetopkitBeige bas (varukorg och sittdel, ej liggdelen)Gul suflettTravelbagVinterhjul - oanvändaEn sydd sittklädselTror jag fick med allt... längtar till bebbe nr 2 kommer om 4 månader nu så man kan börja använda den... kanske smygstartar med pojken så länge... *funderar*
    Glömde skriva att det är grå bas o röd fleecetop...
Svar på tråden Bugaboo tråd nr 16