• MyggaMygg

Vad f*n ska jag välja? (Måste välja)

Tills det att jag ska på rutin Ul så ska jag säja om jag vill föda vaginalt eller planerat snitt.
    Hur hundan ska jag kunna välja? Jag är vettskrämd för vilket som
    Komplikationer med båda valen.
    Tänk om jag förlorar massa blod vid vagnala födseln,dör,eller att bebisen dör elelr något annat?
    Eller vid snittet att dom råkar skära barnet,skär av tarmarna på mig,jag förblöder,propp osv
    Jag är livrädd vilket som pga min förlossning med dottern startade som en normal förlossning men slutade i akutsnitt och efter det fick jag troligtvis infektion (? dom sa aldrig vad) men fick hög feber.
    Det kanske inte händer lika mycket sånt med planerat snitt?
    Hur vanligt är det med komplikationer så att mor eller barn dör under k-snitt/vaginal födsel elelr att båda dör?
    Vad ska jag välja?

• Svar på tråden Vad f*n ska jag välja? (Måste välja)
  • Helle04

Inte lätt att råda. Har haft en vaginal förlossning med komplikationer och nyligen ett planerat kejsarsnitt utan komplikationer. Personligen föredrog jag den vaginala förlossningen (allt ordnade sig någorlunda till slut....fick en stor blödning och en total sfinkter ruptur...dvs sprack väldigt illa bakåt). Från kejsarsnittet känner jag ännu en hel del smärta (men har mkt värktabletter)...är en vecka sedan.

• AnneSophie

Vad du ska välja vet bara du tror jag.
    Det finns fördelar och risker med både kejsarsnitt och vaginal förlossning, det är inte samma fördelar eller nackdelar utan olika. Ett planerat snitt anses väldigt säkert för både mamma och barn, precis som en normal vaginal förlossning är.
    Men du måste nog prata med en barnmorska om det här tycker jag.

Varför är det så bråttom? Varför måste du bestämma dig tills innan rutin-UL (vecka 18?). Det är ju ingen panik för dig ännu. Det är väl bättre att du isåfall tar upp din oro med din BM så att du får komma på Aurora-samtal och prata igenom detta.

När du sen känner dig redo att ta ett beslut så gör du det.

« Är du smart nog för detta? www.familjeliv.se/Forum-5-178/m38929688.html»
  • MyggaMygg

när gjorde du snittet?

• LyckaJones

Varför måste du välja innan rutin-ul?
    Kan du inte gå och prata mer med en bm om hur du känner och få prata av dig?
    Man kan också försöka att inte bara tänka på risker utan se till fördelar med det ena eller det andra valet kanske?

• Fru Indosaurie

min första förlossning var som din. efteråt var jag rädd för båda men beslutade mig efter MKT övertalning om att föda vaginalt men det kändes aldrig helt okej.
    2 veckor innan BF fick jag panik, ringde läkaren och fick ett datum för snitt veckan efter. Efter det kändes det som helt rätt val.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • MyggaMygg

Min Bm sa vid inskrivningen att jag skulle säja det då ul är i v 18 (Är i v 15 nu),vet inte varför det är så brottom men känner panik inför det snabba beslutet.
    Om första snittet (Akut) blev som det blev (Högfeber) hur troligt är det med komplikationer vid nästa? Är planerade snitt säkrare än akuta?

• MyggaMygg

Fru Indosaurie Fick du beviljat så fort?

• Fru Indosaurie
    MyggaMygg skrev 2008-12-04 19:51:06 följande:
    Fru Indosaurie Fick du beviljat så fort?
    japp det var inga problem, hade gått hos aurora och haft 2 samtal med läkaren på mvc samt en fet journal med anteckningar om min oro från bm.
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
Svar på tråden Vad f*n ska jag välja? (Måste välja)