• LMH33

Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag

Nej nej nej - Så får det inte gå till. Brottet bedrägeri, som jag antar är det du misstänks för, kräver uppsåt, dvs att du medvetet försökt luras. När du träffas åklagaren på måndag ska du ta tillbaka ditt erkännande och be om en försvarsadvokat - det är gratis. Dessutom ska du överklaga avstägningen från A-kassan, då kan du behöva anlita privat advokathjälp, men om du har en hemförsäkring så bör den kostnaden till stor del täckas du.
    Ursäkta att jag kommer med en massa du ska här, men det är väldigt viktigt att folk inte blir oskyldigt dömda tycker jag. Och är det precis som du skriver så har du inte gjort dig skyldig till bedrägeri.

Så här står det i Brottsbalken, den springande punkten är frasen "medelst vilseledande", och om det är som du skriver har du inte försökt vilseleda någon utan bara begått ett misstag, som du dessutom rättat till själv så fort du kom på det.

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller

underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år. [---]

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till skadans omfattning och

övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för

bedrägligt beteende dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

• LMH33

Glömde skriva - "felet" du gjort är alltså att du erkände i polisförhöret. Det är därför det gått så här långt. Nu tror åklagaren att du själv anser att du begått ett brott och därför uttrycks det på det sättet, men ett erkännande kan alltid tas tillbaka. Du kan erkänna att det gått till på så sätt att du fått för mycket pengar, men du kan neka till brott eftersom du inta hade något uppsåt.

Ylva Helmersson - Sist jag kollade så var snatteri ett brott, detta är inte ens så "illa".

• LMH33
    Svar på #54
    Ylva Helmersson skrev 2008-12-04 16:25:45 följande:
    Ja att det är ett brott visste jag men är det så högt straffvärde som fängelse på det?
    Nej - det är det ju inte.
  • LMH33
    Anonym (Chockad) skrev 2008-12-04 16:26:18 följande:
    När jag var hos polisen så sa han att jag skulle erkänna, då skulle jag förmodligen slippa rättegång. Erkände jag inte skulle det garanterat bli rättegång sa han. Allt bara snurrade i huvudet då och det var ju klart att jag erkände. Erkände att jag gjort fel, att jag gjort ett misstag, men inte att jag försökt lura dom på pengar, det var jag noga med att poängtera.
    Ja, det hade ju polisen i och för sig rätt i. Om nu inte åklagaren väljer att lägga ner åtalet efter du tagit tillbaka ditt erkännande, det kan också hända.
    Och sa klart och tydligt till polisen att du inte försökte luras så tycker jag det är underligt att han ändå skrev att du erkände bedrägeri. Men följ råden från andra i tråden och rind en advokat för gratis rådgivning innan du träffar åklagaren. Det kan ju finnas andra saker som inte vi "lekmän" tänkt på.

Och det finns inget egenvärde i att undvika rättegång. En rättegång är inte alls så farlig som folk tror.
  • LMH33
    Anonym skrev 2008-12-04 20:09:36 följande:
    Att av misstag ha fått får hög ersättning från A-kassan bedöms vare sig efter avtalslagen eller brottsbalkens bedrägeriparagrafer. Det handlar om misstänkt brott mot bidragsbrottslagen. A-kassan är tvungna att polisanmäla alla fall så de kan inte själva välja att avstå från anmälan.För att man ska fällas för brott krävs att man har varit grovt oaktsam och det är väl det som är frågan om du verkligen har varit ts eftersom det var du själv som upptäckte misstaget och kontaktade A-kassan för att rätta till felet.
    Fast den lagen trädde i kraft 1 januari 2008 och detta skedde ju innan. Då gäller inte den lagen. Och då antar jag att det blir bedrägeriparagrafen i BrB.

Följer i övrigt tråden med intresse men har inte mycket mer att tillägga annars. Ska bli spännande att se vad som händer på måndag. Tror inte du behöver oroa dig TS. Som jag skrivit förut, om det skett precis så som du skriver så har du intet uppsåt, och verkar inte heller varit grovt oaktsam som jag ser det.
  • LMH33
    Anonym skrev 2008-12-04 20:18:58 följande:
    LMH33 skrev 2008-12-04 20:14:44 följande: Va? Lagen trädde väl i kraft redan under 2007?Det var väl bara vissa ändringar som kom nu i år?
    hmmm *googlar*

Jo, det hade du visst rätt i 1 augusti 2007 kom grundförfattningen. Sorry. En miss från min sida.
    Fast faktum kvarstår. Är det verkligen då grov oaktsamhet som TS gjort sig skydig till? Jag tvekar om det.
  • LMH33
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-04 20:51:38 följande:
    LMH33 Du har fel när du säger att en försvarae är gratis! Det är rätten som avgör om d misstänkte skal få en offentlig försvarare Får en misstänkte det så finns risken atthon/ha får betala en del av arvodet sjlv, det beror på sin inkomst!!!!Säger rätten nej till offentlig försvarae får man sjlv fixa en försvarare eller någon kunnig person att ha med i rätten.....krev 2008-12-04 20:10:45 följande:
    Jo visst, men som du skriver, får man offentlig försvarare så får man möjligtvis betala tillbaka en del av kostnaden till staten, vid fällande dom och efter förmåga.  (Så vitt jag vet är det bara vid fällande dom i alla fall, men där kanske du är bättre informerad, jag är varken jurist eller polis.)
    Och hur vanligt är det att rätten säger nej till offentlig försvare om det finns fängelse i straffskalan?

