salle80 skrev 2008-12-06 17:27:46 följande:
Hej hundexperter Mina föräldrar har en blandistik, tysk jaktterrier/foxterrier, hon e jättesnäll å älskar att busa. Men hon beter sig lite konstigt ibland, som i helgen när jag var där och hälsade på med min dotter, 4månader, för första gången (de bor 20 mil bort). Hunden skulle upp å nosa på min dotter hela tiden men verkade vänligt inställd. Men sen lade hon sig i barnvagnens liggkorg som vi tagit in och började vakta den. Blev jätteaggresiv om vi försökte flytta på henne. Såfort dottern gnällde sprang hunden fram å skulle upp till henne. Efter att hon nosat på henne en gång satt hon på sin plats och hackade tänder på nåt skumt sätt medans hon tittade på min dotter. Är det ett normalt beteende? Ska man vara orolig att hon ska göra nåt?
Det verkar som om din hund fick många doftintryck och er dotter gjorde starkt intryck på hunden. Hon har ingenting i liggkorgen att göra, och speciellt inte när hon vill göra den till sin och morrar åt omgivningen. Så nästa gång ni hälsar på ser ni helt enkelt till, att med lugn stämme men med raka besked, berätta för hunden att den ska gå bort från grejerna som ni ställer in och som tillhör dottern.
Bebisar kan göra jättestarkt intryck på vissa hundar medan andra inte alls tycks bry sig, eller tycker att bebisar är skitläskiga.
Dina föräldrars hund blev alldeles till sig av alla nya intryck och agerade därefter.
Att den "hackade tänder" beror på att den fick en extra intressant doft att jobba med. I gommen på hundar sitter ett luktorgan och vissa dofter får hundar att "hacka tänder" så som du beskriver. Då slår dom upp den intressanta doften med tungan mot gommen.
Det är vanligt att hundar reagerar så när dom för vittring på blod tex. Men det kan ske av dofter som vi inte alls märker av. Nu fanns det säkerligen många intressanta sådana för vovven, därav "hackandet".