• pandyb

Symtom på matförgiftning?!

Min sambo är sjuk och jag är rädd för att bli smittad

Igårkväll vid nio åt vi McDonalds mat, vid tretiden i natt började han att må dåligt, hade svårt att sova... gick upp på toaletten och och gick sedan och tog en omeprazol (har haft lite problem med magen)
    Somnade om och vaknade igen vid kvart i sex och spydde som en gris...  spydde ca en gång i timmen fram till halv elva och sen dess har han inte spytt mer...
    Nu har han lite förhöjd temperatur, ca 37,8 och ont i ryggen/värk i kroppen.

Är det vinterkräksjuka? Eller matförgiftning? Eller en "vanlig" magsjuka, vad tror ni?
    Jag hoppas på matförgiftning för då smittas det inte

Vinterkräksjukan känns inte som att det borde "gå över" så snabbt, samtidigt som symtomen stämmer... (okej han mår ju fortfarande inte bra, men han kräks ju inte trots att han har ätit och druckit...)

• Svar på tråden Symtom på matförgiftning?!
  • Ultraviolet

Jag har för mig att det tar 1-2 timmar från det att man äter till det att man blir dålig om man har fått matförgiftning. Och har man matförgiftning mår man betydligt sämre än vid vanlig magsjuka. Dessutom tror jag att man ska ha otur om man blir matförgiftad på McD. Säga vad man vill om deras mat, men rutiner för matsäkerhet har de så att det står härliga till! Fast då krävs förstås att de följs också.

Men jag tror magsjuka el vinterkräksjuka.

• pandyb

Ja kanske.... men ändå, nu känner han inte av magen över huvudtaget längre... Matförgiftning hade vart bättre då hade han kunnat få sin kram som han har pratat om hela dagen :D

• Sicka1982

Tar upp till 6 timmar efter man ätit om man får matförgiftning. Låter som matförgiftningen då han har feber..

• delifi2

när man får en matförgiftning så brukar det ta allt från några timmar till flera dygn.

har precis gått en livsmedel å hygien kurs

vad åt han, åt ni samma?
    det ni kna göra för att ta reda på om det är matförgiftning är att ringa till vc å höra med dom å se om det finns andra som mådde dåligt

• Ultraviolet

Jaså, det kan ta så lång tid? Konstigt, min man blev matförgiftad nyligen och var så dålig att jag kontaktade vården. Då sa de att kroppen reagerar snabbt på matförgiftning, eftersom det är typ ett "gift" som den ska bli av med så fort som möjligt. 1-2 timmar sa de att det tar från det att man äter tills kroppen stöter bort det.

Men hoppas för er skull att det inte är något hemsk magsjuka/vinterkräksjuka!

• pandyb

Nej vi åt inte samma, eller vi åt hamburgare båda två men olika saker...

Min mamma som är undersköterska gissade också på matförgiftning

• delifi2

om han hade sallad på sin hamburgare kan det vara jordbakterier dvs att salladen inte var tillräckligt rengjord

• pandyb

Ja sallad var det på den tror jag, han åt McTasty, men jag hade också sallad på min....

• pandyb

Nä det kan ha varit så, vi "hoppas" på det du som verkar kunna lite...

Matförgiftning går alltså över såpass snabbt? Dvs, på ca 4 tim var han kräkfri igen

• delifi2

gick kursen i måndags så lite har jag tydligen lärt mig

ofta kan man ta matförgiftningar för maginfluensa eftersom det ofta ger samma symtom.

allt beror på vad man får i sig det finns ju mer vanliga matförgiftnagar om man så säger å de beror på vad man smittas av

• Linblom

Jag och min man hade matförgiftning för 1 månad sedan efter att ha ätit precis samma sak på McDonalds (det enda vi åt samma den dagen). När vi satte tänderna i cheeseburgarna kände vi båda två att de inte smakade bra, så vi åt bara några tuggor var...men det räckte tydligen. Det tog bara några timmar så var vi helt utslagna och sprang till toaletten. Vi satt i bilen och åt, så dagen efter ringde vi först till restaurangen för att kolla om fler blivit sjuka (vi blev erbjudna presentkort....nej tack sa vi). Sen ringde vi till den kommunen och anmälde och de skulle genast åka dit och kolla upp (det var inte första gången).

I helgen fick vi däremot den befarade vinterkräksjukan, och det var en mindre rolig upplevelse!! Speciellt eftersom vi var i Stockholm på romantisk weekend på ett fint hotell. Vi hann vara 2 timmar i huvudstaden innan vi fick springa i skift till toaletten och ligga i sängen hela helgen. Nu har vi återhämtat oss ganska bra, men man känner ju att man inte är helt återställd i kroppen.

• Max mamma

Matförgiftning tar det inte så lång tid att få!
    Så jag gissar på "vanlig" magsjuka!

• fjäilen

matförgiftning kan ta upp till 3tim innan symptomen kan kännas..
    man kan få feber,behöver spy och springa på toa.. brukar gå över efter 2dagar...
    magsjuka smittas via luften och blir våldsammare med att springa på toa och spy oftast kommer det båda vägarna samtidigt!
    du kan ligga pall i flera dagar..

• tine123

Hej

Jag var på bröllopsfest , där det serverades kyckling med goronsolasås och hembakat bröd med äkta smör.

Saken hör till den att jag inte äter koprodukter i vanliga fall.

och ville väl inte ete mej att sitta och plocka ut vissa delar av maten. Jag kände redan mej yr illamående efter

2 timmar. När jag kom hem la jag mej på sängen och vilade. där blev jag liggande i 3 dagar.sprang mellan toaletten och sängen . levde på vatten, kräktes aldrig

men fick 38 i feber.

Nu har det gått 4 dagar och jag känner en orolig mage än. Men jag har ingen feber och kan vara vaken . Jag är uppe små stunder.

• Kiwiälskaren

Jag har precis samma sak. Mamma tror att det är matförgiftning. Jag köpte pommes och chicken Nuggets på Sibylla kl 19:00. När jag somnade kl 12 mådde jag jätte illa och var hungrig, jag sov i en timme och började kräkas Jätte mycket. Sen dess så sov jag i en timme, vaknade och kräktes, sov i en timme, vaknade OSV ända tills folk vaknade kl halv nio. Då sov jag till kl 4 på dagen. När jag sov hade jag mycket ryggvärk eftersom man inte druckit. Jag var försiktig med att äta och nu kl 21:30 kan jag dricka nästan vad som helst förutom sockriga saker. :)

Svar på tråden Symtom på matförgiftning?!