• Anonym (ont)

Så ont om jag slutar med omeprazol, någon annan, hur slutar man ta den??

Får så ont när jag slutar ta min omeprazol 20mg morgon och kväll. Har haft magsår, men kan inte trappa ner till 1 tablett om dagen får då otroliga kramper och svidande känsla i magen. Men jag vill inte ta denna medicinen hur länge som helst. Hur gör jag för att trappa ner? Någon annan som känner igen sig?
    Varför får jag så ont så fort jag slutar med den?
    Har ju tagit den i 1,5 månad nu så doktor sa att det var ok att sluta men jag får ju så ont när jag trappar ner!

• Svar på tråden Så ont om jag slutar med omeprazol, någon annan, hur slutar man ta den??
  • Anonym (ont)

puffar ingen där ute?

• smis

varför sluta med medicinen när den hjälper dig att inte ha ont i magen? Nu är jag inte så jätteinsatt i medicinen men en del har ju lättare för att få magkatarr och magsår och då är det ju bra att det finns medicin som hjälper. Får du ont när du slutar med medicinen så betyder det att du inte ska sluta med den än. du tar ju ingen stark dos av den så jag tycker inte att det är något att oroa sig för. Min mamma är farmaceuvt och hennes sambo har problem med magkatarr och sura uppstötningar och han har ätit omeprazol i typ 2år och min mamma ser ingen fara med detta, vilket hon vet eftersom hon är utbildad. Har du sagt till din läkare att du får ont imagen när du slutar med den? Prata med din läkare om hur du ska göra men ser ingen anledning till att du ska vara orolig.

• Pimpinellan

Fick du inte antibiotika mot ditt magsår? Det beror ju på bakterier. Ang. Omeprazol så behöver man inte alls sluta ifall det hjälper,men man bör ju försöka komma fram till grundorsaken till det magonda och försöka bota det från grunden-inte bara lindra symtomen.

• Anonym (ont)

Jo jag fick antibiotika mot magsåret och sedan skulle jag fortsätta ta omeprazol och det har jag gjort nu i 2 månader ca.
    FIck magsår pga av utläckt galla efter gallstensoperation så det hade legat och frätt där uppe i magen. Så det är inte stress jag har fått det av. Läkaren sa att jag skulle fortsätta med omeprazol lite till men jag vill inte gå på mer läkemedel och jag har ju ingen stress i kroppen så hur ska jag då sluta med läkemedelet när det inte var mitt eget fel?
    Får inga andra svar av läkaren

Svar på tråden Så ont om jag slutar med omeprazol, någon annan, hur slutar man ta den??