Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag
Nej nej nej - Så får det inte gå till. Brottet bedrägeri, som jag antar är det du misstänks för, kräver uppsåt, dvs att du medvetet försökt luras. När du träffas åklagaren på måndag ska du ta tillbaka ditt erkännande och be om en försvarsadvokat - det är gratis. Dessutom ska du överklaga avstägningen från A-kassan, då kan du behöva anlita privat advokathjälp, men om du har en hemförsäkring så bör den kostnaden till stor del täckas du.
Ursäkta att jag kommer med en massa du ska här, men det är väldigt viktigt att folk inte blir oskyldigt dömda tycker jag. Och är det precis som du skriver så har du inte gjort dig skyldig till bedrägeri.
Så här står det i Brottsbalken, den springande punkten är frasen "medelst vilseledande", och om det är som du skriver har du inte försökt vilseleda någon utan bara begått ett misstag, som du dessutom rättat till själv så fort du kom på det.
1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller
underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år. [---]
2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och
övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för
bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.