• Magda73

Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?

Jag undrar om era 15-åringar själva får bestämma vilken linje de ska gå på gymnasiet?

Min flicka får inte välja själv, jag tycker att det är viktigt att hon går en bred utbildning och får full behörighet till högskola/universitet efter gymnasiet Turligt nog är hon själv intresserad av naturämnena så det är ett ganska självklart val men nu börjar hon prata om "kommunikation och media" och andra "utbildningar" som inte kommer att ge varken jobb eller behörighet till alla högre utbildningar.

Skulle vara intressant att höra hur ni andra gör? Om era barn får välja själva? Lägger jag mig i för mycket? Jga vill ju bara inte att hon ska göra mina misstag (och få 150 000:- i studieskulder på KOMVUX nivå...innan jag kom in på universitetet).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-04 00:06
    Jag måste lägga in en kommentar ang ordet "bestämma". När jag skriver bestämma menar jag ju inte att jag tvingar henne. Hon VILL läsa natur. Men om hon kommer på andra tankar (som med kommunikation och media) så kommer jag att försöka övertala henne att välja någon mer bred utbildning. Det är inte "tvång" men man har ju rätt mycket makt som mamma

• Svar på tråden Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?
  • Hummelbumsan

ojoj förstår ditt tankesätt, nu är inte mina barn så stora ännu, men jag kommer nog inte bestämma men ge tips och råd.
    Jag själv fick välja helt fritt, så jag gick omvårdnad så jag är ju iallafall undersköterska.
    Men det är inte alltid lätt hur man ska göra man vill ju barnens bästa!!

• Finkelkeso

jag fick inte heller välja och nu sitter jag med studieskulder för att jag fick gå och läsa det jag ville på komvux...

jag tycker det är elakt, råd kan man komma med men inte bestämma

• Linn och Robin

SJÄLVKLART ska de få bestämma själva, de är deras liv, deras val och deras uppgift under livet att leva som man lär.

Gabriel 061217 och syskon påväg med BF 6 maj -09
  • modestyonly

Jag skulle definitivt inte tvinga mina barn att gå något program dom inte är motiverade till! Däremot vägleder jag genom att ställa frågor om vad han vill göra och vad han är intresserad av! Jag har en son som ska välja till gymnasiet nu, hade jag tvingat in honom på ett program, som NV eller SV, hade han säkerligen hoppat av!
    Nu ska ha utbilda sig till elektriker och det är ett bra val för honom!
    Det är ungdomarnas val, eftersom det är deras framtid!!

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • Magda73

Linn och Robin skrev 2008-12-04 00:05:41 följande:

SJÄLVKLART ska de få bestämma själva, de är deras liv, deras val och deras uppgift under livet att leva som man lär.
    Jag tycker inte att 15 åringar är mogna att själva göra ett såpass viktigt val. Vad ville du själv som 15-åring? Jag ville festa, eller ligga i soffan och pilla mig i naveln. Jag tycker att de behöver mycket vägledning och guidning för att inte hamna snett. I såväl gymnasieval som andra saker.
  • danitra

Självklart ska man gå det man är intresserad av.

Än så länge ger ju dessutom alla gymnasielinjer högskolekompetens. 
    danitra.blogg.se - läs den, den är skitbra!
  • Finkelkeso

MorsanM skrev 2008-12-04 00:09:56 följande:

Linn och Robin skrev 2008-12-04 00:05:41 följande: Jag tycker inte att 15 åringar är mogna att själva göra ett såpass viktigt val. Vad ville du själv som 15-åring? Jag ville festa, eller ligga i soffan och pilla mig i naveln. Jag tycker att de behöver mycket vägledning och guidning för att inte hamna snett. I såväl gymnasieval som andra saker.
    det är väl bättre att de får göra valet själva och känna motivation att gå till skolan. än att inte få välja själv, känna sig tvingade, vara ointresserad och skolka.
  • Magda73

Linn och Robin skrev 2008-12-04 00:05:41 följande:

Sorry. Såg i din presentation att du bara är 20 år. Då förstår jag att du tar illa upp när tonårsmorsor som jag kommer och ska styra
  • Linn och Robin
    Linn och Robin skrev 2008-12-04 00:05:41 följande: Jag tycker inte att 15 åringar är mogna att själva göra ett såpass viktigt val. Vad ville du själv som 15-åring? Jag ville festa, eller ligga i soffan och pilla mig i naveln. Jag tycker att de behöver mycket vägledning och guidning för att inte hamna snett. I såväl gymnasieval som andra saker.
    Var 5 år sedan jag var 15 så har det i ganska färskt minne.. Jag ville ungefär lika som idag, dvs barnmorska gick däremot samhällsvetenskap.
    Varför vore inte de tillräckligt mogna för att kunna välja rätt för sig?
    Gabriel 061217 och syskon påväg med BF 6 maj -09
  • modestyonly
    Men att vägleda och guida är inte samma som att bestämma! Men att diskutera vad yrket en utbildning leder till innehåller, vad man kommer kunna förvänta sig för lön, arbetstider m.m sånt är viktigt! Då kan man jämföra olika utbildningar med varandra! Nu innehåller alla utbildningar allmän behörighet till högre utbildning, så det kan ju handla om något enstaka ämne att läsa in om man skulle vilja utbilda sig framöver!
    Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
Svar på tråden Får era 15 åringar välja linje/gymnasium själva?