Pratade du med någon juridisk rådgivare idag TS?
  • LMH33
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-06 10:36:18 följande:
    Det händer titt som tett att rätten säger ej vid brott medfängelse i staffskalan.
    OK, det visste inte jag faktiskt.

Och du har rätt i att det är dumt att säga att det är gratis. Det är gratis för de flesta jag träffar, jobbar som tolk. Men mitt urval är ju inte representativt.
  • LMH33
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-06 22:00:29 följande:
    LMH33 Det avgörs av betalningsförmågan.
    Jo precis, och som tolk träffar man per definition folk som inte kan svenska och folk som inte kan svenska har mycket mer sällan arbeten och då alltså ingen betalningsförmåga. Det var därför jag glömde bort att många får betala en del. För att inte tala om 500:- till Brottsofferfonden som väldigt många tror är böter.

Fast nu blev det väl lite OT.

En sak som jag tänkte fråga dig dock... TS skriver ju att åklagaren skrivit att det ska bli villkorlig dom och jag undrar hur vanligt det är med strafföreläggande om villkorlig dom?

PS. TS Strafföreläggande innebär att du får ditt straff direkt av åklagaren utan att behöva gå till domstol, något som jag alltså inte tycker att du ska gå med på eftersom det inte är självklart att du skulle fällas i en rättegång (om vi nu har all info.).
  • LMH33
    Anonym (Chockad) skrev 2008-12-08 10:26:56 följande:
    Jag skriver ordagrant vad som står i brevet jag fått..."Vice Chefsåklagare ******** har beslutat att utfärda strafföreläggande som avser villkorlig dom för det brott som ni är misstänkt för."Godkänner jag så döms jag till villkorlig dom, godkänner jag inte så blir det rättegång och jag kommer mest troligt att dömmas ändå? Dom har alla papper och all info redan, så jag vet lixom inte hur jag skulle få dom att ändra sig?
    Fast infon åklagaren har är ju delvis felaktig. Du erkände ju brott i polisförhöret och nu har du ångrat dig så vitt jag förstår. Personligen anser jag inte att du begått ett brott. Tycker inte du ska skriva på, men det kanske du redan gjort - hur gick det idag?
  • LMH33
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-08 19:07:04 följande:
    Du som är tolk vet då att ett polisförhör skall läsas igenom och GODKÄNNAS av den misstänkte. Sedan när förundersökningen är klar så bereds den misstänkte tid att gå igenom utredningen. TS har alltså hft flera chanser att rätta till sitt erkännande. JAg finner det ofattbart att man kan erkänna ett brott man inte begått. Och skyll inte på att "man inte fattade" för du har skyldighet att fatta. Det gäller ju dig själv!!!!
    Lite hårt, men visst har du rätt. Jag säger inte något annat än att TS klantade sig som erkände vid polisförhör, men som MikPel skriver, nog kan man väl ta tillbaka/ångra ett erkännande. Det är det jag menar med att åklagaren har felaktiga uppgifter (utan eget förskyllande, eller polisens heller, för den delen). Erkännandet gäller inte länge.

Sen undrar jag också hur många som vet att man kan erkänna de faktiska omständigheterna men förneka brott pga tex brist på uppsåt.
    Anonym (utredare) skrev 2008-12-08 19:26:47 följande:
    Men va fasiken! Spelar väl ingen roll vem man är, inte erkänner du ett brott du inte begått! Bluestar; du kan inte tillbakaträda från ettfullbordat bedrägeribrot, alltså är det oväsentligt att ts betalt tillbaka.... samma gäller ästan alla fullbordade broot. Inte går du fri från ett fullbordat inbrott om du lämnar tillbaka godset..... (ex Helge)
    Jo, man kan inte begå ett brott, ångra sig och rätta till saken och sedan undgå ansvar. Det är ju självklart. Så att TS ska frias enbart för att pengarna är återbetalda är ju uteslutet. Ville hon luras så är det bedrägeri. Men vi får inte glömma uppsåtet, det tycker jag borde prövas av domstol.
  • LMH33

"Det visar ju bara hur viktigt det är att ha med sig en advokat när man ska förhöras... Synd bara att man sällan blir informerad om att man har den rättigheten." Håller med Utredares kommentar och undrar vad du baserar den uppgiften på. Som framgått tidigare i tråden jobbar jag som tolk och är ganska ofta hos polisen och jag har a l d r i g varit med om att polisen glömt informara om rätten till advokat.

• LMH33

Skräp-formattering, och ingen möjlighet att citera....

TS - *nyfiken* Hur går det? Vad gjorde du?

Svar på tråden Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag