• lightfish

Hur mycket för en jacka?

2500 kr för en jacka till en 13-åring.... Mja... Högst tveksamt.  Jag förstår verkligen att pappan inte vill betala hälften för en jacka som kostar så mycket, till en 13-åring. Sen tycker ju jag att han jämnat ut det lite genom att köpa skorna. Om hon nu har råd att köpa en jacka för 2500 kr bara sådär utan att få pengar av pappan så kan hon ju inte kräva hälften av pengarna i efterhand när pappan ändå sa nej från början.

• lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 09:51:50 följande:
    Både och... jag tycker absolut att pappan kanske kan hjälpa till vid större utgifter. Ett barnbidrag på 100:- kommer man inte långt på när barnet ska täcka omkostnader och köpa en hel vinterutrustning som skor, jacka, vantar, mössor, byxor, täckbyxor osv... MEN det är en rimlig summa man då kan be om.
    Barnbidrag på 100 kr? Jag hoppas du menar 1000 kr? Men ändå...
  • lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:07:01 följande:
    Barnbidraget är precis som det låter ett "bidrag" o inte ett fullt täckande för alla utgifter för barnet.
    Sant men eftersom  föräldrarna nu har varannan vecka boende för barnet så anser jag inte att mamman kan begära hälften av 2500 kr för att HON vill köpa en jacka till sonen för den summan. Pappan har ju uppenbarligen sagt nej och att mamman sen kommer i efterhand och tycker att pappan då ska betala hälften tycker jag är illa.
  • lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:30:20 följande:
    Det är väl INGEN som påstått det... allra minst jag då jag helt o hållet hållt med TS, eller ser du något inlägg som tyder på annat??
    Nja.. Du skriver ju upprepade gånger att barnbidraget bara är ett bidrag och då påpekade jag att förvisso är det så men att eftersom mamman ändå får 1000 kr mer för deras son som de uppenbart har halva tiden var tycker jag inte att det är så självklart att pappan ska betala halva jackan som mamman köpte på eget bevåg efter att fått ett nej från pappan. Sen köpte pappan trots allt ett par skor för 700 kr...
  • lightfish
    Heavenlyfaith skrev 2008-12-05 10:36:12 följande:
    Ja och då har han ju hjälpt till... Vad är problemet?
    Jag har inte påstått att det är ett problem, det var du som tryckte på att barnbidraget var just bara ett bidrag och inte heltäckande och då ville jag bara göra det övertydligt att jag anser att pappan gör lika mycket trots att han inte får något bidrag....
Svar på tråden Hur mycket för en jacka?