• Anonym

måste en man(eller överhuvudtaget)verkligen ha svarta skor på begravning??

Visste inte vart jag skulle lägga detta inlägg...men min fråga är som det lyder i rubriken!!???

Det är så att min mans mormor gått bort o nästa vecka ska vi på begravning.
    Han har fått order om att han måste ha kostym o svarta finskor på sig...

Problemet är att han äger ingen kostym, så den får han skippa enligt mig...han har svarta finbyxor o en snygg svart jacka han kan ha istället....o de gick bra för dom som bestämmer.

MEN dom kräver att han ska köpa sig ett par nya svarta finskor...

Problemet där är att nu inför julen så tycker varken han eller jag att vi har råd att köpa ett par skor som han ska ha i 20 minuter...

Han köper skor 1gång om året o då dyra från Ecco som han gillar, denna gången blev det beige/svarta...annars har han ALLTID haft svarta...men dom gamla är det tyvärr målarfärg på så dom kan han inte ta!

Men frågan är kollar man så mkt på någons skor på en begravning??? Dom är liksom jätte snygga dom beige/svarta han har o dom lär ju inte synas så himla mkt...vad tycker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-08 10:56
    Nu har vi köpt svarta skor som han ska ha på sig under dom 20 min o sen lämna tillbaka! JIPPIE!

Köpte även en svart Kappa till mig själv, nu kan alla va nöjda o glada!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 14:47
    Måste bara uppdatera...idag va begravningen!

Allt gick ju bra, MEN jag blev lite irrterad över det här med skorna, INGEN hade några svarta finskor, mer än min man.
    Inte ens svärfar!
    Alla hade ja sina privata...typ slitna gympaskor,bruna skinn skor osv.

Ocj jag som fick köpa en ny svart jacka, jo tack för det, många hade svart jacka, men långt ifrån alla. Dom hade beiga,bruna,röda m.m

Jävla idioter alltså!

• Svar på tråden måste en man(eller överhuvudtaget)verkligen ha svarta skor på begravning??
  • Anonym

Klistrar in texten från Fonus så att en del kanske får det enklare att inse varför man skall bry sig om hur man klär sig på begravning.

"Respekt, hänsyn, omtanke och värdighet är några av flera begrepp som används i samband med ett dödsfall och vid begravning. Begravningsceremonin är betydelsefull och högtidlig och vi anpassar oss därefter i vårt uppträdande och i hur vi klär oss."

• Grannen

Anonym (beg.entrep) skrev 2008-12-06 10:38:44 följande:

Det är ju sk dresscode på begravning, dvs svart kostym, vit skjorta, svarta skor, vit slips, svart rock och ev vit halsduk, för kvinnor svart dräkt, svarta strumpbyxor, svarta skor, svart kappa och ev vit halsduk. Om de anhöriga inte sagt annat, som tex valfri klädsel eller ljus klädsel.Jag personligen anser väl att alla borde ha svarta skor och strumpbyxor hemma, men när det gäller barn (då barn som är äldre än spädbarn) är det ofta smartare att låta dem ha kläder som de känner sig fina i, då det blir högtidigt och barnen försöker uppträda korrekt i dem.Försök prata med anhöriga igen, då ni ändå är nära släkt, men i möjligaste mån så ska man försöka respeltera närmast anhörigas önskan om begravningen.
    Men detta är ju förlegat. Jag anser att man kan ha klänning, topp/kjol i svart. Hur många kvinnor äger en dräkt som inte abetar i ett yrke som kräver det? Ytterkläder har man det man har, man köper inte nytt för en begravning.
    Ang vit slips så är det bara närmast anhöriga som ska ha det.
  • Anonym (beg.entrep)
    Svar på #22
    Ja, eller de som anser att de stod den avlidne så pass nära att de kan ha det, vit är alltid korrekt men svart går bra (ang slipsen)

Och det finns inget tillfälle och bransch som är så förlegad som just begravningsbranschen, där är det samma som det var för 100 år sedan och då har vi just kläderna. Har man ingen dräkt så kan man självklart ha svart kjol och en skjorta, vad jag menade var att det där är det som rekomenderas när man pratar om begravingar och sorgdräkt.

" Sorgdräkt
    Svart och mörkblå kostym är vanligast idag. Vit slips är alltid korrekt. Om man inte hör till de allra närmaste kan man också ha svart slips. Som ytterplagg bär man svart rock, vit halsduk och svarta handskar. Formell klädsel för kvinnor kan bestå av svart dräkt eller klänning, svarta strumpor, svart hatt, eventuellt med sorgflor, samt svart sjal alternativt vit halsduk eller vit scarf till svart kappa. Barn kan ha sina finkläder. Bruket av sorgkläder vid begravningar varierar också lokalt i landet. Även om det inte står något om klädsel i dödsannonsen bör du tänka på vilka förväntningar på klädsel som de anhöriga kan ha."

