• msmurphy

Vad bjuda på- middag för 15 personer

Jag ska bjuda några av mina kollegor på julmiddag. Jag hade inte tänkt mig julmat, för ärligt talat, det blir man så trött på ändå...
    Vidare skall det inte vara buffe, utan en hel middag sas.
    Några förslag? Har aldrig lagat mat till så många förut!
    Vill helst ha förrätt också, gästerna skall ta med efterrätten

• Svar på tråden Vad bjuda på- middag för 15 personer
  • planeraren

Enchiladas, tortillachips och en god grönsallad till?
    Förrätt: toast med räkor och dill.

• Shagwell

Jag har liknande dilemma då vi ska ha nyårsmiddag. Tänker som så att det måste vara något som går att förbereda så gott som klart tills gästerna kommer så man "slipper" stå i köket och slava när de kommit. Någon middag med stek går ju inte, för då får ju aldrig gästerna maten samtidigt.

Vi funderar på helstekt fläskfilé, eller kycklingfilé - finns ju en uppsjö av smarriga recept på sådant. Där kan man ju försteka filén och späcka den (eller vad man nu vill göra med den) och så bara stoppa den i ugnen när gästerna kommit. Ris är ju bra, för det upptar ju spisen och inte ugnen...Eller så potatisgratäng, det kan man ju också förbereda samma dag eller to m kvällen inna genom att grädda dem i ugnen till nästan färdiga och bara värma dem färdiga när det är dags.

Vill du ha förrätts tips? Själv är jag svag för melon, parmaskinka och garnera med jordgubbar, stänk av pesto och rostade pinjenötter, kanske lite ruccola. T ill det serverar man smördegspinnar som du penslat med olja, vitlök och pesto och bakat i ugn.

Annars är en trevlig variant räkor och kräftstjärtar blandat med hack av avokado, mango och lite sweet chilimarinad. Serveras på toast, med sallad och lime.

Lycka till!!

• Virriga Vera

Soppa till förrätt, marinerad kycklingfilé, potatisgratäng eller rostade rotfrukte med sallad eller lättkokta grönsaker.

• msmurphy

Åh tack för era idéer! Det vore ju onekligen smidigt om det gick att förbereda lite innan, man jag har inte så jättemycket emot fixa det mesta precis innan... Det behöver inte vara lättlagat eller så liksom!

• msmurphy

Några fler fina idéer?

• msmurphy

Puffar lite för fler idéer. Jag har fått tag på gratis kycklingfiléer, så det får bli något sånt. Kom igen nu, era bästa kycklingrecept?

Svar på tråden Vad bjuda på- middag för 15 personer