Mr, Ms, Mrs och Miss. Hjälp mig att reda ut :-)
ska ut och resa och ska boka 2 killar (ogifta) och 2 tjejer (ogifta) men hur bokar jag då?
Vad står ms för?
ska ut och resa och ska boka 2 killar (ogifta) och 2 tjejer (ogifta) men hur bokar jag då?
Vad står ms för?
Ms skriver man om man är osäker på om tjejen är Miss eller MRS. Du kan alltså använda MS på de ogifta tjejerna.
ms står för fröken alltså ogift, mrs står för fru, och mr står för herr. miss och ms är samma sak...
om ni är ogift så är det Miss och Mr.... vet inte helt exakt va ms står för men jag har för mig att det står för mamsell... Men som sagt jag kan ha fel...
ms är både miss och mrs. Jag har hört att det uppkommit av att kvinnor tyckt det var förnedrande att behöva uppge om de var gifta eller inte, tyckte alltså inte att det var relevant.
annars är ju ogifta tjejer miss
Oj här var det lite olika bud....
Står både Ms och Miss med? Trodde de var samma sak.... För killarna finns väl bara Mr, tror jag.
för att förtydliga lite så har jag för mig att mamsell används på både fruar och fröknar...
Som Lalalong skriver har jag också hört att det är. Speciellt uppkommit för kvinnor som är singel men inte vill skylta med det
titti och mini
Jo, jag tyckte väl att jag inte har drömt det försöker hitta stöd för det på nätet, och jag hittar det i krönikor och på en feminist"chatt", men vet inte om det är källor som gör att vårt påstående är bevisat *s*
det här hittade jag på www.susning.nu
Ms (uttalat "mizz") är en titel som ibland används i stället för Miss? eller Mrs?. Ms började användas på 1970-talet av kvinnor som ville bryta med de gamla titlarna som var kopplade till om de var ogifta eller gifta. De ville få en neutral titel som männens "Mr". Se även Ms. Magazine.
Tog Miss om mig själv nu, tak för hjälpen