ellam71 skrev 2008-12-06 16:32:08 följande:
jag har en fråga.... en hund som alltid är så ivrig när det kommer besök, skäller inte men gnyr, typ glatt.. han tar alltig nåt i munnen, hittar han inte sin sak tar han en sko, vante eller liknande.. hittar han inget alls biter han i tröjärm, arm.. ja det han får tag i... ja, han biter ju löst men det är inte bra ändå... säkert 5 min... innan han lugnar ner sig och kan va som vanligt. Vad göra??
Det viktigaste i detta läget är att inte uppmuntra det stirriga beteendet, dvs undvik ögonkontakt, klappar och pratande till hunden så länge den är ivrig och stirrig. Så ignorera är en metod som brukar fungera bra om man är konsekvent med det och säger åt alla som kommer hem till hunden att använda sig av detta.
Tyvärr har jag märkt att gäster som inte är hundvana har svårt att följa detta, trots att man försöker förklara. Då kan man istället lära hunden att så fort det kommer folk så ska de gå åt sidan och sitta/ligga ner och vänta tills den får klartecken att gå fram och hälsa. De första 5 minuterna när gästerna precis har kommit är hunden som ivrigast, så om man då låter hunden iaktta gästerna från lagom avstånd först så hinner den lugna ner sig lite och vänja sig vid deras närvaro, och stirrighets-nivån sjunker en bit. Då brukar det bli lite lugnare när man sen släpper fram dom till att hälsa. Men som sagt, det gäller att vara konsekvent och aldrig tillåta att hunden hälsar i sitt stirriga tillstånd.