Inlägg från: Heavenlyfaith |Visa alla inlägg
  • Heavenlyfaith

Hur mycket för en jacka?

Hade det varit jag i din situation så håller jag med om att en 13-åring inte är i "behov" av en jacka för 2500:- o därför blir det en julklapp om han önskar sig den.
    Jag förstår er fullt ut! Hennes val om hon nu köpt den åt honom....

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith
    lovemyboys skrev 2008-12-05 09:48:01 följande:
    Jag har en 13-årig son själv, å nån jacka för 2500 kr, det har han inte......dom växer ju ifrån det så snabbt.....max 1000-1200 kr, det tycker jag e mycket pengar!!Fattade inte riktigt de där mad att pappan skulle köpa jackan ,när det var mamman som hade underhållet........låter lite skumt för mej?!
    Både och... jag tycker absolut att pappan kanske kan hjälpa till vid större utgifter. Ett barnbidrag på 100:- kommer man inte långt på när barnet ska täcka omkostnader och köpa en hel vinterutrustning som skor, jacka, vantar, mössor, byxor, täckbyxor osv... MEN det är en rimlig summa man då kan be om.
  • Heavenlyfaith
    lightfish skrev 2008-12-05 09:53:50 följande:
    Barnbidrag på 100 kr? Jag hoppas du menar 1000 kr? Men ändå...
    Självklart menade jag 1000....
  • Heavenlyfaith
    lovemyboys skrev 2008-12-05 09:55:00 följande:
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 09:51:50 följande: Hoppas du menar 1000 kr....:-PNä, visst kan man ändå hjälpas åt...men det är ju inte så att vintern å kylan kommer som en överraskning varje år, å då tycker jag man kan tänka på det...att spara en slant då man vet att det kommer att bli dyrt...så kan jag tänka iaf.
    Fast det är mer än kläder som ska täckas av 1000 kronor o jag kan bara svara för mig själv om att 1000:- inte räcker särskilt långt. Det ska täcka barnets grundläggande behov.
  • Heavenlyfaith

Barnbidraget är precis som det låter ett "bidrag" o inte ett fullt täckande för alla utgifter för barnet.

• Heavenlyfaith
    lightfish skrev 2008-12-05 10:26:15 följande:
    Sant men eftersom  föräldrarna nu har varannan vecka boende för barnet så anser jag inte att mamman kan begära hälften av 2500 kr för att HON vill köpa en jacka till sonen för den summan. Pappan har ju uppenbarligen sagt nej och att mamman sen kommer i efterhand och tycker att pappan då ska betala hälften tycker jag är illa.
    Det är väl INGEN som påstått det... allra minst jag då jag helt o hållet hållt med TS, eller ser du något inlägg som tyder på annat??
  • Heavenlyfaith
    lightfish skrev 2008-12-05 10:34:52 följande:
    Nja.. Du skriver ju upprepade gånger att barnbidraget bara är ett bidrag och då påpekade jag att förvisso är det så men att eftersom mamman ändå får 1000 kr mer för deras son som de uppenbart har halva tiden var tycker jag inte att det är så självklart att pappan ska betala halva jackan som mamman köpte på eget bevåg efter att fått ett nej från pappan. Sen köpte pappan trots allt ett par skor för 700 kr...
    Ja och då har han ju hjälpt till... Vad är problemet?
  • Heavenlyfaith

Jag har inget sagt om just denna pappan... Han verkar vara väldigt givmild då jag tycker 700:- för skor är mycket att lägga för honom o inget han "måste"...
    MEN han gjorde det nog för sin son skull o inte bara för att underlätta för mammans eventuella ekonomi. (så som sig bör med andra ord)

Svar på tråden Hur mycket för en jacka?