Inlägg från: iii |Visa alla inlägg
  • iii

Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....

köttbullelydnad skrev 2008-12-05 21:22:08 följande:

EnFruSislak skrev 2008-12-05 21:16:30 följande:
    "Boxrar är förklädda studsbollar som med fladdrande kinder gör allt som är roligt för stunden. De blir aldrig vuxna och kräver ett stort tålamod av sin ägare"
    Det där låter som min hund ju Han är nog en boxer in disguise

Intressant tråd, den kommer jag garanterat att följa. Och jag förväntar mig mycket draaaama som vanligt
  • iii

Hundtok skrev 2008-12-05 21:28:59 följande:

Inget svar är fel, bara mindre rätt.
    Thats the spirit
  • iii

ellam71 skrev 2008-12-06 16:32:08 följande:

jag har en fråga.... en hund som alltid är så ivrig när det kommer besök, skäller inte men gnyr, typ glatt.. han tar alltig nåt i munnen, hittar han inte sin sak tar han en sko, vante eller liknande.. hittar han inget alls biter han i tröjärm, arm.. ja det han får tag i... ja, han biter ju löst men det är inte bra ändå... säkert 5 min... innan han lugnar ner sig och kan va som vanligt. Vad göra??
    Det viktigaste i detta läget är att inte uppmuntra det stirriga beteendet, dvs undvik ögonkontakt, klappar och pratande till hunden så länge den är ivrig och stirrig. Så ignorera är en metod som brukar fungera bra om man är konsekvent med det och säger åt alla som kommer hem till hunden att använda sig av detta.

Tyvärr har jag märkt att gäster som inte är hundvana har svårt att följa detta, trots att man försöker förklara. Då kan man istället lära hunden att så fort det kommer folk så ska de gå åt sidan och sitta/ligga ner och vänta tills den får klartecken att gå fram och hälsa. De första 5 minuterna när gästerna precis har kommit är hunden som ivrigast, så om man då låter hunden iaktta gästerna från lagom avstånd först så hinner den lugna ner sig lite och vänja sig vid deras närvaro, och stirrighets-nivån sjunker en bit. Då brukar det bli lite lugnare när man sen släpper fram dom till att hälsa. Men som sagt, det gäller att vara konsekvent och aldrig tillåta att hunden hälsar i sitt stirriga tillstånd.
  • iii

ANOF skrev 2008-12-06 17:12:54 följande:

ellam71 skrev 2008-12-06 17:10:15 följande:
    Det ska du inte göra. Du ska inte klappa han tills han lugnar ner sig, då får han ju en positiv förstärkning av sitt felaktiga beteende. Du ska istället ignorera hunden tills den lugnat ner sig, och först då kan du börja klappa på den.
    Precis. Och tänk på att när ni väl klappar hunden så gör det lugnt, och tala lugnt till hunden, så den inte går upp i varv för mycket.
  • iii

köttbullelydnad skrev 2008-12-07 13:37:58 följande:

Hundtok skrev 2008-12-07 13:36:13 följande:
    Ola gjorde så när han luktade på löp innan. Kom massa vitt dreggel/lödder samtidigt. Mycket mysigt
    Min hund gör så när han luktar på katterna. Han har nog missat något
  • iii

Soulgirl skrev 2008-12-12 19:20:01 följande:

Vad tycker ni om "halti!?
    Det beror helt på hur man använder den tycker jag. Dels så ska det vara en tillfällig lösning, dvs den ska kombineras med träning så att man till slut inte längre behöver den. Sen ska man vara väldigt försiktig och aldrig rycka när hunden har den på sig.

Enda gångerna jag använder mig av halti är när det är en stor hund som jag inte fysiskt kan hålla emot utan den. Det kan tex behövas när man tar över en vuxen omplaceringshund som aldrig fått lära sig gå ordentligt i kopplet. Om ägaren är skadad i arm eller rygg kan det också vara en lösning. Men på mindre hundar tycker jag det oftast är fullkomligt onödigt.

För mig är det en nödlösning, för att det kan sluta illa om man inte kan kontrollera sin 50kgs hund. De som använder den för att de är för lata för att lära hunden uppföra sig ordentligt i kopplet ger jag tyvärr inte mycket för.
Svar på tråden Hundspråk, en tråd där vi kan lösa vad just din hund säger.....