• Korint

Fy fan för alla elaka styvföräldrar!

Ni som stör er på och fryser ut era bonusbarn från er "nya egna familj"!

Fattar ni vad ni gör mot dessa barn? Hur ni underminerar deras självkänsla, deras personlighet? Att inte känna sig önskad är så förödande för ett barn. Att försätta barnets pappa i situationer när han tvingas ta parti för sitt/sina första barn gentemot dig eller era gemensamma barn så att barnet så smärtsamt och konkret tvingas se sig själv som mindre värd och utanför, bortprioriterad kort och gott.

Kom ihåg att du som styvmorsa VALDE_EN_KARL_MED_BARN, barnet däremot har inte valt någonting. Om man inte har psyke att ta emot och vara delaktig i sitt styvbarns liv och uppfostran med kärlek och glädje ska man inte befatta sig med karlar som redan har barn.

Om en karl redan har säg tre barn när ni tillsammans ska sätta "Ert Gemensamma Kärleksbarn" till världen måste man ju kunna räkna ut med röven och en kritbit att detta barn för honom är ett av fyra barn, varken mer eller mindre även om det för dig är "Det Första och Viktigaste" och ser de andra tre som något katten släpat in. Och om han nu inte har vett att ta hand om och måna om sina barn från tidigare förhållanden hur kan ni då tycka han är lämplig som far till era gemensamma barn? I mina ögon är han inte värd mer än en hög ålrens som pappa, och när ert förhållande spricker är det ert barn han skiter i.

Svara gärna alla ni som ogillar era styvbarn, jag är nyfiken på hur ni resonerar.

• Svar på tråden Fy fan för alla elaka styvföräldrar!
  • Korint

Men om man är en snäll och hjärtlig styvförälder behöver man ju inte ta åt sig, alltidbonus, inlägget är riktat till de som tycker illa om och bara ser dem som något i vägen. Alltså inte du. Styvbarn kan ju vara både härligt och roligt naturligtvis. Men om man inte ser det så bör man inte befatta sig med karlar med barn.

• Korint

Jag förstår också att det finns pappor som inte bryr sig om sina barn, men de har påfallande ofta liten om ens någon kontakt med sina särkullsbarn.

Men hur tänker du då, anonym, när du väljer att sätta fler ungar till världen med ett sånt kvalitetsvirke till fadersmaterial?

• Korint

Anonym (X):

Ja, vad skönt för dig att bli av med roten till alla onda konflikter genom att slippa din sambos barn. Vad gör väl det att din sambo mister stora delar eller rentav hela sitt föräldraskap och en liten kille som blir utan pappa. Bekvämt fast med bittra biverkningar...

Separera och skaffa en annan karl är mitt råd! Och säg inte att du älskar honom för man önskar inte den man älskar något så ont som att speareras från sitt barn!!!

• Korint

Och det är alla vuxnas skyldighet att göra barnens tillvaro och uppväxtmiljö så kärleksfull som möjligt.

En frostig eller hätsk relation med många onödiga konflikter skapar en skitdålig atmosfär för barn att växa upp i. Fy fan för de föräldrar som inte sätter sina barns välbefinnande i första rummet utan låter sina egna kärlekskranka behov och prestige gå före barnens barndom!

Separera och skapa bättre förutsättningar för era barn, bonus eller egna!

• Korint

Anonym (X):

Jag menar att många verkar resonera så att "Jag älskar min kille men hatar hans barn, önskar att jag slapp dem i mitt liv". Då menar jag att man kan inte älska någon och resonera så. där var jag lite för generell då det inte gällde dig eftersom du skrev:

"jag älskar min bonus det är inte han utan situationen med mamman"

Det låter ju bättre än det du från början skrev. Då ber jag om ursäkt.

Men vadå ni har inte den ekonomin? Har ni inte råd att ta hand om hans barn?

Älska sina bonusbarn är väl man tillåts göra eller inte. Du kan väl bete dig hjärtligt och visa omsorg och få honom att känna sig ombrydd när ni väl ses och det är det som räknas i första hand för hans självkänsla när ni väl träffas.

• Korint

anonym (Droger):

Men byt man då, hur kan du åsidosätta dina egna barn så som du säger att du gör om jag får fråga? Sätter du dina barns bästa i första rummet menar du?

Och beträffande dina horribla styvbarn, har du hjälpt dom att fungera som människor när du säger att de förpestat din tillvaro från dag ett? Eller har ditt förakt rent av motat ut dem ännu längre på ruinens brant? Mycket intressant att du säger att de förpestat ditt liv sedan dag ett och sedan att de knarkat ner sig. Måste kännas lyckat som styvförälder att förakta sina styvbarn och sedan knarkar de ner sig.

Hur kan man leva med en man man säger att man älskar och sen hata hans barn? Det övergår mitt förstånd och måste vara ett mycket destruktivt förhållande.

• Korint

Nej, men jag har varit. Och det var en riktig jävla pissruska till styvmor vill jag lova...

• Korint

Anonym (bio/styv):

"men det kan vara värt att verkligen ta reda på varför det blir så.. och inte vara så hård menar jag, speciellt om man inte varit i skorna som bonusförälder själv.."

Jag tycker att man inte ska vara styvförälder om man inte kan sätta sig in i styvbarnets situation isåfall. Jag kan verkligen inte förstå att det skulle vara okej att behandla sina styvbarn styvmoderligt bara för att det är tufft för dig som styvförälder. Du valde, det gjorde inte barnet. Du är vuxen, barnet är barn.

Alltså, tänk dig följande: Hade du velat leva i ditt styvbarns situation, hade du kännt dig väl till mods med en styvmamma som du själv? Om inte tycker jag du ska rannsaka dig själv och hur du sätter spår i din styvbarns lilla sårbara själ...

Svar på tråden Fy fan för alla elaka styvföräldrar!