• Cassanna

Järntabletter???

Hej alla som känner för o svara...=)

Jag undrar om man verkligen måste ta järntabletterna varje dag om man bara mår dåligt av dom?
    Jag fick ordinerat järntab av min BM och käkade i ca 1 vecka, mådde skit...lös i magen, ont i huvudet och trött...alltså motsägande effekt än vad järntab brukar ha...
    Någon som vet varför det blev så?
    Undrar oxå om det är okej att äta en tab var 3:e dag istället för varje?
    Min BM är på semester därför frågar jag här...orkar inte ringa förlossningen om en sån skitsak =)

Tack för svaren i förskott =)

• Svar på tråden Järntabletter???
  • Lottis77

Min mage pajade av alla märken: Ercofer, Niferex, you name it! Men prova Hemofer Plus - det har funkat för mig trots att jag äter full dos = 4 tabl/dag.

• Medly

Kräks som tusan av både Niferex och Dureferon så nu har jag gett upp. Käkade mängder av jordgubbar ett tag och nu vet jag inte hur värdet är men mår iaf inte dåligt... Har hört att man kan få en spruta vid förlossningen istället om järnvärdet är dåligt, så även om jag är spruträdd så tar jag hellre det än kräks varje gång, tabletten kommer ju upp direkt så vad göra?

• Kryztina

Hemofer funkar jättebra för mig, tar 2 taletter per dag + vitamineral kvinna (som också innehåller 19 mg järn), annars har jag alltid blivit förstoppad av järntabletter men av dessa känner jag ingenting förutom att jag är piggare. Så Cassandra- prova att byta sort de kan skilja väldigt.

• agonist

Medly - tror inte det är EN spruta vid förlossningen man får, utan man får ta regelbundna sprutor när man är gravid. Mitt blodvärde låg på 100 sträcket över halva graviteten, och då pratades det om sprutorna..och dom skulle tas flera gånger innan förlossningen,för att hålla blodvärdet på stabil nivå.

• BlueBlue

Jag tar Hemofer och jag mår inte det minsta dåligt av dem. Det enda som jag känner av är att jag kan bli lite hård i magen. Men annars funkar det hur bra som helst. Hemofer är tydligen ganska skonsamma järntabletter. Finns även med tillskott av folsyra.

• norgesessan

jag fick niferex efter forlossningen med sonen, dom reagerade jag på...nu tar jag dom igen, fast under graviditeten, det har gått bra...just nu tar jag två om dan.....jag använte hemofer förra graviditeten, men barnmorskan tyckte inte dom var bra nog....har i underkant av 120.....

• Niquilota

Alltså, Hemofer innehåller 9 mg/tablett medan Niferex innehåller 100 mg/tablett. Maxdosen du kan ta på en dag är 200 mg, dvs 2 Niferex. Ni kan ju själva räkna ut hur många Hemofer man måste käka för att få i sig det. Mitt blodvärde låg på 93 fr om v 20. Jag tålde inte en endaste järntablett, men inte fick jag några sprutor för det. De gör däremot en blodanalys för att se om det är någon annan brist som gör att man inte tar upp järnet, samt kollar depåerna av järn i kroppen.

Du kan alltså ha ett ganska lågt blodvärde utan att det är någon fara, jag hade ju varit piggare med högre värde men det gick bara inte. Åt massor av järnrik mat, men sonen tog allt . Var nere på 88 efter förlossningen men sedan steg det fort!

Du skriver inte vad du har för värde, bara att bm har rekommenderat det. Vad ligger du på?

Annika

• Badialo

Rekommendationerna för gravida kvinnor gällande Hemofer Plus = 3 - 4 tabletter per dygn + en god & allsidig kost förstås. Om man tar 3 tab. får man i sig 193% järn av RDI & 400 ug folsyra (200% av RDI). Så det räcker gott & väl för det flesta. Själv tog jag fulldos i 2 v. då mitt järnvärde var lågt: 110. Det steg till 127 efter detta, så nu tar jag teb. ca varannan dag istället & för min del funkar det u.a. Dosen kan även tas vid ett & samma tillfälle, dock helst mellan måltid & tillsammans med ett glas juice. Låter som en Apotekare, sorry . Sköterskebiten som sitter i ....

• Alexandria

Jag rekommenderar Hemofer, finns både med och utan folsyra. Har inte haft några biverkningar alls av dem. Tar 3 tabletter om dagen.

• Netski

Blutsaft är suveränt bra! Åtminstone på mig så har järnnivån stigit snabbt. Smakar kanske inget vidare, men man tar ju bara så mycket som motsvarande en snaps. Det är ju inte heller alltid så gott... En snabb hutt bara så är det gjort!

• Tuva73

Jag försökte äta både Hemofer och Niferex, men det gick inte blev tok förstoppad av dem...äter inge järntillskott alls. Har bra järnvärde ändå iofs!

Men om du inte har så bra värde så försök få i dig järnrik mat leverpastej, apelsinjuice, persilja, jordgubbar mm...

Svar på tråden Järntabletter???