Inlägg från: Bevabus |Visa alla inlägg
  • Bevabus

Uttråkad kanin

Jag blir så ledsen för min kanins skull
    Han är så uttråkad nu på vintern när han bor inomhus (vi hade honom ute första vintern men det var alldeles för bökigt att gå ut i kylan så fort vi skulle städa osv. så nu bor han inne). Han har buren öppen hela dagen så han springer in och ut. Han är rädd för att gå på golvet för det är så halt så vi har lagt ut handdukar som han går på. Nu har han sett jätteledsen ut i ett par dagar så jag lät honom vara ute i vardagsrummet,han brukar alltid bli som tokig där när han får nåt nytt att undersöka, men nu bara nosade han runt lite och hoppade in i buren igen sen Jag vet att han kommer bli glad igen när det är varmt ute och han kan studsa runt i gräset men nu lider jag så mycket med honom...Nån idé på vad jag kan göra för att muntra upp honom?

Jag kan ju inte ta ut honom för det är för kallt och han gillar inte att hoppa över hinder..

• Svar på tråden Uttråkad kanin
  • Bevabus

Men vi umgås mycket med honom tycker jag..jag vet hur han brukar vara i vanliga fall och nu är han inte alls så :/ Han är bara intresserad av att få "massage" på ryggen och knappt att äta..äta har blivit så tråkigt för honom att göra eftersom att det är det enda han gör nu för tiden. Annars så är han ett matvrak.
    Han får alltid en gnagpinne innan vi går och lägger oss och den äter han upp på bara någon minut och kanske gnagar lite på senare..som sagt, ett litet matvrak haha

Usch, hatar bara att se honom såhär..önskar att det fanns leksaker för kaniner..han gillar bollar förut, men sen blev dom mera bara som "gosedjur" för honom.

• Bevabus

Nja är rätt säker på att det inte är nåt virus, jag vet hur han är när han är sjuk..

Han är bara vinter-deprimerad Känner mig så taskig för det känns som att jag kan göra mera för att få honom på bra humör. Nästa år får han vara utekanin för han älskar ju att vara springa runt i trädgården. Som människa så känner jag mig ju så självisk.

Buren står i köket, där går jag ofta (vi kan inte ha honom i våra sovrum för där har vi datorer så det blir väldigt varmt och jag är dessutom allergisk emot höet). Så fort jag går in i köket så pratar jag med honom och rätt ofta så lägger jag mig på golvet med honom och gosar

isisisis skrev 2008-12-05 14:59:40 följande:
    Var står buren då? Är det där ni är mest?Om han är så apatisk kanske det vore ide att ringa vetrinären?Han kanske har fått något virus?Det händer.
  • Bevabus

Vilken rolig idé! Tack :D

yossis skrev 2008-12-09 16:42:23 följande:
    Jag har en aktiveringsboll till min inne kanin, hon älskar den. Fyller den med lite pellets så har hon att göra ett par timmar, eller så får hon leka i en papp påse med bortklippta handtag, när matte gjort ett kartonghus är lyckan gjord då har hon så skoj.
  • Bevabus

Tyvärr så gillar inte min kanin snö så mycket, fast nu är det ju inte snö ute så vi kan nog låta honom skutta omkring på marken en stund

Charlotta skrev 2008-12-10 01:01:02 följande:
    Kaniner kan leka ute i snøn ett litet tag. Kaninen vår blir som tokig nær han får bøka runt och græva i snø. Sen sover ju kaniner stora delar av dagen då de ær nattdjur. Vår kanin går fritt hela tiden, men under næstan hela dagen ligger han och slappar under køksbordet. Sen på kvællen och natten ær han helt vild hoppar upp till oss i soffan och glider runt på mattorna.
  • Bevabus

Men min kanin är inte ensam..han är bara uttråkad för tillfället. Men de senaste dagarna har han faktiskt blivit betydligt piggare så det är ingen fara. Inte ätnker jag skaffa ett till husdjur att ta hand om när han redan har oss som sällskap..det är bara det att jag kan inte hålla honom särskilt glad under vintern när han som sagt inte har så mycket att göra. Det handlar inte om att han är ensam.

I have a kid skrev 2008-12-10 02:28:38 följande:
    kaniner är sälskaps djur min kanin dog p.ga av att den bodde själv så se till att skaffe en till vän ett marsvin eller en till kanin.
  • Bevabus

Aa jag var rätt orolig över att han inte hade lika bra aptit längre, han lämnade kvar mat varje dag..Men nu så ser jag att han lämnar lite mat för att han är mätt (tänk, dagen har faktiskt kommit då min kanin är mätt..det lilla matvraket ) och så äter han upp resten en stund senare *pustar ut*

Odile skrev 2008-12-10 21:26:56 följande:
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:22:41 följande:
    vad skönt att höra att han blivit piggare!
  • Bevabus

Usch va hemskt

tii skrev 2008-12-10 21:27:22 följande:
    I have a kid skrev 2008-12-10 02:28:38 följande:
    Absolut inte ett marsvin!! Ge inte sådana råd utan att ha koll på fakta!(kaniner kan omedvetet sparka ihjäl eller skada marsvin allvarligt, och ska därför INTE hållas ihop. Dessutom är marsvin flockdjur och ska hållas med sina artfränder!)
    ludenben skrev 2008-12-10 21:31:04 följande:
    eller så kan marsvinet äta upp all kaninens mat och börja gnaga på kaninens päls så att den ser alldeles skabbig ut jag hade ett marsvin som bodde med en kanin innan den kom hit och hon som hade dom fick sära på dom för kaninen blev en mager, luggsliten stackare-...
  • Bevabus

Aa är nog så

Odile skrev 2008-12-10 21:32:18 följande:
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:28:30 följande:
    haha vad bra, det problemet finns även här hemma, han lämnar lite i matskålen till senare på dagen, varför vet jag inte, kanske är det som hos dig att han är mätt för tillfället
  • Bevabus

Mja, kommer inte skaffa ett till husdjur
    Han är ju inte ensam, bara uttråkad. Han har oss i familjen som umgås med honom jättemycket och när vi jobbar/är i skolan under dagarna så får han den där ensamtiden som han tycker är så skön (kaniner trivs ju med att vara ensamma även fast dom gillar att mysa).

ludenben skrev 2008-12-10 21:35:22 följande:
    ja den kaninen tyckte nog det var skönt att slippa marsvinet.... så sätt inte ihop kanin och marsvin. Kan du inte skaffa en annan kanin till din?? Eller det kanske redan har föreslagits??
  • Bevabus

hihi det låter som min kanin när han inte är uttråkad

Odile skrev 2008-12-10 21:48:43 följande:
    Bevabus skrev 2008-12-10 21:36:57 följande:
    låter sunt. Min är ensam delar av dagen (mitt på dagen) och då ligger han och sover. Sen är han aktiv morgon/fm och sen kväll/natt, då gillar han att gosa, leka, busa, springa runt, runt..
Svar på tråden Uttråkad kanin