Jag som närmats anhörig skulle ta fruktansvärt illa vid mig om gäster nonschalerade det vi valt, för ofta väljer anhöriga det som man tror den avlidne hade velat ha. Och rätt som det är, den avlidne kanske hade skrivit ned sin önskan och lämnat in till begravningsbyrån.

Jag tycker man ska anpassa sig och faktiskt försöka uppfylla den önskan som finns.
  • 3bm

Ja, som många före mig skrivit är det viktigt att ta hänsyn till vad de närmaste anser. Det kan skapa många negativa känslor om detta inte tas i beaktande. Jag förstår dig samtidigt TS när du talar om julen och alla utgifter kring detta. Vet inte hur din mans skor ser ut, men är de inte mörka bör ni nog tänka på andra alternativ. Attlåna skor av någon kan vara en god idé.

• Anonym

Nu är det så att jag har tänkt ta en svart klänning på mig o mörkgråa leggings eller tjockare strumpbyxor kanske e bättre att beskriva dom som...som dom kommer knappast att synas sftersom mina stövlar är så höga!

Och det har svärmor inte sagt något om!

Dessa önskemål om svarta skor o kostym kommer från min mans morbrors fru från början, hon är en riktig perfektionist, o dom andra hade från början sagt valfri klädsel men hon godtog inte detta!

Varför skulle man behöva äga ett par svarta finskor?

Dom ggr vi ska på bröllop vilket inte hänt alltför ofta så har min man hyrt både kläder o skor för då passar allting garanterat!

Hade det då varit bättre med ett par svarta promenadskor från ecco eller vad?
    Jag ställde bara en fråga o dom som stör sig på min uppfattning om det hela behöver ju då kanske inte yttra sig så mkt, nu va det skorna det handlade om o inte någons kläder!

Själv kommer jag va tvungen att köpa mig en ny kappa!

Har 3 barn till som inte kan följa med eftersom dom då måste ha svarta kläder o även dom svarta finskor!

• Anonym (M)

Dom svarta byxorna är väl ganska långa, går ner och täcker mkt av skon? Och om skorna är svart/bruna så borde det väl vara OK??? Annars får ni väl gå till Skopunkten och köpa ett par för 300kr eller nåt??

• Anonym

Jo byxorna är ganska långa o täcker en stor del av skon, o dom är svarta/beiga o det syns inte alls mkt beiget!

Känns inte kul att köpa ett par skor som han ska använda i 20min...just nu har vi det extra knapert med pengar också inför julen...eftersom det ska köpas både det ena o andra till min mans syskon/syskonbarn...
    en helt annan grej men alla 6 syskon ska ha varsin julklapp för mellan 300-500:- deras barn ska ha presentkort från Toy´s för 250:- osv...denna sidan av släkten är väldigt märklig!

300:- är ganska mkt för mig eftersom jag tex. inte haft råd att köpa mig själv nya kläder på väääldigt länge, o när man har 4 barn så går det åt en del pengar. klaga rinte över mina barn mest över att deras julklappar kommer bli skit tråkiga eftersom mannens släkt ska ha allt!

• Anonym (M)

Vore jag han så skulle jag köra dom skorna som är svart/beiga....

• Anonym (?)

Finns det ingen din man kan låna ett par finskor av. När mina syskon  inte har haft kostymer och finskor så har de fått låna av min man, eller av min pappa beroende på storlek.

• NadiaMi

Jag har gått på begravning i diskret beige utan att få några som helst klagomål, fast det var ju ingen där som var så fast i tankegångarna på att det Måste vara just Svart...

Fast, har ni ingen bra second hand i närheten där ni kan hitta något för barnen och kanske t.o.m en ny kappa? Och att låna kläder av andra är också ett bra tips, för de flesta brukar ju ha något svart (eller iallafall mörkt) plagg liggande.

Sedan tycker jag att det är lite fånigt att kräva en viss summa för julklapparna. Att ha en max-summa eller en lägsta summa är väl i sig okej, men det ska ju snarare vara en riktlinje så det inte ska bli konstig stämning runt granen när någon får en jättedyr present och någon annan får något billigt, inte något absolut oföränderligt krav.

Svar på tråden måste en man(eller överhuvudtaget)verkligen ha svarta skor på begravning??