Anonym skrev 2008-12-05 20:47:41 följande:
Alltså, jag är ju självklart inte emot att pojken får kläder när han behöver det. Vad jag funderade över är vart gränser går för hur dyra grejer man ska köpa bara för att barnet VILL ha ett speciellt märke. Och jag tycker att om mamman anser att sonen behöver en jacka för 2500 så får hon stå för det själv. Sen kan jag tycka att min sambo köpte väldigt opraktiska skor för den summan som dom trots allt kostade... Typ tenniskor, och vi bor i norr där det just nu är en hel del snö... Men det var också nåt speciellt märke. Självklart blir det dyrare när barnen blir tonåringar, men det betyder ju inte att man bara kan köpa allt som tonåringen vill ha. Eller? Det är därför jag tycker att sonen borde få barnbidraget själv, och då kunna spara till de speciella kläderna han vill ha.
Om pappan betalade 700 kr för skor så bör ju mamman bidra med halva den summan, dvs. 350 kr.
Sen har mamman betala jackan för 2 500 kr, då bör pappan bidra med hälften, dvs. 1 250 kr.
Alltså är pappan skyldig mamman 900 kr.
Att mamman köper dyr märkesjacka och pappa dyra märkesskor betyder ju att båda föräldrarna lyssnat på sin tonårige son och gått med på att han ska få märkeskläder som är lite dyrare än andra kläder. Det är ett val som dom har gjort och då får dom ju stå för det.
Det bör ju inte gå ut över dig som är bonusmamma och därför har jag svårt att se varför du låter denna fråga påverka dig?