Inlägg från: Cornflakes |Visa alla inlägg
  • Cornflakes

Ökningsperiod vid amning

Hur lång tid brukar det ta när mjölken ökat så mycket som lillan vill? Tycker hon har tuttat mycket nu i flera dagar och hon verkar aldrig bli nöjd.
    Hoppas att det är en ökningsperiod och den snart är över för jag hade så mycket mjölk i början och vill verkligen inte att den ska sina.

Och ett annat problem: hon vill tutta mycket (och det får hon, hon har fri tillgång sas), verkar inte bli nöjd, sliter och drar i tutten (kvittar vilket bröst, men mest på höger) men vill ändå inte ha mer efter 10 minuters ätande (om ens det någon gång).
    Har provat att handmjölka för att se om det finns mjölk och det gör det (har lyckats träffa henne i ögat ett par ggr, tyvärr). Sen efter bara fem minuter ligger hon och suger på sina händer, men när jag ger henne bröstet så vägrar hon det. En timme efteråt vill hon äta igen (då tar hon iallafall bröstet när jag erbjuder det) och då upprepas samma procedur. Har gett henne ersättning två kvällar i rad så att hon ska komma till ro och sova en stund iallafall.

Rapar henne alltid när hon ätit och hon har haft problem med luft med i magen, men det är mycket bättre nu.

Är det som jag tror, en ökningsperiod?
    Men varför äter hon sig inte mätt? (hon har napp, men när hon vägrar den så får hon bröstet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-26 17:19:04:
    Lillan är snart två månader.

• Svar på tråden Ökningsperiod vid amning
  • Cornflakes

Jag ammar fritt även om hon får napp. När hon bara vill snutta/ha närhet så blir hon f-bannad när det kommer mjölk, därför har jag introducerat napp. Brukar bära henne som om jag ammar henne då...

Ammar redan liggande på natten, ibland även på dagen. Vilar så mycket jag kan och äter som en häst. Tycker jag dricker så mycket att jag mem bor på dass när jag är vaken (sprang inte så här mycket på toa ens när jag var gravid).

Frågan kvarstår: varför äter hon inte "klart"? Hon vill inte ha mer fastän det finns mjölk, men är inte helt mätt eller nöjd heller.

• Cornflakes

Jo, jag tycker mig veta när hon bara vill snutta och när hon vill ha mat. Det är bla då jag erbjuder nappen och då tar hon den om hon inte vill äta. Bestämd har hon varit från början så det har inte gått att missa. Gnäller gör hon när hon vill sova, men det är ett annat gnäll än när hon är hungrig.

Det är inte så att jag erbjuder bröstet så fort hon låter utan jag gör det när jag tror hon är hungrig eller när inget annat "hjälper" (dvs, hon vill inte sova, ren blöja etc etc).

Hade en sån här period när lillan var en månad och då väntade jag till hon var riktigt hungrig, men nu funkar det inte. Antar för att jag inte har tillräckligt med mjölk just nu (ökningsperiod?).

Så valet är: en liten som inte blir nöjd (som hon iofs inte blir nu heller) eller hålla stenhårt på att inte krångla vid bröstet, vilket inte har funkat hittills.

Vill ju inte att det ska gå helt fel med amningen, men det känns som vi är på väg dit. Vi är helt ur fas nu...

• Cornflakes

Fast hon skriker inte efter maten längre. Det gjorde hon i början och då gav vi minifom, vilket vi fortfarande använder. Hon rapar mitt i maten samt efter maten. Inga dåliga rapar heller

Jag har inget emot att hon vill ha bröstet ofta egentligen utan det är snarare det här att hon vägrar det fastän det finns mjölk. Och det här dragandet och skrikandet vid tutten. Förstår inte vad det beror på och var jag läser henne fel

Tack för hjälpen

• Cornflakes

Jag har provat alla ställningar jag kommer på: liggandes (vilket inte passar mig bra, men henne super, funkar bäst just nu), sittandes, gåendes, hon liggandes åt "fel" håll (vilket hon inte alls gillade) och bara stående...

Ja, ja det ger sig väl tillsut. Har ju väntat på att nåt ska gå "fel" och det är väl det här då...

Tack för hjälpen Skönt att få pratat med någon om det.

• Cornflakes

Pallas: Vad är det som låter bra? Jag är inte helt säker på vad du tycker jag gör rätt...

Svar på tråden Ökningsperiod vid amning