• Cassanna

Järntabletter???

Hej alla som känner för o svara...=)

Jag undrar om man verkligen måste ta järntabletterna varje dag om man bara mår dåligt av dom?
    Jag fick ordinerat järntab av min BM och käkade i ca 1 vecka, mådde skit...lös i magen, ont i huvudet och trött...alltså motsägande effekt än vad järntab brukar ha...
    Någon som vet varför det blev så?
    Undrar oxå om det är okej att äta en tab var 3:e dag istället för varje?
    Min BM är på semester därför frågar jag här...orkar inte ringa förlossningen om en sån skitsak =)

Tack för svaren i förskott =)

• Svar på tråden Järntabletter???
  • Plastgurka

Det är väl bättre att äta var 3e dag än inte alls!
    Jag är i vecka 27 o började med Niferex igår. Blev beordrad av BM att börja med att äta varannan dag!!
    Men om du mår så dåligt av dom, kan du inte testa Blutsaft eller nåt alternativ?

• Cassanna

Vet inte...som du sa så ör det väl bättre att äta var 3:e dag än inget alls...
    Ska prata med min BM när vi ska träffas igen den 11 aug och får svar då men tills dess så tror jag att jag håller mig till var 3:e...tack för svaret ialla fall...Kram

• Plastgurka

Ja, om jag ska äta varannan dag, så kan du väl även äta var tredje..
    Hoppas d blir bättre med magen!
    Kram!!

• agonist

Varför byter du inte märkte av järntabletterna? Det brukar oftast ordna sig då!
    Jag åt duroferon när jag väntade Elina,mådde jättebra av dom, medans några av mina vänner blev lösa i magen och verkligen mådde dåligt av dom.

Det finns ju ganska många olika tabletter att välja mellan?

Det är ju viktigt med tillräckligt järn i kroppen,annars mår man ännu sämre.
    I slutet av min första grav. åt jag 2-3 tabletter om dagen för att hålla järnvärdet på topp

Lycka till med allt!

• KisseKattmamman

Byt till annat märke.... De är billigare åxå för den delen!

Själv hade jag samma symton å mådde superilla... Tryckte i mig mass brus istället (5/dag) men det vart dyrt..... Sen började jag äta massa broccoli/blodpudding å sådant....
    Ät massa frukt åxå så c-vitaminet tar upp järnet... å ingen kaffe eller mjölk under timmarna närmst!!!

Sista gången jag var hos BM hade värdet slagit i taket för mig, fast jag fuskat i en månad!!!!

• Uddabus

Prova blutsaft... Den är vattenlöslig och tycker du inte om smaken så finns det en som heter ferronol tror jag det stavas... Den smakar vinbär...

• abovo

Lös i magen tycker jag är mycket bättre än tvärtom. Jag käkar niferex och dem blir jag lös i magen av.
    Huvudvärk och trötthet låter inte som symtom av tabletterna utan som ett symtom av blodbrist. Så stå ut och fortsätt ta den dagliga dosen av de tabletter du har eller byt till annan sort är mitt råd.
    Lycka till!

• AnnaLi

Jag tar 1 järntablett var 3e dag ungefär. Mår skit om jag skulle äta dom oftare så d får bära eller brista. Tänker inte kräkas å må jättekonstigt i magen bara för att jag ska proppa i mig en järntablett varje dag...

AnnaLi vecka 32

• Badialo

Vilket märke har du nu? Jag kan starkt rekomendera Hemofer plus som är ett lindrigt och skonsamt järntillskott för kroppen med få biverkningar. Innehåller dessutom Folsyra som är viktigt att få i sig under graviditeten.

Svar på tråden Järntabletter???