• Smilly

Se hit distriktssköterskor..!

Jag går i tankar att gå dsk-vub. Skulle vilja veta lite hur ni trivs med ert jobb? Vart jobbar ni? Lön? Var utbildningen bra? Kommer i så fall vara 31 år och färdig distrikssköterska... blir man ensam bland betydligt äldre kollegor? (inget ont om äldre kollegor.. vore bara kul att ha några jämnåriga kollegor också..) Vad har ni för arbetstider?

Tack.. för att ni tar er tid.. :)

• Svar på tråden Se hit distriktssköterskor..!
  • J83

vet iallfall att medellönen är på 25.337 kr på en ålder på 44 år med 12 års erfarenhet.

• Penno

Jag kan svara på en del av dina frågor:
    lön: varier förmodligen mkt beroende på var i vårt avlånga land som du bor. Jag tror att jag har ca 21500:-. Jobbade i somras och hade 20500:- men hade då anställning som sjuksköterska. Hade nämligen inte hunnit färdigt min vidareutbildning då. Jag jobbade ute på distriktet och trivdes med det MEN upplevde det som rätt ensamt vid beslutsfattande. Hade en mkt långt framskriden cancerpatient, palliativ vård. Det var jobbigt. Hade dock hjätte bra kollegor som stöttade mig. Jag skulle helst vilja jobba på mottagningen. Väldigt varierande, kollegor "bredvid" en och nära till läkare = tryggt.

Här är nog medelåldern på vårdcentralerna kring 50. Finns såklart yngre också men de allra flesta är närmare pensionsåldern.

Arbetstider: 07:45 - 17:00

• Nidorina

Jag trivs bra - numera, efter två år (jobbat i äldrevården innan).
    Jobbar 8.30-17.00 (jobbar lite mindre än 90%, självvalt) och ledig varannan fredag. Första året tyckte jag var lite trist men nu har jag kommit in i det bättre och tycker det är kul. Jag är ca halva tiden på vårdcentralen och har då egna patienter: bvc, viktminskningspatienter, blodtryck, kateterbyten, spola centrala infarter, ge infusioner, omläggningar, injektioner, vaccin mm. Andra halvan är jag ute på hembesök och då är det omläggning, provtagning, injektioner, stöd till anhöriga och medicindelning samt uppföljning av läkaråtgärder m m. Förbereda läkarbesök genom tex ankeltrycksmätningar, olika labprover mm. Palliativ vård förekommer vid olika sjukdomstillstånd och åldrar (och det värsta är ALS...usch). Ibland assisterar jag läkarna inne på mottagningen men inte så ofta. Vi får också en del akuta patienter pga avståndet till sjukhus.
    Jag tar också emot egna patienter för medicinska bedömningar - om jag kan ställa diagnos utifrån min lista (förskrivningsrätten) så behandlar jag, annars får de gå vidare till läkare. Vi är två st som är 40, en är 50 och två är 60 så medel är ca 50 år. Jag trivs!

• Smilly

Tack för info...

Det är just hembesöken som jag inte känner så där jkätte mycket för. Man kan arbeta som skolsköterska också väl?

• Nidorina

Varför vill du inte jobba med hemsjukvård? Jag läste till dsk för några år sedan och då hade vi utbildning i skolhälsovård inkl 5 v praktik men den studenten jag har nu har bara EN dags hospitering i skolhälsovård.

• Smilly

Jag gjorde praktik hos distriktssköterska under ssk utbildningen. Tyckte att mottagningen och bvc delen var jätte rolig. Gillar däremot inte att arbeta helt ensam ute i patienternas hem. Vet inte riktigt varför..

• Nidorina

Det är nog inte så lätt att få grepp om vad hemsjukvårdsbiten innebär under en praktik. Man står ju ändå lite vid sidan av som student. Det kanske kan verka lite trist? Men jag tycker att jag gör jättestor nytta - kan komma med lösningar som kan hjälpa personen att bo kvar i sitt hem, alternativt stötta anhöriga som måste ta beslutet att det ej längre fungerar, göra en hel del undersökningar så gamla människor kan slippa en lång och jobbig resa till läkare ibland. Jag kanske kommer till någon för att ge en injektion men det slutar med att jag kan hjälpa dem med en hel massa saker. Det tycker jag är så kul! I början tyckte jag dock att det mest var att fara runt och kolla blodtryck.

Svar på tråden Se hit distriktssköterskor..!