Anonym (rädd) skrev 2008-12-05 22:14:26 följande:
Jag har oxå vanisnnig tandläkarskräck. hade inget annant val än at gå dit för några veckor sen (bitit sönder en tand som blev inflamerad, urk!!). Men jag pallade inte, grinade som ett barn o vägra öppna mun. Nu har jag fått en remiss till KBTbehandling, väntar på en tid nu. Jag hade möjligheten att få bli sövd men då skulle man betala 5000 i förskott o dom pengarna har jag inte så här i jultider . Tandläkaren avrådde mej att bli sövd oxå, han sa att de ofta drar tänder som kan räddas, de kan ju inte föra en dialog med en när man är nedsövd o tar då egna beslut.Mitt största problem är att jag skäms nåt så hemskt över min mun. Är 30 år o har tre helt trasiga tänder i munnen, säkert en massa småhål oxå. Det syns inte när jag ler som tur är men JAG vet ju. Har ätit starka värktabletter dagligen i 10 år + att jag både röker o äter för mycket godis. har alltid haft lätt för att få hål i tänderna, minns som barn hur mycket man skämdes när man skulle laga o laga medans kompisarna skröt över att de aldrig haft ett enda hål.. Läste i en annan tråd här en tandläkare som skrev att det beror på kosten hur tänderna är. Måste säga att det tror jag inte ett smack på. När jag var liten lagade mamma all mat från grunden o godis bara på lördagar, borstade morgon o kväll som man ska, ändå fick jag massa hål. Jag är helt övertygad om att det måste vara genetiskt...
Känner igen mig väldigt i din historia och var av samma anledning jag fixade mina tänder under narkos (det är jag som skrivit om det tidigare)
Blir lite konfunderad av det du skrivit om att de skulle dra ut tänder i onödan. jag diskuterade innan med tandläkaren och vi var överens om att de tänder som kunde räddas skulle vara kvar. hon menade på att det är självklart.
Sen undrar jag vad det är för tanläkare som påstår att kosten är det ända som påvärkar. Visst får man mer hål om man äter sötsaker dagarna i ända men precis som du hade jag problem redan som barn. Det är fakta att alla har olika PH balans i munnen osv som givetvis påvärkar. Sen faktorer som om man sover med öppen mun vilket torkar ut saliven ger hål och svagare emalj samt som jag har djupa veck i mina bakre tänder där skit lätt fastnar. har fyllt dem med plast några ggr men det håller inte så länge.