• Jojjo

Långresa m barn och lekställe på Arlanda?

Vi ska till Thailand i mars med vår son som då nästan är 2 år. Vi har lite drygt 3 timmars (om vi kör utan stopp) bilresa till Arlanda. Vårt plan går på em, ca 16.30. Vi funderar på att åka till Stockholm kvällen innan för att dela upp resan lite för att inte lilleman ska dö av tristess. Men är det någon som vet om det finns något lekställe eller nåt på Arlanda där vi kan fördriva ett par timmar? Eller något annat tips på att få tiden att gå på Arlanda med en buse som inte vill vara still=)
    Hur har ni andra gjort, har det fungerat bra med lång bilresa innan jäääteeeelång flygresa?

TAcksam för svar, behöver boka hotell snart om vi ska ha det (på Arlanda- Ibis)

• Svar på tråden Långresa m barn och lekställe på Arlanda?
  • Tigerwoman

Jättesmart att åka kvällen innan, gör det! Så gör vi alltid när vi är i USA hos våra släktingar och har 4 timmars bilresa till flyget och det gör det hela så mycket lättare. Tyvärr finns ingen lekplats på Arlanda, men det kan man tyvärr inte förvänta sig. Jag anser att Arlanda är en osedvanligt barn-ovänlig flygplats, och jag har många att jämföra med.

• Lillaludd

Nej, Arlanda är verkligen inte en kul flygplats varken för vuxna eller barn så minimera tiden där. Kanske finns det något lekland eller likande i Arlandastaden? Vår son brukar få springa i korridorerna på Arlanda, välja en grej i taxfree (typ nalle puh sparbössa eller nåt annat). Sedan laddar vi ipoden med små barnfilmer som han kan se på under tiden han är vaken. Flyger ni med Thai 16.30 brukar det ju vara rätta bra timing med sovtid för barnen efter maten.

• inoka

Vi brukar vara i helsingfors flygplats runt 8-9 timmar varje gång vi rest till thailand och där finns ABSOLUT inget att göra men barnen hittar alltid på ngt. :)

• Jojjo

Pshevil skrev 2008-12-05 10:41:21 följande:

Men visst finns det en lekplats på Arlanda? Vid terminal 4. www.arlanda.se/sv/Resenar/Shopping-mat-och-se... Sen kanske det är spännande att bara gå runt och spana på flygplan ut genom fönstret eller så?
    Tack för tipset! Det blir till att boka en hotellnatt. Hur har ni gjort när ni kommit hem och har en lång bilresa? Kan det vara ide att boka en hotellnatt även då? Vi landar runt 5-tiden på em...
  • Jojjo

Pshevil skrev 2008-12-05 10:41:21 följande:

Men visst finns det en lekplats på Arlanda? Vid terminal 4. www.arlanda.se/sv/Resenar/Shopping-mat-och-se... Sen kanske det är spännande att bara gå runt och spana på flygplan ut genom fönstret eller så?
    Du kom på en sak, jag är osäker på vilken terminal vi åker ifrån, kan man komma åt lekplatsen om man reser från en annan terminal, måste man inte checka in för att komma åt den. Vi har alltid annars åkt från terminal 5 men aldrig åkte till Thailand innan så jag vet inte. Vi åker med Novair.
  • storkatta

Måste ni prompt boka hotell vid Arlanda? Flyget går ju ganska sent på dagen, så är det inte roligare att sova över i t ex Uppsala eller Stockholm och göra nåt kul där på dan för att sen i god tid åka till Arlanda?
    Själv skulle jag nog ta en förmiddagskörning till Arlanda (Stockholm/Uppsala), hitta på nåt kul på dan och skippa hotelövernattningen innan.

Svar på tråden Långresa m barn och lekställe på Arlanda?