• Anonym

Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag

Tycker det skrämmande är att man lägger så mycket resurser=pengar på bagateller som detta.....
    Jaga de riktiga bovarna istället!!

• Anonym

du gjorde ett misstag, rättade till det med eget initiativ... hur kan det då bli bedrägeri?? Helt ofattbart!! Kan ju inte vara rätt!!

• Anonym

Men hjälp - alla kan väl göra misstag???? Du har själv kontaktat a-kassan och betalat tillbaka pengarna. Hur orkar de lägga ner mer tid på detta? Har du kontaktat en advokat? Bara för att få lite rådgivning. Visst det kostar också men kan kanske vara skönt att veta vad som gäller.

Styrkekram till dig!

• Anonym

Har du ingen advokat?
    Tycker att du ska berätta för din sambo så att du får lätta ditt hjärta och kan få lite stöd.

• Anonym

Ja en advokat kan vara en bra idé. Skulle du bli villkorligt dömd sâ hamnar du i brottsregistret och det är ju aldrig bra.

• Anonym

TS
    Ligger det verkligen ingen mer info bakom detta fall?Låter otroligt...

• Anonym

Anonym (Chockad) skrev 2008-12-04 15:52:30 följande:

För lite över 1 år sedan då jag skulle gå på min mammaledighet och först få Havandeskapspenning och missuppfattade jag vilken dag jag skulle börja få HP. Trode det var 25/8 jag skulle börja få, men det var 20/8, fyllde i mina kassakort som arbetslös dessa 5 dgr då jag ej jobbade dom dagarna. Har ett jobb där jag kan vara ledig flera dgr i rad & stämplar då upp till heltid.
    Nu är jag inte övertygad om att det enbart rör sig om de 5 felaktiga dagarna som A-kassan kanske ser som bedrägeri. Har du uttryckt dig som i meningen ovan i förhöret eller när du pratat med A-kassan så lägger man kanske större vikt vid detta. Du säger i princip att du har ett arbete men kan ta ledigt i flera dagar om du vill och då stämplar du, det är ett bedrägeri mot A-kassan. Du har inte rätt att stämpla för dagar du tar ledigt utan bara för dagar du inte får något jobb.
  • Anonym

Anonym skrev 2008-12-04 15:55:23 följande:

Tycker det skrämmande är att man lägger så mycket resurser=pengar på bagateller som detta.....Jaga de riktiga bovarna istället!!
    håller fullständigt med!!!
  • Anonym

Anonym skrev 2008-12-04 19:30:22 följande:

Anonym (Chockad) skrev 2008-12-04 15:52:30 följande:
    Nu är jag inte övertygad om att det enbart rör sig om de 5 felaktiga dagarna som A-kassan kanske ser som bedrägeri. Har du uttryckt dig som i meningen ovan i förhöret eller när du pratat med A-kassan så lägger man kanske större vikt vid detta. Du säger i princip att du har ett arbete men kan ta ledigt i flera dagar om du vill och då stämplar du, det är ett bedrägeri mot A-kassan. Du har inte rätt att stämpla för dagar du tar ledigt utan bara för dagar du inte får något jobb.
    ja,man kan ju inte stämpla för de dagar man är ledig från sitt jobb??!!herregud...
  • Anonym

Att av misstag ha fått får hög ersättning från A-kassan bedöms vare sig efter avtalslagen eller brottsbalkens bedrägeriparagrafer.

Det handlar om misstänkt brott mot bidragsbrottslagen. A-kassan är tvungna att polisanmäla alla fall så de kan inte själva välja att avstå från anmälan.

För att man ska fällas för brott krävs att man har varit grovt oaktsam och det är väl det som är frågan om du verkligen har varit ts eftersom det var du själv som upptäckte misstaget och kontaktade A-kassan för att rätta till felet.

Svar på tråden Chockad...villkorligt dömd...pga slarvigt misstag