• Hundtok

Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....

Är många beteenden man undrar och är nyfiken över. Ställ din fråga här i tråden så sätter vi igång och löser det.

T.ex min hund, han ska alltid ha kontakt med mig, står vi och pratar med någon så lutar han sig alltid mot mitt ben. Flyttar jag mig så ramlar han, så pass mycket "hänger" han på mig.

Vad tror ni om det beteendet?

Självklart vet jag redan svaret som det proffs jag är.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 18:21
    I denna tråd är givetvis inga svar fel utan det är upp till ägaren att välja och tolka vilket svar man vill ha.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-06 16:37
    uppmaningar att korrigera hundens beteende med våld inte är OK och därmed OT

• Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....
  • Maximumtaste

Då kanske ni kan lösa detta åt mig då..
    Min amstaff/pitbull kille på 6 månader brukar komma å nafsa på oss när vi ligger i soffan på kvällarna.. enbart på kvällarna.. och om man säger nej blir han värre och kan börja skälla på oss.. Är det för att han vill ha soffan eller vill han få igång oss att leka?.. :)

• Hundtok

Hm, hur ser era kväller/eftermiddagar ut? Kan han vara rastlös?

Maximumtaste skrev 2008-12-05 17:34:02 följande:
    Då kanske ni kan lösa detta åt mig då.. Min amstaff/pitbull kille på 6 månader brukar komma å nafsa på oss när vi ligger i soffan på kvällarna.. enbart på kvällarna.. och om man säger nej blir han värre och kan börja skälla på oss.. Är det för att han vill ha soffan eller vill han få igång oss att leka?.. :)
  • Maximumtaste

Hundtok skrev 2008-12-05 17:34:46 följande:

Hm, hur ser era kväller/eftermiddagar ut? Kan han vara rastlös?
    På kvällarna försöker vi alla vila ut efter lång arbetsdag och pluggande.. jag är alltid ute på en promenad på eftermiddan med honom.. tränar lite me klicker å sånt då.. kanske han blir överstimulerad? för aktivering får han.. brukar också gömma godis så han ska få arbeta lite mer med huvudet :)
  • Hundtok

Berätta en heldag för hunden... Aktivitet och liknande... Lättar att då avgöra om han är överstimulerad eller inte.... Är eftermiddagen enda promenaden och hur länge går ni när ni väl promenerar?

Maximumtaste skrev 2008-12-05 17:36:21 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-05 17:34:46 följande:
    På kvällarna försöker vi alla vila ut efter lång arbetsdag och pluggande.. jag är alltid ute på en promenad på eftermiddan med honom.. tränar lite me klicker å sånt då.. kanske han blir överstimulerad? för aktivering får han.. brukar också gömma godis så han ska få arbeta lite mer med huvudet :)
  • Maximumtaste

Hundtok skrev 2008-12-05 17:38:08 följande:

Berätta en heldag för hunden... Aktivitet och liknande... Lättar att då avgöra om han är överstimulerad eller inte.... Är eftermiddagen enda promenaden och hur länge går ni när ni väl promenerar?
    Ja det ser ju olika ut.. men normalt är väl att vi går upp vid kl 7.. ut på kissrunda.. sen pluggar jag.. (läser hemma mestadels).. Sen brukar jag gå en liten runda mitt på dagen.. drygt 1 km. Han brukar gå lös då så han får nosa av sig :).. sen blir det en till runda med lite träning inlagt på eftermiddagen.. ibland går vi till hundparken.. Kan ju inte gå så långt än eftersom han är så liten.. försöker därför träna honom med klickern så ofta som möjligt.. typ gå fint i koppel, stanna, inkallning mm.
  • Rastafairy

Min tik är väldigt "aktivt undergiven" hur får jag henne att sluta komma o slicka mig och krafsa o putta o gnälla när ja tex ska sätta på kopplet..en liten korrigerig intensifirar bara beteendet såklart vilket jag märkt ganska snabbt.

• Maximumtaste

Rastafairy skrev 2008-12-05 17:45:56 följande:

Min tik är väldigt "aktivt undergiven" hur får jag henne att sluta komma o slicka mig och krafsa o putta o gnälla när ja tex ska sätta på kopplet..en liten korrigerig intensifirar bara beteendet såklart vilket jag märkt ganska snabbt.
    Prova med att träna henne att sitta still innan du ska sätta på halsband och koppel.. det har jag gjort med min kille..
  • Hundtok

Tror absolut inte han är överstimulerad. Han är nog bara uttråkad på kvällarna. Han märker att ni är trötta och han är ju bara ett "barn" o de kan vara lite busiga. Det bästa ni kan göra är nog att låta honom använda hjärnan på eftermiddagarna och sen nonchalera när han försöker få igång er. Är ni som ska bestämma när det ska hända nåt.

Har en släkting som har just amstaff, hon är väldigt hundvan men den här hundrasen är lätt den mest krävande hon haft att göra med. Han kräver sååå mycket aktivitet. Hon tränar lydnad, spår, sök, WP + massor med promenader och ja, all hennes tid går nästan åt till att aktivera denna hund. Så tydligen kan de vara en väldigt krävande ras.

Maximumtaste skrev 2008-12-05 17:44:29 följande:
    Hundtok skrev 2008-12-05 17:38:08 följande:
    Ja det ser ju olika ut.. men normalt är väl att vi går upp vid kl 7.. ut på kissrunda.. sen pluggar jag.. (läser hemma mestadels).. Sen brukar jag gå en liten runda mitt på dagen.. drygt 1 km. Han brukar gå lös då så han får nosa av sig :).. sen blir det en till runda med lite träning inlagt på eftermiddagen.. ibland går vi till hundparken.. Kan ju inte gå så långt än eftersom han är så liten.. försöker därför träna honom med klickern så ofta som möjligt.. typ gå fint i koppel, stanna, inkallning mm.
  • Hundtok

Oki, kul att veta vad du och din kille sysslar med.

Maximumtaste skrev 2008-12-05 17:47:25 följande:
    Prova med att träna henne att sitta still innan du ska sätta på halsband och koppel.. det har jag gjort med min kille..
  • Hundtok

Nonchalera hennes beteende och beröm massor när hon gör rätt. Genomför det du ska bara när hon är stilla och inte flamsar.

Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....