• gräken
    Äldre 5 Dec 14:50
    4416 visningar
    9 svar
    9
    4416

    varför firar vi i sverige jul den 24:e?

    ja och min man satt och pratade här om dagen om varför vissa firar den 24:e och vissa den 25:e december...
    min man som är ortodox firar den 25:e och har svårt att förstå varför vi inte firar då oxå.
    Jag kan absolut ingenting om nån religon så jag blev lite nyfiken, varför firar vi i sverige jul den 24:e ?

  • Svar på tråden varför firar vi i sverige jul den 24:e?
  • Äldre 5 Dec 16:43
    #1

    På Island firar man också jul den 24:e och i Danmark och Norge också tror jag. Kanske ett arv från den gamla asatron. Annars har jag faktiskt ingen aning.
    I Sverige äter ju många påskmiddagen på påskafton istället för påskdagen som på de flesta andra ställe. Kanske något som hänger samman där.

  • Caille­ach Beine Bric
    Äldre 5 Dec 16:44
    #2

    Julen som förkristen kult, Midvinterblot, inföll alltid vid vintersolståndet. På grund av justeringar i almanackan (förändringar mellan den julianska- den svenska- och den gregorianska kalendern) inträffar julafton 2-3 dagar efter vintersolståndet, men så var det alltså inte "ursprungligen".


    A nod's as good as a wink to a blind bat
  • Äldre 5 Dec 17:00
    #3

    Anledningen är att dygnet förr började klockan 18 och inte klockan 24. Så julafton var bara den första delen av juldagen, och inte en egen dag. Samma sak gäller givetvis övriga aftnar, och det är orsaken att de finns öht. Därför sker också helgmålsringning kl 18 på lördagar - det var helt enkelt då som söndagen (och helgen) började.

    Sedan har det sakta men säkert blivit så att huvuddelen av firandet har förlagts till julaftonen, och det är väl inte helt galet att spekulera i att det går ännu mer på det hållet.

    Varför denna förflyttning av firandet bara skett i ett fåtal länder vet jag inte. Tillfälligheter i traditionerna, antagligen.

    Att det alls är i december är pga att man ville att den ljusa högtiden skulle lysa upp den mörkaste årstiden.

  • Äldre 5 Dec 17:16
    #4

    Smocken skrev 2008-12-05 17:00:43 följande:


    Anledningen är att dygnet förr började klockan 18 och inte klockan 24.
    Där fick jag nog en förklaring till varför islänningar anser att julfirandet börjar kl. 18. Vid det klockslaget stannar hela samhället upp och alla sätter sig och äter julmaten. Jag har ofta frågat varför det är så här, men ingen har hittills kunnat svara på det.
  • sussiq­2
    Äldre 5 Dec 17:18
    #5

    har ofta undrat det. eftersom jag är engelsk och vi firar den 25.e samt undrar jag varför tomten kommer på natten när man sover där och har är det inte så.

  • Äldre 5 Dec 17:21
    #6

    Låter smart av islänningarna, tycker jag! Något liknande kunde behövas bland svenskar, som tror att julen börjar första advent (eller i september på Ikea) och slutar på julafton kl 18 - när det egentligen är då den börjar, för att inte sluta förrän 20 dagar senare ...

  • Äldre 5 Dec 17:38
    #7
    Svar på #6
    På det viset är ju islänningar inte så långt efter svenskarna. Här julpyntas det redan i November, även om många försöker hålla det till 1. December. Ikea är faktiskt oftast först med julpyntet. Julklappshysterin börjar också runt 1. dec. På trettondagen tar julen slut och de flesta plockar ner julpyntet. Men firandet på själva julafton börjar kl. 18:00. På eftermiddagen duschar och lagar alla mat på samma gång. Allt måste ju vara klart till kl. 18. Så det har hänt mer än en gång att elsystem blivit överbelastade eller att trycket på varmvattnet varit mindre på eftermiddagen den 24:e. Den statliga tv-kanalen har inte haft någon utsändning mellan kl.18-20 och i radion är det bara mässor och julmusik.
  • Elfva
    Äldre 6 Dec 09:16
    #8

    I Sverige firar vi det mesta på dess aftnar, påskafton, julafton, midsommarafton osv... jag vet inte varför men kanske stammar det från den tiden då man räknade dygnet från afton till afton, och inte från morgon till morgon som man gör idag....

  • nickef­iki
    Äldre 6 Dec 10:29
    #9

    Vad är han för ortodox då? Jag hade för mig att ortodoxa firar jul i början på januari.

Svar på tråden varför firar vi i sverige jul den 24:e?